خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/20 - 11:30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عنابستانی با تاکید بر اینکه کاهش سن مصرف مواد مخدر تهدیدی برای جوانان کشور است:

ضرورت چاره‌اندیشی جدی در برنامه هفتم توسعه برای مبارزه با مواد مخدر

سخنگوی فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس، کاهش سن مصرف مواد مخدر به 12 سال را تهدیدی جدی برای جوانان کشور دانست و گفت: ما باید در تدوین برنامه هفتم توسعه یک تدبیر ویژه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر بیندیشیم.

علی اصغر عنابستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به انتشار خبری از سوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران مبنی بر وجود 150 معتاد متجاهر زیر 18 سال و دارای زخم باز در استان تهران، گفت: متاسفانه این صحنه ناپسندی است که این روزها به ویژه در تهران به عنوان پایتخت ام‌ القری جهان اسلام مشاهده می‌کنیم کما اینکه شب‌ها در بسیاری از محله‌ها، صحنه‌های زشت مصرف اعتیاد به صورت عیان را مشاهده می‌کنیم که می‌طلبد سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در این زمینه تدبیری بیندیشند و این در حالی است که در این خصوص سهل‌انگاری صورت گرفته است.



چرا دولت‌های گذشته مجوز تاسیس مراکز ماده 16 را به صورت محدود صادر کردند؟



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی، ادامه داد: آنچه مسلم است ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر به طور شفاف دولت را مکلف کرده است در جهت برخورد با معتادان متجاهر با مشارکت بخش خصوصی کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد را تشکیل دهد و این معتادان را جمع کرده و به این مراکز منتقل کند.



وی تصریح کرد: متاسفانه دولت‌های گذشته مجوز تاسیس مراکز ماده 16 را به صورت محدود صادر کردند به این دلیل که دولت باید هزینه جمع آوری و انتقال معتادان متجاهر به این مراکز را بپردازد بنابراین به منظور صرفه‌جویی یک زخم زشتی را در سطح جامعه به ویژه در تهران ایجاد کردند. ضمن اینکه استدلال غلط نیروی انتظامی هم این است که اگر آنها را جمع کرده و به دادگاه معرفی کنیم آنها را آزاد می‌کند در حالی که قانون تصریح دارد باید معتادان متجاهر را جمع کنند و به کمپ‌های اجباری ماده 16 تحویل دهند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور باید در اجرای این قانون، تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد ماده 16 را افزایش دهد تا شاهد چنین تصاویر نامطلوبی در سطح شهرها نباشیم. ضمن اینکه آماری که برای معتادان متجاهر نوجوان دارای زخم باز اعلام شده نیز باعث تاسف است و به این برمی‌گردد که در کل کشور سن مصرف مواد مخدر به شدت پایین آمده است و حتی مصرف بار اول مواد مخدر تا حدود سن 12 سال کاهش یافته است و این خطر بسیار جدی است که جوانانمان را تهدید می‌کند.



سخنگوی فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما باید در تدوین برنامه هفتم توسعه یک تدبیر ویژه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر بیندیشیم و هم از بعد فرهنگی و هم پیرامون نحوه دسترسی به این مواد به آن بپردازیم هرچند در قانون برنامه ششم توسعه نیز مقرر شده بود در طول اجرای این قانون باید مصرف مواد مخدر به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی کاهش پیدا کند اما نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه شاهد افزایش آمار اعتیاد در سطح کشور نیز هستیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 339769
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم