خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/29 - 14:45
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اجتماعی
قاسم‌پور در نشست بررسی وضعیت زنان روستایی برای لحاظ در برنامه هفتم توسعه:

ضرورت ارائه گزارش توسط دستگاه‌ها در حوزه توانمندسازی زنان روستایی به مجلس تا پایان مرداد/ جمع‌بندی این گزارش‌ها به ارائه پیشنهاداتی در قالب برنامه هفتم توسعه منتهی می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی وضعیت زنان روستایی برای لحاظ در برنامه هفتم توسعه که در کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی برگزار شد، از دستگاه‌های حاضر خواست تا گزارش عملکرد خود پیرامون توانمندسازی زنان روستایی را تا پایان مرداد به مجلس ارائه دهند تا بر اساس آنها پیشنهادات برای درج احکام مرتبط در این حوزه در برنامه هفتم توسعه تعیین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی وضعیت زنان روستایی برای لحاظ در برنامه هفتم توسعه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایری، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد برکت و جمعی از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها برگزار شد. 



فاطمه قاسم پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه این نشست با هدف رفع دغدغه حوزه زنان روستایی از طریق ارائه احکام مرتبط قبل از دریافت لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شده است، افزود: برخی احکام برنامه‌های توسعه مربوط به حوزه زنان بوده که یکی از اقشار زنان، زنان روستایی هستند که نیاز است احکام مرتبطی در این زمینه در برنامه توسعه لحاظ شود. در این راستا این نشست را با هدف استفاده از دیدگاه کارشناسان و مسئولان مربوطه برگزار کردیم تا در این زمینه سیاست‌گذاری موثری داشته باشیم.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حدود 10 میلیون زن روستایی در کشور وجود دارند که می‌توان با استفاده از این ظرفیت در حوزه اشتغالزایی، توانمندسازی خانواده و ایجاد رونق اقتصادی اقدامات ارزشمندی انجام داد. بنابراین توجه به این قشر در برنامه توسعه از این نظر برای ما دارای اهمیت بسیاری است.











نشست کمیته زنان و خانواده


 



وی یادآور شد: ما از تمام دستگاه‌های حاضر در این نشست به ویژه وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم که گزارشی از عملکرد و برنامه‌های مد نظر خود در این حوزه را تا پایان مرداد 1401 به کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی ارسال کنند؛ همچنین کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها نیز برای سیاست‌گذاری مطلوب در این حوزه به ما کمک کنند تا از این طریق بتوانیم به جمع‌بندی و در نهایت اتخاذ تصمیم مطلوبی در حوزه زنان روستایی دست یابیم.



رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تأکید کرد: بنیاد برکت نیز می‌تواند فرصتی را مهیا کند تا با کارشناسان، اساتید دانشگاه و دستگاه‌های مربوطه بازدیدی از اقداماتی که در حوزه زنان روستایی انجام داده‌اند، داشته باشیم.











نشست کمیته زنان و خانواده


سپس فاطمه رحمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص اهمیت موضوع زنان روستایی گفت: بخشی از جامعه زنان که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و در برنامه‌های توسعه مختلف نیز نادیده انگاشته شده‌اند، زنان روستایی هستند که با توجه به ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای هر روستا و همچنین ظرفیت‌های فردی زنان روستایی می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح اقدامات قابل توجهی رقم زد.



نظر کارشناسان و مسئولان مربوطه پیرامون نحوه لحاظ احکام مربوط به حوزه زنان روستایی در برنامه هفتم توسعه



در ادامه این نشست مداحی نماینده وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برنامه‌های اول تا ششم توسعه جایگاه ویژه‌ای برای زنان روستایی و عشایری در نظر گرفته نشده و در این خصوص به درستی هدف‌گذاری نشده است و زنان به صورت توده‌ای همگن در این برنامه‌ها دیده شده‌اند، افزود: 10 میلیون و 165 هزار زن روستایی در کشور زندگی می‌کنند که بیش از 70 درصد امور دام و طیور، 40 درصد زراعت و 80 درصد فرآورده‌های کشاورزی به شکل سنتی از جمله فعالیت‌های آنها محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه نقش مؤثری در تأمین امنیت غذایی کشور دارند. 



وی تصریح کرد: زنان روستایی به خدمات بهداشتی و پزشکی و تسهیل دریافت تسهیلات بانکی و رفع مشکل تضامین بانکی نیاز دارند؛ همچنین در برنامه توسعه باید به توانمندسازی زنان، سهولت فضای کسب و کار برای آنها و ایجاد بازارچه‌هایی برای تولیداتشان احکامی لحاظ شود. 



خمسه دیگر کارشناس وزارت جهاد کشاورزی حاضر در این نشست با اشاره به اینکه چارچوب بررسی وضعیت زنان روستایی از سال 77 تاکنون بدون تغییر مانده است، افزود: هم‌اکنون 18 هزار تسهیل‌گر زن روستایی در کشور فعالیت دارند و نیازهای این قشر را شناسایی و در جهت رفع آنها فعالیت می‌کنند. 



وی تصریح کرد: ایجاد نظام جامع آماری زنان روستایی، پوشش نظام تأمین اجتماعی این زنان، آموزش و توانمندسازی در ابعاد مختلف، ارائه تسهیلات ویژه برای کارآفرینی زنان روستایی و ایجاد سازوکاری برای همکاری دستگاه‌ها در جهت ارتقاء این بخش، از جمله مواردی است که باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.



دباغی پژوهشگر و عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تشریح تجربیات و فعالیت‌های پژوهشی خود در خصوص نحوه فعالیت تعاونی‌های روستایی به‌ویژه در اطراف تهران از جمله پاکدشت، گفت: ما باید اطلاعات دقیقی از محیطی که قرار است برای آن سیاست‌گذاری کنیم داشته باشیم. ضمن اینکه لازم است برای ارتقاء حوزه زنان روستایی لایه‌های حمایتی میانی را فعال کرده و بر ارتقاء وضعیت خانواده تمرکز کنیم. همچنین توسعه زیرساخت اجتماعی و حمایت از تعاونی‌ها بر اساس اولویت‌بندی را از طریق احکام برنامه توسعه دنبال کنیم.



در ادامه موسوی نماینده سازمان امور عشایری با اشاره به اینکه این سازمان برنامه‌ پیشنهادی خود را در 8 بند ترسیم کرده است، افزود: مهم‌ترین موضوع در این حوزه این است که زنان عشایری هیچ‌گونه بودجه مستقلی ندارند. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم حداقل واژه زنان عشایری را در کنار زنان روستایی در ردیف‌های مختلف برنامه توسعه لحاظ کنیم. 











نشست کمیته زنان و خانواده


 



توحدی نماینده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست به این مهم تأکید کرد که نگاه در حوزه ارتقاء زنان روستایی باید به استفاده از صنایع دستی معطوف شود کمااینکه ما طرحی نیز که در پی آن هر زن می‌تواند خانواده‌ای هنرمند ایجاد کند را تدوین کرده‌ایم که نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها داریم تا بتوانیم آن را اجرا کنیم. 



به دنبال این پیشنهاد سازمان امور عشایری برای همکاری با آنها اعلام آمادگی کرد.



شفیعی از معاونت گردشگری این وزارتخانه نیز با اشاره به اینکه ما در حوزه تصمیم‌گیری برای روستاها با مشکل تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیر مواجه هستیم، افزود: ایجاد مدیریت یکپارچه و ارتقاء نهادهای تسهیل‌گر در این حوزه از جمله مواردی است که باید از طریق برنامه توسعه پیگیری کنیم.



وی یادآور شد: ما یک سند راهبردی توسعه گردشگری روستایی را در دستور کار داریم؛ همچنین طرح ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف کشور از جمله برنامه‌هایی است که برای اجرای آنها نیاز به حمایت داریم.



در ادامه رضوانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در حوزه روستایی با انتقاد از اینکه در حوزه زنان روستایی برنامه‌ای جامع و با اهداف مشخص وجود ندارد تا بر اساس آنها به ارزیابی شاخص‌ها بپردازیم، افزود: هم‌اکنون نهادهای مختلفی در امور زنان فعالیت دارند اما بین آنها هماهنگی و هم‌افزایی وجود ندارد بنابراین لازم است صفحه جدیدی با نگاه ویژه برای زنان روستایی ایجاد شود. 



وی تأکید کرد: ما برای پرداختن به این موضوع در برنامه هفتم توسعه باید ابتدا مسائل زنان روستایی را شناخته و شاخص‌ها را احصاء کنیم و نباید برنامه‌ریزی در این حوزه متنوع و گسترده باشد.



همچنین شریفی از فعالان حوزه مشارکت‌های اجتماعی استان خراسان جنوبی به بیان تجربه خود در حوزه توانمندسازی زنان روستایی که از سال 93 آغاز کرده است، پرداخت که در پی آن به تولید پارچه توبافی پرداخته‌اند. وی افزود: ما با استفاده از این ظرفیت زنان روستای خراشاد توانستیم رتبه اول در بوم بازارهای کشور را به دست آوریم. 



شریفی در پایان از نمایندگان خواست در احکام برنامه توسعه برای رهاسازی کارگاه‌‌های روستایی، برنامه‌های آموزشی برای تحکیم بنیان خانواده و مهارت‌های زندگی در روستاها و حمایت از دختران فارغ‌التحصیل بیکار از طریق بهره‌مندی از سهمیه کنکور اقدام کنند. 



در ادامه ابراهیمی معاون سازمان تات (وزارت جهاد کشاورزی) با بیان اینکه در کشور 4 هزار و 639 تعاونی و 37 هزار روستا وجود دارد، افزود: حفظ مشاغل پایدار زنان روستایی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه برای ارائه پیشنهاد در این حوزه جهت لحاظ در برنامه هفتم توسعه باید مطالعاتی در ارتباط با ظرفیت‌سنجی هر منطقه داشته باشیم و بر اساس آن سرمایه گذاری کرده و دستگاه‌ها به ایفای نقش بپردازند. 



وی یادآور شد: تاکنون حدود 22 هزار زن تسهیل‌گر شناسایی شده‌اند که یک ظرفیت بی‌نظیر در جهت رفع مشکلات زنان روستایی هستند.



کیانی‌راد عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ما باید برای توسعه روستایی و کشاورزی تعریف مشخصی داشته باشیم و رابطه بین آنها و توسعه کشور را مشخص کنیم، افزود: توسعه روستایی بدون توسعه کشاورزی محقق نمی‌شود ضمن اینکه معتقدم در برنامه هفتم توسعه باید برای توسعه زنجیره ارزش و روستایی بر اساس توانمندی زنان و مردان روستایی، آموزش، تقویت سرمایه اجتماعی، بسترسازی برای ورود و مشارکت مردمی و ایجاد تنوع در منابع و درآمدهای مرتبط با روستا احکامی دیده شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 347691
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار