خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/15 - 14:34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رفیعی با بیان اینکه متولیان فکری به حال خاک کیمیا کنند:

قاچاقچیان خاک را از ریشه می کنند

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت:رسوب سالانه هکتارها خاک کاهش عمر مفید مخازن سدها و تغییر کاربری غیر مجاز اراضی را به همراه داشته است؛ این موضوع نشان می‌دهد نه تنها از این خاک استفاده نکردیم بلکه شاهد تداوم قاچاق خاک از کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در مورد رسوب سالانه 6 میلیون هکتار خاک در کشور و قاچاق آن به کشورهای دیگر گفت: رسوب سالانه هکتارها خاک؛ کاهش عمر مفید مخازن سدها و تغییر کاربری غیر مجاز اراضی را به همراه داشته است؛ این موضوع نشان می‌دهد نه تنها از این خاک استفاده نکردیم بلکه شاهد تداوم قاچاق خاک از کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.



خروج خاک زیر نظر وزارت صمت



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: قانون حفاظت از خاک که در سال ۹۸ ابلاغ شد و بر اساس آن کلیه دستگاه‌ها موظف به رسیدگی به موضوع ممنوعیت قاچاق خاک طبق ماده ۲۱ قانون حفاظت از خاک هستند و بر اساس این قانون فقط خاک‌های معدنی با نظارت وزارت صمت اجازه خروج  از کشور را دارند. در مورد خاک‌هایی دیگر در مقیاس مطالعاتی و دانشگاهی به خارج از کشور ارسال می‌شود بنابر درخواست دانشگاه یا وزارت صمت در مقیاس جزیی و کم، منعی وجود ندارد.



ماده 21 قانون حفاظت از خاک به ضمانت اجرایی شدن این قانون تاکید می‌کند و تعیین حدود جرم برعهده دستگاه قضایی است



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: ماده 21 قانون حفاظت از خاک به ضمانت اجرایی شدن این قانون تاکید می‌کند و تعیین حدود جرم بر عهده دستگاه قضایی است؛ وقتی در قانون صراحتا اعلام می‌شود باید ضمانت اجرایی داشته باشد؛ اما اینکه چقدر در این مقوله تلاش شده تا با متخلفان برخورد شود موضوع دیگری است که نهادهای متولی باید پاسخگو باشند.



قاچاق خاک از نظر قانونی ممنوع است



وی ادامه داد: قاچاق خاک از نظر قانونی ممنوع است و مواد استثنایی در قانون صادرات خاک عنوان شده است؛ اما چرا برای قاچاق خاک طبق قانون عنوان مجرمانه با تعیین جریمه محکوم می‌شود؛ بحث دیگری است. قانون خروج هرگونه خاک کشور بدون نظارت وزرات صمت را "غیر قانونی" و"ممنوع" عنوان کرده است و برای آن جریمه مشخص کرده است؛ به هر حال با توجه به نیاز به این ماده مهم نیز مثل خیلی از کالاها امکان قاچاق آن وجود دارد و تعدادی اقدام به قاچاق آن به شکل‌های غیرقانونی به کشورهای حوزه خلیج فارس خواهند داشت.



رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون حفاظت از خاک شفاف و روشن است و صراحتا به موضوع قاچاق خاک اشاره می‌کند اما حد مجازات این قاچاق باید اصلاح شود.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان خاصه در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان یا حتی شمال کشور و هرمزگان باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند؛ معمولا چون بیشترین گزارشات از تخلفات قاچاق خاک در لایه‌های خبری درج می‌شود، خاصه باید به این موضوع ورود جدی‌تری داشته باشند./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 330564
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار