خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/14 - 09:05
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
انتقاد پاک فطرت نسبت قطع گسترده درختان به بهانه ساخت محور شیراز بوشهر:

سازمان محیط زیست پاسخگوی قطع ۶هزار اصله درخت باشد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با انتقاد از گزینش رابطه مندی ریاست سازمان محیط زیست کشور، گفت: گزینشی انتخاب شدن ریاست سازمان‌هایی همچون سازمان محیط زیست بر مبنای رابطه دوستی و رفاقتی ضربه زدن به کشور است، امروز باید این سازمان پاسخگوی قطع ۶ هزار اصله درخت برای ساخت محور شیراز به بوشهر باشد.

علیرضا پاک فطرت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به قلع و قمع ۶ هزار اصله درخت به دلیل ساخت محور برگشت شیراز ـ بوشهر در محدوده دشت ارژن، تنگ ابوالحیات استان فارس، گفت: قلع و قمع درختان به بهانه‌های مختلف نباید اتفاق بیفتد، در تمام دنیا اگر قرار به توسعه یافتگی باشد این توسعه نباید منجر به تخریب اکوسیستم طبیعت شود.



نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشورهای توسعه یافته با راهکارهایی همچون احداث پل بر سطح دریا و جنگل اقدام به توسعه یافتگی می‌کنند، اظهار داشت: امروز در کشور به بهانه توسعه یافتگی مختلف از احداث سد گرفته تا راه اندازی جاده کمر به قتل طبیعت بسته‌ایم، خشکسالی که امروز در سراسر کشور شاهد هستیم، نشات گرفته از بی توجهی به مسائل محیط زیستی است.



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به گرمای بی سابقه ایران که منجر به تعطیلی چند روز کشور بود، یادآور شد: بی توجهی به طبیعت در کنار تخریب بیش از اندازه آن امروز خود را در قالب خشکسالی، گرمای بیش از اندازه و بحران بی آبی نشان داده و هر روز خبری از این قبیل معضلات از خشکی تالاب‌ها تا آتش سوزی جنگل‌ها می‌شنویم.



معضل ریزگردها که از مرزها عبور کرده است



پاک فطرت با اشاره به معضل ریزگردها که از مرزها عبور کرده و به پایتخت کشور رسیده است، یادآور شد: زمانیکه شاهد تخریب جنگل‌های یک سرزمین باشیم بی تردید شاهد کاهش بارندگی و خشکی جنگل‌ها خواهیم بود که طغیان ریزگردها را به دنبال دارد بنابراین مسئولانی که در پی توسعه یافتگی هستند باید به این باور برسند که ارزش یک درخت بیشتر از توسعه یافتگی است که بابت آن اقدام به تخریب طبیعت می‌کنند.



برداشت بی رویه از آب تبعات گرانی به دنبال دارد



نماینده مردم شیراز با بیان اینکه اطراف استان فارس در محاصره جنگل‌های زاگرس و بلوط است و باید نگاه ویژه‌ای برای حراست از آنها باشد، گفت: جنگل‌های زاگرس عمری طولانی دارند که باعث تحکیم خاک و مانع از وقوع سیل‌های وحشتناک شده و همچنین دلیلی بر ممانعت از رانش آب و خاک خواهند شد که تبعات گرانی را به دنبال خواهد داشت، اگر امروز ۱/۵ متر آب به داخل زمین برود بی تردید ۲/۵ متر برداشت خواهیم داشت.



پاک فطرت با انتقاد از بین رفتن منابع زیرزمینی آب‌ها، بیان کرد: متولیان امر به موضوعات و مسائل محیط زیستی باید بیش از هر زمان دیگری توجه کنند، متاسفانه به سازمان‌های محیط زیست استان‌ها چندان بهاء نمی‌دهند، اگر ریالی در محیط زیست هزینه کنیم سرمایه گذاری در آن است، در عرض دو سال می‌توان یک ساختمان ۲۰ طبقه را ساخت اما نمی‌توان قطع درختی که صد سال عمر داشته در عرض دو سال جبران کرد.



سازمان محیط زیست را به وزارتخانه تبدیل کنید



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی با تاکید به وجود قوانین کارآمد در حفظ و نگهداری محیط زیست، اظهار کرد: سازمان محیط زیست یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری است و متاسفانه پاسخگوی خلاءهای موجود در محیط زیست نیست باید تبدیل به وزارتخانه با عنوان منابع طبیعی و محیط زیست شود تا قوه مقننه بتواند به راحتی بر روی عملکرد آنها نظارت داشته و وزارتخانه مربوطه پاسخگوی عملکرد خود باشد.



سازمان محیط زیست پاسخگوی قطع ۶ هزار اصله باشد



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از گزینش رابطه‌مندی ریاست سازمان محیط زیست کشور، تصریح کرد: گزینشی انتخاب شدن ریاست سازمان‌هایی همچون سازمان محیط زیست بر مبنای رابطه دوستی و رفاقتی ضربه زدن به کشور است، امروز باید سازمان محیط زیست پاسخگوی قطع ۶ هزار اصله درخت برای ساخت محور شیراز به بوشهر باشد، راهکارهای متعددی وجود داشت تا شاهد تخریب محیط زیست نباشیم.



قطع درخت جرم و در قانون آمده است



پاک فطرت در ادامه با تاکید بر اینکه مردم قانونمند هستند و بسیاری از مواقع دولت قوانین را زیر پای می‌گذارد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از پروژه‌ها از جمله احداث جاده شیراز به بوشهر خود دولت اقدام به قانون شکنی کرده، قطع درخت جرم و در قانون آمده است، برای مجلس یازدهم مباحث محیط زیستی دارای اهمیت بسیار زیادی است، اگر خلاء قانونی در این راستا وجود دارد باید به صورت لایحه به قوه مقننه ارسال شود.











علیرضا پاک فطرت


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در حالی سال گذشته محور برگشت شیراز ـ بوشهر در محدود دشت ارژن، تنگ بوالحیات به عنوان محور ترانزیتی به بهره‌برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت که به گفته فعالان محیط زیست و مسئولان محیط زیست استان در این پروژه بنا بود تنها 600 درخت قطع شود و بر این اساس مجوز‌های زیست محیطی صادر شده بود که در نهایت 6 هزار درخت قطع شد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 365927
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار