خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/19 - 19:41
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمد بیگی:

زیر ساخت‌های لازم برای حذف ارز ترجیحی دارو فراهم نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش بی‌‌رویه قیمت دارو گفت: کمیسیون بهداشت با حذف ارز ترجیحی در مورد دارو و تجهیزات پزشکی موافقت نکرد و حذف ارز دولتی را مشروط به مهیا شدن زیرساخت‌ها دانست که متاسفانه هنوز زیرساخت لازم برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد.

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد رشد بی رویه قیمت دارو گفت: کمیسیون بهداشت با حذف ارز ترجیحی در مورد دارو و تجهیزات پزشکی موافقت نکرد و حذف ارز دولتی را مشروط به مهیا شدن زیرساخت‌ها دانسته است که متاسفانه هنوز زیرساخت لازم برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد.



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه افزود: در حال حاضر بین ۸ الی ۹ میلیون نفر افراد بیمه نشده به دلایل مختلف در کشور هستند که با حذف ارز تدریجی از دایره دریافت یارانه سلامت خارج خواهند شد، اکثرا آنها از قشر ضعیف جامعه هستند و این ماجرا خارج از بحث عدالت است. 



راه‌اندازی سامانه راهی برای کوتاهی دست دلالان



وی در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه سلامت تاکید کرد: با راه اندازی سامانه سلامت، شفافیت لازم در میزان عرضه و تقاضای دارو، ثبت اصالت دارو، رهگیری و دریافت دارو از مسیر صحیح تولید و رسیدن آن به دست مصرف کننده فراهم شد. سامانه ثبت الکترونیک که به تازگی مجلس به آن ورود پیدا کرده و به صورت جدی در دست پیگیری است. 



 محمدبیگی ادامه داد: در حال حاضر سامانه تی تک را برای ثبت دارو در اختیار داریم که نیاز به اصلاحاتی دارد، به سامانه‌های دیگر نیز در حوزه بیماران خاص، صعب العلاج و ویژه نیازمند هستیم، تا بتوانیم به صورت دقیق با نشاندار کردن دارو در اختیار این عزیزان قرار دهیم، تاکنون این سامانه‌ها به صورت کامل راه اندازی نشده‌ و باید زیرساخت‌های این مهم  فراهم شود.



اگر سامانه‌های نظارتی از تولید تا مصرف دارو در کشور راه اندازی شود، شاهد کوتاهی دست دلالان بازار دارو چون بازار سیاه ناصر خسرو و سوءاستفاده گران کراوات زده پشت پرده که به بهای سود بیشتر با جان مردم بازی می‌کنند؛ خواهیم بود



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر سامانه‌های نظارتی از تولید تا مصرف دارو در کشور راه اندازی شود، شاهد کوتاهی دست دلالان بازار دارو چون بازار سیاه ناصر خسرو و سوءاستفاده گران کراوات زده پشت پرده که به بهای سود بیشتر با جان مردم بازی می‌کنند؛ خواهیم بود.



کمیسیون بهداشت و درمان به دنبال پوشش همگانی بیمه‌های درمانی است



نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد ضعیف بیمه‌ها اظهار کرد: از طرفی اقلام دارویی تحت پوشش بیمه‌ها در سال‌های اخیر عملاً کاهش یافته، در حالی که کمیسیون بهداشت و درمان به دنبال پوشش همگانی بیمه‌های درمانی در حوزه سلامت و تامین دارو برای بیماران است، متاسفانه در این زمینه هم آمار و ارقام دقیقی به دست کمیسیون نرسیده است.



عاقلانه‌ترین مسیر برای حذف ارز ترجیحی، فراهم کردن زیرساخت‌های آن است



محمدبیگی یادآور شد: از وزیر بهداشت درخواست کردیم برنامه‌های خود را در زمینه تأمین دارو و مقدمات حذف ارز ترجیحی به کمیسیون ارسال کند، کشور در شرایطی نیست که بخواهیم با حذف ارز ترجیحی دارو، بیماران را در شرایط سخت تامین دارو با قیمت نجومی قرار دهیم‌. بهتر و عاقلانه ترین مسیر برای حذف ارز ترجیحی، فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز تامین دارو به قیمت یارانه ای برای مصرف کنندگان است.



پرداختی از جیب مردم بالای ۶۹ درصد است



عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در حال حاضر هزینه درمان پرداختی از جیب مردم بالای ۶۹ درصد است که این ارقام در شرایط کنونی برای بیماران سخت و دشوار است، با حذف ارز ترجیحی باید شاهد رشد نجومی قیمت دارو باشیم که این ماجرا تبعاتی همچون عدم مراجعه بیماران به پزشک به دلیل هزینه‌های زیاد را به دنبال دارد و براساس آن اقدام به خود درمانی می‌کنند.



بیشتر بخوانید:





محمدبیگی در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موافق حذف ارز ترجیحی است اما نه به هر قیمتی! ابتدا باید زیرساخت‌های آن در کشور فراهم شود، در حال حاضر شاهد رشد قیمت دارو هستیم که این افزایش قیمت نیاز به دلیل توجیهی وزیر بهداشت دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 339731
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار