خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/06 - 12:41
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد؛

رویداد ملی نوآیند ۲؛ نوپدیدهای حکمرانی ایران آینده

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق حکمرانی پیش‌نگر و آینده‌نگر، دومین دوره رویداد ملی نوآیند را از آذر ماه 1401 آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مرکز  پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق حکمرانی پیش‌نگر و آینده‌نگر، دومین دوره رویداد ملی نوآیند (https://noayand.mrc.ir) را از آذر ماه 1401 آغاز کرده است. این رویداد با مشارکت دفتر مطالعات حکمرانی و جمعی از اندیشه‌ورزان جوان در مرکز پژوهش‌های مجلس، از یک فرایند رقابتی برخوردار است به طوری که تیم‌ها بایستی مهم‌ترین مسائل نوپدید آینده حکمرانی ایران را شناسایی کرده و با ارائه مستندات مربوطه از جمله بوم‌، گزارش‌ و ارائه‌ مؤثر سیاستی، در فرایند داوری قرار گیرند. گروه آینده‌پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس نتایج تیم‌های منتخب تلاش خواهد داشت تا گزارش‌های سیاستی مرتبطی را با رویکرد آینده‌پژوهی تدوین کرده و به سمع و نظر تصمیم‌سازان حوزه قانون‌گذاری برساند.



این رویداد در سال ۱۴۰۲، با غربالگری ایده‌های دریافت شده، به ارتقاء کیفیت و تکمیل وجوه مختلف مسائل، از طریق برگزاری جلسات آموزشی و مربی‌گری می‌پردازد. جهت آشنایی راه‌یافتگان نهایی رویداد ملی نوآیند با بوم و همچنین کلیاتی از آینده‌پژوهی و سیاست‌پژوهی، سلسله نشست‌های آموزشی در اردیبهشت‌ ماه سال جاری برنامه‌ریزی شده و سه جلسه آن به صورت مجازی با مخاطبین بیش از ۱۰۰ نفر و ۵۰ تیم برگزار شد.



در جلسه نخست در ۱۴ اردیبهشت ماه، علیرضا نصر اصفهانی پژوهشگر آینده‌پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس به تشریح بخش اول بوم نوآیند (مسأله‌یابی آینده) پرداخته و به اهمیت مساله یابی در فرآیند پردازش ایده تاکید داشت.



وی با تشریح ویژگی‌های مساله نوپدید، وجوه تمایز مسائل مورد پذیرش در رویداد نوآیند را تبیین کرد.



فخرالدین نادری، از مربیان رویداد ملی نوآیند، در ادامه به پرسش‌های به وجود آمده در تکمیل بخش اول بوم نوآیند، پاسخ داده و نکات تکمیلی خود را در راستای درک تغییرات و شواهد آن، ارائه کرد.



احمد کوهی، مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس، در نهایت با ارائه یک بوم تکمیل شده نمونه و چک‌لیستی برای ویژگی هر بسته، نکات مورد نیاز راه‌یافتگان را تشریح کرد./



پایان پیام 

  • کد خبر : 362334
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار