خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/27 - 09:42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شاکری در پی خبر مربوط به طفره رفتن مردم از پرداخت بلیط اتوبوس:

دولت‌ها سالهاست از پرداخت دیون خود به حمل و نقل عمومی فرار می‌کنند

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای شهر جوانب کلی زندگی مردم را می‌سنجد و قیمت تمام شده خدمات دهی شهری را مصوب و ابلاغ می‌کند، گفت: عدم پرداخت بلیط از سوی مردم یعنی ناتوانی در پرداخت هزینه بلیط اتوبوس در چنین شرایطی شهرداری مجبور است هزینه بلیط را کاهش دهد.

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد طفره رفتن مردم از پرداخت هزینه بلیط اتوبوس‌ در پایتخت، گفت: هزینه حمل و نقل عمومی همیشه نرخ مصوب شده در شورای شهر است که ابلاغ می‌شود، هر ساله مبلغی به هزینه تمام شده اضافه می‌شود که حدود ۱/۳ آن را دولت، ۱/۳آن را شهرداری و ۱/۳ در مردم پرداخت می‌کنند بنابراین بلیطی که مردم پرداخت می‌کنند حدود ۱/۳ هزینه‌ای است که شورای شهر مصوب کرده است یعنی ۲/۳ این هزینه به صورت یارانه پرداخت می‌شود. 



فاصله زیادی بین آنچه مصوب شده و مبلغی که مردم می‌پردازند وجود دارد



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه دولت‌ها سهم خود یعنی ۱/۳ را پرداخت نمی‌کنند، افزود: برای جبران سهم دولت‌ها شهرداری مجبور به پرداخت آن است بر همین اساس بین بهای تمام شده با قیمت مصوب  فاصله معناداری وجود دارد، اما با تمام تفاسیر فاصله زیادی بین آنچه مصوب شده و مبلغی که مردم می‌پردازند وجود دارد.



وی با بیان اینکه شورای شهر جوانب کلی زندگی مردم را می سنجد و قیمت تمام شده خدمات دهی شهری را مصوب و ابلاغ می‌کند، اظهار داشت: هزینه‌ای که دولت باید در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت کند و نمی‌پردازد و جزو دیون دولت به شهرداری‌های باقی می‌ماند که با پیگیری مفصل از طرف شهرداری و مجلس به صورت قطره چکانی و یا خدمات غیرنقدی جبران می‌شود؛ در حال حاضر هم بدهی دولت به شهرداری قابل توجه است.



 ردیف اعتبارات سنگینی در حوزه حمل و نقل عمومی دیده می‌شود  



عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی معمولا ردیف اعتبارات سنگینی را در بودجه به خود اختصاص می‌دهد، گفت: در لایحه بودجه معمولا ردیف اعتبارات سنگینی برای حمل و نقل ریلی شهری و اتوبوسرانی پرداخت می‌شود.



دولت مسیری جز افزایش قیمت بلیط اتوبوس ندارد



نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه یادآور شد: مدتها افزایش تدریجی قیمت‌ها در حوزه حمل و نقل  اتوبوسرانی را نداشتیم  اما امروز شاهد رشد قیمت تمام شده بهای بلیت اتوبوس هستیم و با افزایش قیمتی که شهرداری اعمال می‌کند باز نمی‌توانیم فاصله قیمت بهای تمام شده و رشد قیمت اتوبوس را کاهش دهیم، بنابراین دولت و شهرداری راهی جز تحمل افزایش قیمت هزینه حمل و نقل عمومی نخواهند داشت.



کمبود شدید اتوبوس دلیلی بر بالا بردن قیمت بلیط آن نخواهد بود



شاکری با بیان اینکه با کمبود شدید اتوبوس در سطح کشور مواجه هستیم، یادآور شد: کمبود شدید اتوبوس دلیلی بر بالا بردن قیمت بلیط آن نخواهد بود، در حال حاضر هم شهرداری تلاش می‌کند تعدادی اتوبوس و واگن ریلی از کشور چین وارد کند تا نسبت به میزان جمعیت و خدمات دهی در حوزه حمل و نقل ریلی و شهری آن آسان شود، با سه سازنده داخلی هم قرار داد بسته شده تا بتوانند تولیدات این عرصه را تامین کنند، امیدواریم با ورود این گروه‌ها نیاز مردم در حوزه حمل و نقل عمومی به جهت کمیت و کیفیت برطرف شود.



عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: عدم پرداخت بلیط از سوی مردم یعنی ناتوانی در پرداخت هزینه بلیط اتوبوس در چنین شرایط شهرداری مجبور است قیمت بلیط را کاهش دهد؛ مردم به صورت روزانه و هفتگی بلیط خریداری می‌کنند و این مسئله ارتباطی به نافرمانی مدنی ندارد، اما فاصله بهای تمام شده تا قیمت بلیط پرداختی مسئله اصلی است.



                         اقبال شاکری



گفتنی است، براساس گزارش سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران هفتاد درصد مسافران اتوبوس، کرایه پرداخت نمی‌کنند. از آنجا که میانگین نرخ بلیت در تهران ۴ هزار تومان است و روزانه یک میلیون مسافر از اتوبوس‌های دولتی استفاده می‌کنند، روزانه ۴ میلیارد تومان می‌شود و ۷۰ درصد این رقم حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 371590
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار