خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/08 - 16:11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عنابستانی:

سیستم بانکی همراهی مناسبی برای اجرای قوانین اجتماعی و فرهنگی ندارد/سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیاز به اصلاح دارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیاز به اصلاح دارد از عدم همراهی بانک مرکزی برای اجرای قوانین اجتماعی و فرهنگی انتقاد کرد.

 علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در مورد دریافت گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد اختلال در فرآیند ثبت نام در سامانه درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، گفت: متاسفانه سیستم بانکی کشور همراهی مناسبی برای اجرای قوانین اجتماعی و فرهنگی مملکت ندارد و یک اشکال جدی در آن نهفته است که در این رابطه با وزیر اقتصاد و دارایی هم صحبت کردیم.



سهمیه شعب بانک‌ها در سامانه برای پرداخت وام ازدواج مشخص نیست



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ ادامه داد: سامانه درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای تعیین شعبه جهت اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ایجاد شده است اما هر زمان زوجین برای ثبت نام به آن مراجعه می‌کنند، اعلام می‌کند که ظرفیت تکمیل شده است و مدل آن طوری طراحی شده است که کار با آن سخت است چرا که سهمیه شعب بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج در آن مشخص نیست. 



وی تصریح کرد: تنها افرادی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند که با رابطه و سفارش برای دریافت آن اقدام می‌کنند که این امر به هیچ وجه قابل قبول نبوده و برای نظام بانکی کشور پسندیده نیست.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بیان کرد: نظام بانکی کشور مکلف است عددی را که برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعیین شده است، بپردازد، ضمن اینکه این مدلی که برای سامانه مذکور طراحی کرده است مطابق با آرمان‌های نظام در حوزه حمایت از زوجین نیست و حتما باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود و راه وصول این تسهیلات هموار شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: هم‌اکنون لازم است آقای صالح آبادی که ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفته است به نحوه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و جهت‌گیری کلی تسهیلات بانکی در کشور ورود پیدا کند، چرا که سالهاست دلسوزان عرصه اقتصادی کشور فریاد می‌زنند سیستم بانکی باید سهم تسهیلات بخش تولید و قرض‌الحسنه را افزایش دهد و سهم تسهیلات واسطه گری و دلالی و کارهای خدماتی را کاهش دهد یعنی شیب تسهیلات را به سمت تولید و حوزه قرض‌الحسنه ببرد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون آمار بسیار بالایی از تسهیلاتی که در سیستم بانکی پرداخت می‌شود برای حوزه خدماتی و واسطه گری هستند که می‌طلبد بانک مرکزی نظارت دقیقی بر این بخش داشته باشد تا سیاست جمهوری اسلامی ایران در نظام بانکی که در برنامه ششم توسعه، قوانین جاری کشور و بودجه سنواتی هم آمده است و در برنامه هفتم توسعه هم خواهد بود، اعمال شود بنابراین انتظار داریم آقای صالح آبادی به طور جدی به این موضوع ورود پیدا کند و حتما ما از طریق کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی نیز آن را دنبال خواهیم کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 332292
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار