خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/05 - 09:28
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
هشدار درباره یک کشتار

سرخرود به خون قوهای مهاجر آغشته شده است

سخنگوی فراکسیون محیط  زیست مجلس شورای اسلامی شکار و کشتار گونه‌های نایاب پرندگانی همچون فلامینگو و قوهای مهاجر را مصداق جرم  تلقی کرد و ورود قوه قضائیه را لازم و ضروری دانست.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کشتار دسته جمعی قوهای مهاجر در تالاب «سرخ‌رود» مازندران گفت: تالاب «سرخ‌رود» مازندران در منطقه وزرامحله هر ساله در فصول سرد سال میزبان تعداد زیادی از قوهای مهاجر است. تعداد این قوهای مهاجر هر سال متفاوت بوده و همین فرصتی استثنایی برای پررنگ شدن گردشگری مازندران است که نه تنها سازمان محیط زیست بلکه باید وزارتخانه گردشگری به این حوزه ورود پیدا کرده و از این ظرفیت در شش ماه پایانی سال استفاده کند.



فروش گونه‌های نایاب پرندگان پیگیری شود 



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز افزود: تعداد قوهای مهاجر متناسب با دو عامل سرمای هوا و زیستگاه آنها  تغییر می‌کند، البته مقدار و نوع پذیرایی هم در تعداد پرندگان مهاجر بی تاثیر نیست. طبق آخرین اطلاعات حدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ فرد قوی مهاجر در نیمه پایانی آذر ماه وارد مازندران شده‌اند؛ طی چند روز گذشته تصاویری از کشتار دسته جمعی این قوها و یا حتی فروش آنها با مبلغ‌های کلان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که صحت و سقم آنها باید توسط سازمان محیط زیست تایید شود.











فروش قوهای مهاجر


 



کشتار گونه‌های کمیاب حیوانات مصداق جرم است



سخنگوی فراکسیون محیط زیست تاکید کرد: کشتار گونه‌های کمیاب حیوانات مصداق جرم محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر برخی افراد سودجو برای کسب درآمد اقدام به زنده‌گیری و فروش برخی از گونه‌های حمایت شده نظیر فلامینگو و قو می‌کنند که این کار جرم است و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود.



طبق ماده ۷ قانون شکار و صید  فرد متخلف به جرم صید، نگهداری، خرید و فروش غیرمجاز پرندگان حمایت شده به مراجع قضایی معرفی خواهد شد



محمد بیگی با اشاره به ماده ۷ قانون شکار و صید ادامه داد: طبق ماده ۷ قانون شکار و صید  فرد متخلف به جرم صید، نگهداری، خرید و فروش غیرمجاز پرندگان حمایت شده به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.



نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: این نخستین بار نیست که خبر از شکار و کشتن حیوانات را می‌شنویم در سال‌های گذشته هم این ماجرا تکرار شده است، امیدوارم محیط زیست به این ماجرا ورود جدی داشته و مسائل محیط زیستی از کشتار بی مورد سگ‌ها به بهانه‌های مختلف تا  شکار پرندگان مهاجر به واسطه مراجع قضایی پیگیری شود تا شاهد دست درازی بیش از اندازه سودجویان به طبیعت نباشیم.



وی در ادامه افزود: کشف ۲۴ قو در حیاط منزل یکی از متخلفان جای سوال را برای تمام فعالان محیط زیست باز کرده و تمام احتمالات از شکار و کشتار این پرندگان مهاجر را پررنگ می‌کند؛ نبود عزمی جدی برای پیگیری سازمان‌ها و نهادهای متولی از دستگاه های قضایی تا نیروی انتظامی، شورای شهر محمودآباد و فریدونکنار و سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخگوی بی‌توجهی خود نسبت به مسائل محیط زیست به ویژه شکار و قاچاق این پرندگان مهاجر باشند.



محمد بیگی در پایان خاطر نشان کرد: شاید امروز به دلیل شرایط معیشتی حفاظت از محیط زیست مورد بی مهری بسیاری از نهادها و سازمان‌های مختلف قرار گرفته باشد اما فراموش نکنیم محیط زیست جزء اولویت‌های مجلس یازدهم و از برنامه‌های اصلی هفتم توسعه است و بی شک پیگیر این اتفاقات ناخوشایند خواهیم بود.



بیشتر بخوانید:





خبرنگار: محبوبه اشرفی پیمان 



پایان پیام



 

  • کد خبر : 334271
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار