خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/05 - 13:57
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
طی جوابیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام شد؛

علت عدم هزینه کرد 100 میلیارد تومان اعتبار ابلاغی برای معلولان محدودیت قانونی است

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در جوابیه‌ای مطرح کرد؛ بالا بودن سهم پرداخت از جیب بیمه شدگان دارای معلولیت در دریافت خدمات خصوصا در بخش خصوصی، محدود بودن کدهای خدمتی در تفاهم نامه و انحصاری شدن مشمولین دریافت خدمت، به معلولین تحت پوشش سازمان بهزیستی اهم دلایل عدم استقبال موسسات از تفاهم نامه مذکور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت براساس گزارش سازمان بیمه سلامت جهت به در تاریخ ۱۲ آذرماه ۱۴۰۰ با عنوان «چطور بی تدبیری بیمه سلامت کشور معلولان را به دردسر انداخته است» در خبرگزاری خانه ملت، جوابیه‌ای را در اختیار این خبرگزاری قرار داد.



متن جوابیه به شرح زیر است:



اعتبار هزینه ای از محل برنامه ۱۹۰۲۰۱۵۰۰۰ تحت عنوان توسعه خدمات درمان افراد دارای معلولیت موضوع اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۲به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده شده است. براساس گزارش عملکرد، این سازمان در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۴۸ میلیارد تومان در رابطه با خدمات بیمه درمان افراد دارای معلولیت هزینه شده است. همچنین در ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۱۵۵ میلیارد تومان در این راستا هزینه شده است. با توجه به رویکرد سازمان مبنی بر افزایش پوشش خدمات توانبخشی، علاوه بر هزینه کرد مطابق بند فوق، با ارائه پیشنهاد از سوی این سازمان و اخذ مصوبات قانونی لازم، پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی در بیماران اوتیسم، پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی در شهرستان های کمتر برخوردار (۲۴۷ شهرستان) و پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی در ۵ مرکز جامع توانبخشی از مراکز توانبخشی دانشگاهی، تعهد مالی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان جهت حمایت از خدمات توانبخشی اختصاص یافته است.



تفاهم نامه ای در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۷ با سازمان بهزیستی منعقد که طی آن مقرر گردید برای معلولین معرفی شده از سوی بهزیستی که تحت پوشش این سازمان هستند، هشت کد خدمتی ستاره دار تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد. متعاقب تفاهم نامه مذکور، مراتب جهت اجرا، به کلیه ادارات کل استانی ابلاغ و با فراخوان مراکز ارائه کننده خدمت، مجموعا با تعداد: ۳۴۵ مرکز توانبخشی در سطح کشور انعقاد قرارداد به عمل آمد. شایان ذکر است تاکنون صرفا از محل این تفاهم نامه، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان اسناد هزینه ای به سازمان ارسال و پرداخت آن انجام شده است.



بالا بودن سهم پرداخت از جیب بیمه شدگان دارای معلولیت در دریافت خدمات خصوصا در بخش خصوصی، محدود بودن کدهای خدمتی در تفاهم نامه و انحصاری شدن مشمولین دریافت خدمت، به معلولین تحت پوشش سازمان بهزیستی اهم دلایل عدم استقبال موسسات از تفاهم نامه مذکور است.



همچنین پوشش بیمه ای تعرفه بخش های خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی (در حال حاضر صرفا تعرفه دولتی ملاک محاسبات است)، افزایش تعداد کدهای خدمتی از ۹ کد به ۵۸ کد خدمتی و توسعه شمول گروه هدف و پوشش خدمات ارائه شده به سایر افراد از جمله خدمات ارائه شده در فاز حاد مصدومیت از راهکارهای پیشنهادی سازمان جهت رفع مشکلات جذب منابع قانونی حمایت از خدمات درمانی معلولین است.



لازم به ذکر است، سازمان بیمه سلامت ایران، توجه ویژه‌ای به جامعه معلولین کشور داشته و همانطوریکه در بندهای فوق بدان اشاره شد، طی یک سال اخیر، بصورت فعال و با کسب مجوزهای قانونی از شورای عالی بیمه سلامت و هیات وزیران، تلاش کرده است تا سهم خدمات توانبخشی از منابع بیمه‌ای را ارتقاء بخشد و علت عدم هزینه کرد ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی مورد نظر، محدودیت های قانونی مربوطه بوده و سازمان بیمه سلامت با تلاش مضاعف در رفع موانع، برنامه و خرید خدمت با رعایت مقررات جاری اعمال خواهد کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 334333
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار