خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/11 - 11:10
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مرکز پژوهش ها گزارش می دهد؛

ضرورت توجه به ظرفیت برد محیط زیستی در طرح های توسعه شهری

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی بر ضرورت توجه به ظرفیت برد محیط زیستی در طرح های توسعه شهری با نگاه به وضعیت کلان شهر تهران، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دفاتر مطالعات زیربنایی ، مطالعات حقوقی ، مطالعات اجتماعی، طی گزارشی با عنوان «ضرورت توجه به ظرفیت برد محیط زیستی در طرح های توسعه شهری با نگاه به وضعیت کلان شهر تهران» عنوان کرد که سرعت ‌بالای رشد‌ و گسترش شهری به‌همراه رشد روزافزون جمعیت و مدیریت ناکارامد، پیامدهای متعدد محیط زیستی نظیر آلودگی هوا، کاهش کمیّت و کیفیت منابع آب، آلودگی صوتی، تخریب پوشش گیاهی و انباشت پسماندها را به‌همراه داشته که تهدیدی جدی برای تاب‌آوری و سلامت شهرهاست. ظرفیت برد شهری به حداکثر تعداد جمعیت و یا آثار ناشی از فعالیت‌های آنها شامل مصرف ماده، انرژی، تولید پسماند، توسعه‌ فیزیکی و کاربری‌های شهری دلالت می‌کند که می‌تواند توسط زیست‌بوم  شهری بدون ایجاد تغییرات جدی و یا آسیب‌های غیرقابل بازگشت به‌ سلامت محیط و ساکنین، تحمل شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید که برآورد فشار محیط زیستی در مناطق 22‌گانه شهر تهران بیانگر فشار زیاد تا خیلی زیاد در 82% مناطق شهری و فشار متوسط تا زیاد در 18% مناطق است که به‌معنای عدم تناسب بارگذاری‌های گسترده انجام‌گرفته با ظرفیت محیط زیستی کلان‌شهر تهران و عدم امکان بارگذاری جدید در این کلان‌شهر است. معضلات متعدد محیط زیستی در کلان‌شهرهای کشور، بیانگر ضرورت تحول در خط‌مشی‌ها، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری و توجه به مفاهیمی نظیر ظرفیت تحمل محیط ‌زیست در طرح‌های توسعه‌ شهری است. در این راستا ایجاد یک سامانه‌ پشتیبان تصمیم‌گیری مکان‌مند پایش ‌محیط‌ زیست شهری و امکان پایش مستمر فشارها، می‌تواند تصویر واضحی از وضعیت شاخص‌های منتخب ظرفیت برد شهری جهت بررسی میزان فشار محیط زیستی وارد بر شهر را فراهم کند. این سامانه موجب تسهیل در پایش و کنترل وضعیت پایداری محیط‌ زیست شهری و منجر به تصمیم‌گیری صحیح در برنامه‌ریزی و مدیریت پایدار شهری خواهد شد.



متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./



پایان پیام 

  • کد خبر : 360851
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار