خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/24 - 16:30
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
پیشنهاد علی نیکزاد برای حل مشکل کمبود نیروی کار کارخانه‌ها؛

سازمان فنی‌‌و‌حرفه‌ای برای تنظیم بازار کارگری وارد عمل شود

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین ساماندهی بازار کار متناسب با میزان تحصیلات نیروی کار کشور، فرهنگ‌سازی در زمینه کار و کارگری و استفاده از ظرفیت آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای برای آماده‌سازی نیروی کار غیرمتخصص را به عنوان راه‌حلی برای رفع مشکل کمبود کارگر در کارخانه‌های برخی استان‌های کشور و کمک به چرخه تولید شغل دانست.

علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اظهارات برخی مسئولان کانون صنفی کارگران مبنی بر کمبود کارگر در برخی استان‌های کشور علی‌رغم وجود فرصت شغلی، گفت: بعضا و براساس مشاهداتی که از برخی کارخانه‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری‌های کلان داشته‌ام، متاسفانه شاهدیم بخشی از نیروهای آماده به کار که تحصیلات عالیه دارند، حاضر نیستند آنجا مشغول به کار شوند. این جزو موضوعاتی است که از یک سو نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و از سوی دیگر نیازمند تدبیر است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین با تاکید بر اینکه بنا بر این بوده و حتما هم در همین راستا حرکت شده که کارگرهای شریف و زحمتکش کارخانه‌ها هم مانند سایر نیروهای کار جامعه، حداقل حقوق و دستمزد قانونی را دریافت ‌کنند، بیمه باشند و طبق قانون کار هم با آنان رفتار ‌شود، اضافه کرد: البته ما منکر برخی مشکلات در این زمینه هم نیستیم. برخی موارد عکس این موضوع هم ممکن است وجود داشته باشد.

وی ورود سازمان فنی و حرفه‌ای به این حوزه را راه‌حل دیگر حل مشکل کمبود کارگر در برخی استان‌ها خواند و تصریح کرد: مثلاً یک کارخانه لاستیک‌سازی حداقل یک کار تخصصی و حتی نیمه تخصصی برای کارگر دارد که باید آموزش ببیند و نیروی کار را به آن الزام کند تا بتواند وارد این کار شود. اینجا سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند به آمادگی نیروی کار غیرمتخصص کمک و با آموزش آن‌ها را آماده کار کند.

نقش تحصیلات عالیه در کمبود کارگر صنعتی

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل کمبود کارگر محدود به برخی استان‌های بیشتر صنعتی است، اضافه کرد: همه استان‌ها را مشمول این گزاره نمی‌بینم، بلکه تعدادی از استان‌هایی که در آنجا سرمایه‌گذاری خوبی از زمان دولت سازندگی با دلار هفت تومانی انجام شده، افرادی که دنبال کار هستند، معمولاً تحصیلات عالیه دارند و قاطبه آن‌ها حاضر نیستند کارگر صنعتی شوند و همین سبب شده که در این شهرها با کمبود کارگر مواجه باشیم.

نیکزاد در ادامه و در پاسخ به این پرسش که مشکل کمبود کارگر صنعتی می‌تواند معضل افزایش کارگرهای مهاجر را به دنبال داشته باشد؟ عنوان کرد: آمدن اتباع بیگانه و خارجی به همه جای کشور ممکن نیست. مصوبه حضور اتباع بیگانه‌ با مجوز در کشور و استفاده از آن‌ها در کار کارگری، حدود و ثغور جغرافیایی دارد و کارگر اتباع خارجی غیرمجاز هم اصلاً امکان کار در کارخانه‌ها را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون حدود و ثغور جغرافیای اتباعی که وارد کشور می‌شوند، مشخص است، اضافه کرد: مثلاً تبعه فلان کشور در کشور ما نمی‌توانند از یک استان مشخص- به فرض زنجان- فراتر بروند و حدود و ثغور اینکه در کدام استان می‌توانند مستقر شوند و در کارهای کارگری و خدماتی کمک کنند، کاملاً مشخص است.

کار و کارگری نیازمند فرهنگ‌سازی است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در ادامه و در بیان پیشنهادات خود برای رفع این معضل، گفت: ابتدا باید در زمینه کار و کارگری فرهنگ‌سازی شود. برای مثال الان برادر کوچک من در کارخانه ایران خودرو کار کارگری می‌کند و هیچ مشکلی هم در آن نمی‌بینیم. از طرفی باید افرادی که در کشور تحصیلات عالیه دارند را ساماندهی کنیم و بدانیم اگر امروز a نفر در فلان رشته شروع به تحصیل کرده‌اند، چهار سال بعد لیسانس، 6 سال بعد فوق لیسانس و هشت یا 9 سال بعد دکتر است و از الان باید برای آن‌ها بازار کار پیش‌بینی و تعریف کرد.

سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای تنظیم بازار کارگری وارد عمل شود

نیکزاد با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای حل این معضل، اضافه کرد: هم‌زمان که می‌خواهیم یک کار صنعتی را راه‌اندازی کنیم، باید از طریق فنی‌و‌حرفه‌ای آموزش لازم به کسانی که تحصیلات عالیه ندارند و مایلند در کارخانه‌ها کار کنند، اراده شود تا با نیروی کار متخصص نیز مواجه باشیم.

وی توضیح داد: مثلاً اگر در یک شهر قرار است کارخانه آب‌معدنی راه‌اندازی شود، معمولاً کار با کارگر در حد دیپلم و سیکل هم راه می‌افتد. اینجا فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند فراخوان منتشر و شرط کار کردن در کارخانه را گدراندن یک دوره آموزشی و قبول شدن در آزمون نهایی دوره اعلام کند. در ادامه به معنای واقعی از آن‌ها امتحان بگیرد و هر کسی که قبول شد را برای کار به کارخانه معرفی کند. خود این عمل انگیزه‌ای برای افرادی است که با مدارکی مثل دیپلم و ... واقعاً جویای کار هستند.

دیپلم‌هایی در انتظار کار در ادارات دولتی

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین با اشاره به اینکه بعضی از دیپلم‌ها انتظار دارند در ادارات مشغول به کار شوند، عنوان کرد: این در حالی است که اصلاً ادارات نمی‌توانند آن‌ها را جذب کنند و حتی اگر جذب هم شوند اصلاً امکان ندارد کسی با مدرک دیپلم بتواند پست سازمانی احراز کند؛ بنابراین ناگزیر باید داخل یک کارگاه یا کارخانه مشغول به کار شود.

نیکزاد در ادامه ضمن اشاره به شرایط مناسب کار در برخی کارخانه‌ها، گفت: بنده کارخانه‌های بزرگ صنعتی سراغ دارم که برای کارکنان خود سرویس دارند، بهداشت محیط آن‌ها خوب است، محیط مردانه و زنانه آن جداست و با قانون کار با آن‌ها رفتار می‌کنند. مرخصی‌ و بیمه‌شان به جا و به موقع است و حقوقشان هم حقوق مسلم و مصوب قانون است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در پایان با اشاره به اینکه نیروی کار در همه شغل‌ها در شروع کار حقوق حداقلی دریافت می‌کند، افزود: الان حداقل حقوق قانون کار بین هفت تا هشت میلیون است و کارگر هم مانند همه شاغلان دولتی کار خود را با این حقوق شروع می‌کند و چه بسا بعد از چند سال کار به موقعیت و حقوق بالاتری برسد. حال اینکه با این درآمد در مقابل تورم موجود می‌توان خانه خرید یا اجاره کرد و یک زندگی حداقل سه نفره را چرخاند، موضوع دیگری است که حتما باید در نشست های تخصصی با حضور کارشناسان به آن پرداخت، اما در هر صورت باید ظرفیت شغلی در کشور ساماندهی شود./

پایان پیام

  • کد خبر : 366764
مهدیه قربانی
خبرنگار

مهدیه قربانی