خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/17 - 15:35
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمدبیگی مطرح کرد:

مرگ بی‌صدای حیات وحش در سایه بی توجهی سازمان محیط زیست

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه پلنگ یک گونه حفاظت شده است؛ گفت: با تمام احترامی که برای مسئولان فعال در سازمان محیط زیست قائل هستیم اما باید بپذیریم این سازمان در عمل برنامه جامع و علمی برای حفاظت از گونه‌های ارزشمند حیات وحش ندارد و اکثر برنامه‌های اعلام شده نیز فاقد مشمولیت حداکثری و استانداردهای علمی است.

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد مرگ پی در پی تعدادی پلنگ‌‌ در چند ماه اخیر، گفت: مرگ دنباله دار پلنگ‌ها و کوتاهی سازمان‌ها و نهادهای متولی جای سوال دارد، در طی ماه‌های اخیر خبر جان باختن پلنگ ایرانی منتشر شده و این مسئله زنگ خطر جدی برای محیط زیست کشور محسوب می‌شود.



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با تاکید به توجه مسئولان و متولیان امر، افزود: در ماه‌های گذشته اخبار ناخوشایندی از مرگ گونه‎‌های نایاب مشاهد کردیم از مرگ یک قلاده پلنگ در منطقه دنا تا جانباختن یک قلاده پلنگ در روستایی از توابع قوچان، کشته شدن پلنگی در قائم شهر و جنگل‌های سیاهکل و.... این کشته شدن‌ها را تا چه زمانی باید در فهرست سهل انگاری و بی توجهی سازمان‌ها و نهادهای متولی قرار دهیم؟ زمانی که حفظ گونه‌های نایاب جانوری برای مسئولان و متولیان امر در حاشیه قرار می گیرد، بی تردید انتقاد دوست داران محیط زیست را به دنبال خواهد داشت.



از شلیک تا تصادفات جاده‌ای امروز بلای جان گونه‌های نایابی حیوانی



وی در ادامه یادآور شد: از شلیک تا تصادفات جاده‌ای امروز بلای جان گونه‌های نایابی همچون پلنگ و یوز ایرانی شده است، با تمام احترامی که برای مسئولان فعال در سازمان محیط زیست قائل هستیم اما باید بپذیریم این سازمان در عمل برنامه جامع و علمی برای حفاظت از گونه‌های ارزشمند حیات وحش ندارد و اکثر برنامه‌های اعلام شده نیز فاقد مشمولیت حداکثری و استانداردهای علمی است.



در کنار اتفاقات غیرقابل پیش بینی که بلای جان این حیوانات می‌شود، امروزه این گونه توسط گله‌داران، چوپانان و شکارچیان غیرقانونی شکار می‌شود آیا نیاز نیست اقداماتی در این راستا برای آگاهی سازی افکار عمومی صورت پذیرد



سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه پلنگ یک گونه حفاظت شده است؛ یادآور شد: در کنار اتفاقات غیرقابل پیش بینی که بلای جان این حیوانات می‌شود، امروزه این گونه توسط گله‌داران، چوپانان و شکارچیان غیرقانونی شکار می‌شود آیا نیاز نیست اقداماتی در این راستا برای آگاهی سازی افکار عمومی صورت پذیرد.



محمدبیگی در ادامه با اشاره قانون حمایت از حیوانات در معرض انقراض، تاکید کرد: قانون شکار و صید، با استناد به مصوبه 168 شورای عالی حفاظت، انواع گونه‌های جانوران را تعیین و طبقه‌بندی کرده است.



بیشتر بخوانید





سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: تولد یوزهای ایرانی چون پیروز، آذر و توران نقطه عطفی در تاریخ حیات وحش کشور که توانست گونه‌های نایاب و کمیاب و در حال انقراض را مورد توجه عموم مردم قرار دهد، در حال حاضر توجه به گونه‌های در حال انقراض مورد نظر متولیان امر قرار گرفته و این مسئله به مطالبه ای اجتماعی تبدیل شده، ورود مجلس به بحث گونه‌های در حال انقراض می‌تواند امیدبخش نجات آنها باشد اما به نظر می‌رسد در این میان توجه و اقدام عاجل شاید بتواند کاری از پیش ببرد. مراقب باشیم اقدامات ما نوشدارویی بعد از مرگ نباشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 361208
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار