خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/27 - 10:56
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محسنی بندپی با اشاره به وضعیت بغرنج معیشت معلولان:

قانون حمایت از معلولان با بهانه‌های واهی ناقص اجرا می‌شود/ با مستنکفین قانون باید برخورد قضایی شود

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت ویژه‌ای از سوی مجلس برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت صورت گرفت، گفت: قبل از شروع برنامه هفتم توسعه حدود ۲۷ جلسه کمیته بهزیستی و توانبخشی برای حمایت از معلولان برگزار کرد، با تمام این تفاسیر باید بپذیریم که نظارت‌ها به شکل جدی‌تر باشد و با مستنکفین اجرای قانون مطابق با ماده ۲۳۴برخورد شود و به دستگاه‌های قضایی معرفی شوند.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اجرایی نشدن ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، گفت: در جزییات ماده مذکور آمده دولت موظف است برای افراد دارای معلولیت در بودجۀ هر سال، حداقل حقوق کار را برای معلولان شدید و خیلی شدید که شغل و درآمدی ندارند پیش‌بینی کند.



نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه‌های سنگین زندگی افراد دارای معلولیت، افزود: با توجه به تورم حاکم در جامعه حداقل دستمزد براساس ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان برای زندگی افراد دارای معلولیت کفایت نمی‌کند، باید هزینه این گروه به صورت کامل دیده شود.



اجرای قانون حمایت از معلولان بر زمین مانده است



عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بر زمین ماندن قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، گفت: تنها بی توجهی مبنی بر عدم اجرای ماده ۲۷ نبوده بلکه بسیاری از مواد قانونی حمایت از افراد دارای معلولیت همچون اشتغال، متناسب سازی محیط برای زندگی آنها، پوشش درمانی افراد دارای معلولیت و… در سایه بی توجهی متولیان امر مورد بی مهری قرار گرفته است، اما به دلیل مسائل معیشتی که امروز بسیاری از افراد جامعه درگیر آن هستند بی مهری به ماده ۲۷ بیشتر خود را نشان داده است.



رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی در لوایح ارسالی دولت به مجلس حمایت از معلولان و گروه آسیب پذیر جامعه به درستی دیده می‌شود اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار در محل مورد نظر این قوانین بر زمین می‌ماند و منجر به اعتراض این گروه و سایر گروه‌های ضعیف خواهد شد.



سازمان بهزیستی بودجه معلولان را در جای خود هزینه کند



نماینده مردم در مجلس یازدهم عدم وجود منابع پایدار را مانعی بزرگ برای اجرایی نشدن قوانین دانست و اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۲ هم شاهد ادغام اعتبارات اختصاص داده شده به افراد دارای معلولیت در منابع تخصصی به سازمان بهزیستی بودیم که متاسفانه این مسئله نه تنها پاسخگویی را برای مسئولان راحت‌تر کرده، بلکه عدم اجرایی شدن این قوانین را توجیه پذیرتر می‌کند؛ در سال‌های گذشته با اختصاص ردیف خاص به افراد دارای معلولیت می‌توانستیم اعتبار مشخصی داده شده را پیگیری کنیم اما با اختصاص آن در سازمان بهزیستی دست رئیس سازمان بهزیستی در هزینه کرد اعتبارات در سایر حوزه‌ها باز گذاشته است.



رییس سازمان برنامه و بودجه مشکلات معلولان را درک کند



وی ادامه داد: کمبود اعتبارات و عدم اختصاص آنها در جای خود و ادغام بودجه اعتباری معلولان با بودجه سازمان بهزیستی در کنار عدم باور مسئولان از مشکلات معلولان منجر به چندین برابر شدن مسائل این گروه از جامعه شده است؛ اگر رییس سازمان برنامه و بودجه به این باور برسد که داشتن یک معلول در خانواده‌ها می‌تواند اقتصاد خانوار را تحت الشعاع قرار دهد بی تردید در بودجه نویسی دقت بیشتری خواهد داشت.



رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران با بیان اینکه قانون حمایت از معلولان با چالش‌های متعددی تصویب شد، اظهار داشت: امید می‌رفت با اجرایی شدن این قانون بخشی از مشکلات افراد دارای معلولیت حل شود، اگر باور مسئولان رفع مشکلات و دغدغه معلولان باشد بی تردید بخش اعظمی از قانون عملیاتی می‌شد.



 قوانین را سلیقه ای اجرایی نکنید



محسنی بندپی با انتقاد از اجرای سلیقه‌ای قانون جامع حمایت از معلولان، تاکید کرد: اگر تمام دستگاه‌های پایبند قانون و قانون محور باشند تا فرد محور، بی تردید قوانین اجرایی می‌شود، به فرض مثال اگر قانون سه درصد سهمیه استخدامی معلولان در دستگاه‌های دولتی به مرحله عملیاتی شدن می‌رسید، بی تردید سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از اجرایی شدن این بند قانونی سرباز نمی‌زدند و یا موضوعات دیگر نظیر بیمه افراد دارای معلولیت؛ باید به این باور برسیم که مجلس می‌تواند نقش کلیدی در اجرای قوانین داشته باشد .



نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه نظارت ویژه‌ای از سوی مجلس برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت صورت گرفت، گفت: قبل از شروع برنامه هفتم توسعه حدود ۲۷ جلسه کمیته بهزیستی و توانبخشی برای حمایت از معلولان برگزار کرد، با تمام این تفاسیر باید بپذیریم که نظارت‌ها به شکل جدی تر باشد و با مستنکفین اجرای قانون مطابق با ماده ۲۳۴برخورد شود و به دستگاه‌های قضایی معرفی شوند.



عدم تحقق منابع نفتی و غیر نفتی بهانه‌ای بیش برای اجرای نشدن قانون است



رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی عدم تحقق منابع نفتی و غیرنفتی را بهانه‌ای بیش برای اجرای نشدن قانون دانست و گفت: زمانی که دولت اعلام می‌کند درآمد حاصل از فروش نفت بیش از پیش بینی بودجه ۱۴۰۲ است بنابراین بهانه ای برای عدم اجرای قوانین نیست! مجلس بیش از گذشته باید این مسئله مد نظر قرار دهد.



 مسئولان از نزدیک زندگی معلولان را ببینند/ برای اجرای قانون نباید توجیهی آورد



محسنی بندپی الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته در رفتار با معلولان را قابل ستایش دانست و تصریح کرد: شاید شرایط کشور به لحاظ اقتصادی در وضعیت مطلوبی نسبت به سایر کشورها نیست آن هم به دلیل تحریم‌ها، اما از تمام مسائل سیاسی باید به مبحث فرهنگ‌سازی و باور مسئولان در حمایت از معلولان توجه داشته باشیم، گاهی می‌طلبد مسئولان با خانواده‌های افراد دارای معلولیت دیدار و ملاقات داشته باشند و از نزدیک زندگی سخت آنها رویت نمایند که کمک بزرگی در اجرای قانون است اگرچه اجرای قانون یک اصلمحسوب می شود و نباید توجیهی برای آن باشد.



عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت با بیان اینکه در ایران گام‌های بلندی برای اجرای قانون حمایت از معلولان برداشته شده است، تاکید کرد: افراد داری معلولیت برای حل مشکلاتشان باید با نمایندگان مجلس ارتباط بگیرند، بی تردید کمیته توانبخشی مجلس گوش شنوایی بر دردهای این گروه خواهد داشت، دفاتر نمایندگان در هر استانی می‌تواند انتقال دهنده مسائل و مشکلات معلولان به مسئولان مرتبط باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 371595
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار