خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/22 - 15:55
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
آتش به خرمن میانکاله زد

رفیعی مطرح کرد: در انتظار پاسخ وزارت دفاع به عنوان یکی از متولیان محیط زیست

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار تمام سازمان‌ها و نهادها که نقشی در حفاظت محیط زیست دارند، بیش از همه سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باید پاسخگوی آتش سوزی‌های متمادی باشد.

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد جزئیات آتش سوزی تالاب میانکاله گفت: آتش‌سوزی در منطقه ساحلی پناهگاه حیات وحش میانکاله اتفاق افتاد که بلافاصله پس از چند ساعت سعی و تلاش محیط بانان موفق به اطفاء حریق شدند، اما به علت وزش باد شدید و آتش سوزی، مجدداً شعله ور شد و در نهایت یک دستگاه بالگرد هلال احمر جهت خاموش کردن آتش به میانکاله اعزام و پس از ۱۸ بار آبگیری از دریا موفق به مهار کامل حریق شدند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به میزان خسارات وارده افزود: حدود هشت و نیم هکتار از این زیستگاه از بین رفت. در گذر زمان برخی آتش سوزی‌ها در عرصه‌ طبیعت به دو صورت طبیعی و انسانی رخ می‌دهد که از حوادث حریق طبیعی که شامل رعد و برق، صاعقه و خشکسالی است اما درصد قابل توجهی از عوامل حریق انسانی است.



وی در ادامه تاکید کرد: تمام محدوده محیط زیست از حفظ تا نگهداری و حراست از جنگل‌ها گرفته تا تالاب‌ها تابع قوانینی هستند و سرپیچی از این قوانین مجازاتی دارد که یکایک آنها در مجلس تایید و تصویب شده و به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ابلاغ شده است.



رفیعی یادآور شد: کمبود آب، کاهش رطوبت محیطی دلیلی شده که دوره بحرانی حریق زودتر از هر زمانی آغاز شود و متاسفانه با شرایط ایجاد شده به جهت خشکسالی‌ها و گرم شدن هوا مطمئنا این آتش سوزی ها شدت خواهد گرفت. حفاظت از مناطق چهارگانه محیط زیست با عنوان‌های «پارک ملی»،«اثر طبیعی ملی»،«منطقه حفاظت شده» و «پناهگاه حیات وحش» بر مبنای ضوابط و قوانین تعریف شده که در میان همه کشورها اداره می‌شوند و مهم‌ترین میراث طبیعی کشور‌ها به شمار می‌روند.



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بر اساس قانون مدیریت بحران، سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مسئولیت‌هایی برعهده دارند و سازمان حفاظت محیط زیست همکار این دو سازمان محسوب می‌شود و همچنین بند پ، ماده ۶ قانون شکار و صید، سازمان حفاظت محیط زیست مسئول حفاظت مناطق چهارگانه در برابر آتش‌سوزی است از سویی دیگر با توجه به ماده ۲ قانون مذکور دستگاه‌های دیگری همچون شهرداری‌ها، هلال‌احمر، سمن‌ها و جوامع محلی در این جریان باید کمک کنند.



رئیس فراکسیون محیط زیست شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در کنار تمام سازمان‌ها و نهادها که نقشی در حفاظت محیط زیست دارند، بیش از همه سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باید پاسخگوی آتش سوزی‌های متمادی باشد./



 



پایان پیام

  • کد خبر : 343653
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار