خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/13 - 18:23
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سراج عنوان کرد؛

مردمی که انتخاب نمی‌کنند باید به انتخاب دیگران تمکین کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بخشی از افرادی که در انتخابات مشارکت نمی‌کنند، شاید هنوز متوجه نشدند که ما در این کشور اداره کشور را براسا قاعده رأی مردم بستیم و رای مردم موثر و تعیین‌کننده است؛ یعنی اگر مردم به میدان نیایند و انتخاب نکنند، قطعاً دیگران برای آنان انتخاب می‌کنند و باید تمکین کنند.

محمد سراج، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح ریشه 60 درصد عدم مشارکت در دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، عنوان کرد: در تمام جوامع افراد از نظر شخصیت سه دسته‌اند،  یک عده افرادی هستند که همیشه تکلیف‌شان روشن است، یعنی هم خودشان و هم دیگران می‌دانند می‌خواهند چه کار کنند. 30 درصد آدم‌ها خودشان می‌دانند اما دیگران نمی‌دانند که قرار است چه کار کنند. این‌ها جمعیتی هستند که اصطلاحاً به آن‌ها خاکستری می‌گویند و 30 درصد دیگر در تمام جوامع افرادی هستند که نه خودشان و نه دیگران می‌دانند که تکلیف‌شان چیست؛ یعنی تکلیفشان با خودشان هم روشن نیست.

وی با بیان اینکه از نظر علمی در تمام جوامع در این شرایط تنها روی 70 درصد جوامع حساب می‌کنند نه 100 درصد جامعه؛ تصریح کرد: یعنی آن 30 درصد افراد جامعه که تکلیفشان حتی با خودشان هم معلوم نیست را باید از محاسبات کنار گذاشت. این گروه طیف گسترده‌ای از افراد از معلولین ذهنی و جسمی گرفته تا کسانی که بی‌تفاوت مطلق هستند و اساساً کاری با مسائل سیاسی و اجتماعی ندارند را شامل می‌شوند.

در تمام دنیا مشارکت را از 70 درصد می‌سنجند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دوازدهم با تأکید بر اینکه در تمام دنیا میزان مشارکت را از 70 درصد محاسبه می‌کنند، اضافه کرد: از نظر منطقی و علمی شخصیت 30 درصد افراد جامعه به‌گونه‌ای است که تکلیفشان با خودشان هم معلوم نیست و نمی‌داند باید چه‌کار کند، بنابراین دیگران هم نمی‌دانند باید چه کار کند. به همین دلیل باید مشارکت را از 70 درصد سنجید؛ که در دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری 40 درصد از این 70 درصد مشارکت داشتند و 30 درصد از مشارکت بازماندند.

سراج در ادامه و در بیان دلایل احتمالی این 30 درصد افرادی که پای صندوق‌های رأی نیامدند، عنوان کرد:  بخشی از آن‌ها متاثر از فضای رسانه‌ای امروز در بیرون از مرزهای کشور بودند که همواره بر عدم مشارکت در انتخابات می‌دمند. یک تیپ از این افراد هم دچار مشکلات اقتصادی‌و نسبت به وضع موجود ناراضی‌اند و احساس می‌کنند مسئولانی که انتخاب می‌کنند به مشکلات آنان توجه و نسبت به حل آن اهتمامی ندارند؛ بنابراین نسبت به مشارکت بی‌رغبت شده و اصلاً راهکار اعلام این نارضایتی را عدم مشارکت در انتخابات می‌دانند؛ که قطعا باید این مسئله چاره شود و مشکلات آنان رفع شود.

وی افزود: بخشی از این افراد هم شاید هنوز متوجه نشدند که ما در این کشور اداره کشور را براساس قاعده رأی مردم بستیم و رای مردم موثر و تعیین‌کننده است؛ یعنی اگر مردم به میدان نیایند و انتخاب نکنند، قطعاً دیگران برای آنان انتخاب می‌کنند و باید تمکین کنند. بنابراین مردم باید مشارکت کرده و از این حق خود استفاده کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه مسئولان باید این سه تیپ افراد را هم مورد توجه قرار دهند وهم مشکلات آنان را حل کنند؛ اضافه کرد: آن بخشی هم که باید، تبیین و توجیه شوند. یعنی زمانی که مقام معظم رهبری از جهاد تبیین صحبت می‌کنند، قطعاً بخشی از آن مربوط به این تیپ آدم‌ها است، چراکه نمی‌دانند دشمن هرگز خیر ما را نخواسته و نمی‌خواهد و نباید به نسخه کسی که خیر ما را نمی‌خواهد عمل کنیم.

ارتباط مستقیم دسترسی راحت‌تر مردم به مسئولان با مشارکت در انتخابات

سراج با تأکید بر اینکه این مسئله با جهاد تبیین، خدمت و حل مشکلات مردم قابل حل است، افزود: بخش دیگر حل این مسئله هم در گرو آن است که دسترسی مردم به مسئولان راحت‌تر شود. مجاری عبوری باشد که بتوانند با مسئولان ارتباط بگیرند، حرف‌هایشان را بزنند، حرف‌ها و مسائل آنان شنیده شود.

وی در پایان تصریح کرد: باید دسترسی‌های مردم به مسئولانی که انتخاب می‌کنند-چه در قوه مجریه و چه در قوه مقننه- راحت شود، اگر این دسترسی‌ها آسان و ارتباطات سهل شود، مردم حرف خود را بزنند، مشکلات آنان شنیده شود و در جهت رفع آن تلاش کنیم؛ مطمئناً رغبت آنان به مشارکت هم بالاتر می‌رود. این یک کار شدنی است و همه باید تلاش کنیم این اتفاق بیفتد./

پایان پیام

  • کد خبر : 380267
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار