خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/23 - 09:41
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رفیعی مطرح کرد:

عدم پرداخت حقابه میقان را سوزاند/ نگاه کلیشه‌ای برمباحث زیست محیطی حاکم است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به آتش سوزی تالاب میقان در استان مرکزی، گفت: نگاه عمیقی به مباحث محیط زیستی حاکم نیست و علاج واقعه را قبل وقوع حادثه شاهد نیستیم.

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آتش سوزی تالاب میقان در استان مرکزی، گفت: در آتش سوزی اخیر تالاب میقان، حدود ۴۰۰ هکتار از این تالاب سوخت و حدود یک میلیارد تومان به پوشش گیاهی خسارت وارد شد؛ علت این آتش سوزی رعد و برق اعلام شده است، اما کارشناسان و متخصصان مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی، معتقدند عدم تأمین حقابه تالاب، باعث فراهم شدن زمینه این آتش‌سوزی شده است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اشاره به خصوصیات اکوسیستمی تالاب میقان افزود: این تالاب، فصلی و محل تامین آب آن، باران است. اما با تمام این تفاسیر باید حقابه‌ای برای آن پرداخت می‌شد تا نمدار بودن خود را حفظ می‌کرد، در حال حاضر در بالادست تالاب میقان، به منظور تأمین آب کشاورزی، بندهایی احداث شده است که مانع ورود آب به تالاب می‌شود، با مطالعات صورت گرفته نیاز آبی تالاب توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده است.











سمیه رفیعی


وی در ادامه با اشاره به عدم ورود آب به تالاب میقان، تاکید کرد: عدم ورود آب به تالاب میقان باید توسط وزارت نیرو و وزارتخانه جهاد کشاورزی پیگیری شود تا از بندهای بالادست حقابه تالاب میقان جاری شود. حجم بارش‌ها، حقابه پرداختی از بندهای کشاورزی در کنار ورود آب از تصفیه‌ خانه شهر اراک، شرایط نمدار بودن تالاب میقان را فراهم می کند. 



رفیعی با تاکید بر اینکه بی آبی تالاب میقان آن را تبدیل به منشا گرد و غبار کرده است، یادآور شد: نمدار بودن تالاب از شدت گیری گرد و غبار در تالاب ممانعت می کند. اما این در حالی است که در حال حاضر پساب ورودی به تالاب به درستی تصفیه نمی‌شود و آبی که به تالاب جاری می‌شود همراه فاضلاب است و همین مسئله باعث تغذیه گرایی تالاب شده و پوشش گیاهی تالاب میقان، بیش از حد طبیعی رشد داشته است و همین مساله بویژه در فصول گرم منجر به آتش سوزی در تالاب می شود.



رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان لزوم مدیریت همه جانبه در تالاب ها از جمله تالاب میقان، تصریح کرد: تالاب میقان از جمله تالاب‌هایی است که دارای برنامه مدیریت زیست بومی است که در این برنامه، وظایف تمام دستگاهها و ذینفعان مشخص شده و برنامه‌های اولویت دار دستگاهها در این برنامه تعیین شده است و لازم است دستگاههای مختلف، میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه را در بودجه سالانه خود لحاظ کنند.



وی در ادامه با تاکید بر اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست اعتبارات مورد نیاز برای اجرای برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب ها معمولا طبق برنامه لحاظ می شود، یادآور شد: ضروری است سایر دستگاههای مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو نیز در کنار سازمان حفاظت محیط زیست، اعتبارات مورد نیاز برای اجرای بخشهای مختلف این برنامه ها را در بودجه سالانه خود منظور نمایند تا به هدف تعیین شده در برنامه برسیم.



رفیعی در مورد نگاه کلیشه‌ای مسئولان به مسائل محیط زیستی، گفت: متاسفانه نگاه عمیقی به مباحث محیط زیستی حاکم وجود ندارد. و علاج واقعه را قبل از وقوع حادثه شاهد نیستیم، به فرض مثال در مطالعات آبی هر تالاب باید حوضه آن تالاب مد نظر قرار بگیرد، زمانی تالاب منابع آبی خود را حفظ خواهد کرد که در سه سناریوی خشکسالی، ترسالی و نرمال ذخیره آبی آن پیش بینی شود.



وی در ادامه با انتقاد از نبود مطالعات زیست محیطی بر روی منابع و ذخایر طبیعی، خاطر نشان کرد: قبل از تغییر در اکوسیستم منابع طبیعی، باید مطالعات زیست محیطی روی آنها صورت پذیرد به فرض مثال اگر قرار است سدی بر روی تالاب ساخته شود باید مطالعات کارشناسی و تمام حوضه اطراف تالاب مد نظر قرار بگیرد.



رفیعی با اشاره به قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور یادآور شد: طبق ماده ۳ این قانون، سازمان حفاظتئ محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها را تعیین و وزارت نیرو مکلف است ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون، نسبت به تخصیص و تأمین آن اقدام نماید. لذا می توان گفت حفاظت از تالاب ها یک مسئله فرابخشی است.



رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در مباحث محیط زیستی برنامه مدیریت جامع مورد نیاز است و تنها یک دستگاه مسئولیت ندارد. بلکه دستگاههای مختلف از وزارت نیرو گرفته تا وزارت جهادکشاورزی و سازمان برنامه و بودجه و ... در برابر آن نقش دارند. بر این اساس، برای حفظ و احیاء تالاب‌ها و در کل منابع آبی کشور، همکاری و همراهی تمام دستگاهها مورد نیاز است که در سطح ملی و بین المللی پیامدهای مناسبی را به دنبال داشته باشد.



پایان پیام

  • کد خبر : 361583
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار