خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/29 - 10:29
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
هشدار سمیه رفیعی نسبت به حال ناخوش درختان بلوط و بنه زاگرس:

دودی که زغال درختان بلوط چشم محیط زیست ایران را اشکبار کرده است

رئیس فراکسیون محیط زیست با انتقاد از زغال گیری به واسطه درختان بلوط، گفت: امروز در رستوران‌های لاکچری برخی کلانشهرها شاهد منو غذاهای طبخ شده به واسطه زغال بلوط هستیم که تبلیغات گسترده خود را براین اساس انجام می‌دهند. زمانی نه چندان دور انواع پرندگان در سر لیست منوی غذاهای رنگی رستوران‌ها برای گردشگران بود امروز چگونگی طبخ غذا به واسطه چوب درختان بلوط!

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی  در گفت و ‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کشف ۶ تن زغال بلوط در یک کارگاه تولیدی و تحویل آن به منابع طبیعی، گفت: در واقع سطح جنگل‌های بلوط زاگرس از خوزستان گرفته تا کردستان رو به کاهش است و در بدترین وضعیت تراکم و سلامت جنگل، به سر می‌برد که این مسئله به عوامل متعددی بستگی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بخشی از دلایل نابودی جنگل‌ها را مربوط به عوامل طبیعی و انسانی دانست و افزود: در کنار عوامل طبیعی و اکولوژیک اعم از انواع خشکسالی‌ها، قسمت اعظمی از این تخریب ها به دلیل عوامل انسانی است که به هر بهانه‌ای دست به نابودی جنگل‌ها زده می‌شود.

طبخ غذا با چوب بلوط در رستوران‌های لاکچری کشور

رئیس فراکسیون محیط زیست با انتقاد از زغال گیری به واسطه درختان بلوط، اظهار داشت:  امروز در رستوران‌های لاکچری برخی کلانشهرها شاهد منوی غذاهای طبخ شده به واسطه زغال بلوط هستیم که تبلیغات گسترده خود را براین اساس انجام می‌دهند. زمانی نه چندان دور انواع پرندگان در سر لیست منوی غذاهای رنگی رستوران‌ها برای گردشگران بود امروز چگونگی طبخ غذا به واسطه چوب درختان بلوط! آیا قرار نیست یکبار برای همیشه به این نتیجه برسیم که حیات بشر وابسته به حیات طبیعت است.

 حاشیه نشینان جنگل‌های زاگرس با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل دست درازی به طبیعت را مشکلات معیشتی مردم پیرامون جنگل‌ها دانست و یادآور شد: وضعیت نامطلوب معیشتی مردم به ویژه مردمی که در اطراف جنگل‌های زاگرس هستند مسیری برای از بین رفتن جنگل‌ها شده است، در حال حاضر جنگل‌های زاگرس که محل و مکان امنی برای درختان بلوط، بنه و … هستند که امروز حال خوشی ندارند، این جنگل‌ها درگیر انواع و اقسام آفت‌ها شده‌اند و متاسفانه هنوز راه حل مناسبی برای رفع آنها نداشتیم همین مسئله منجر شده که درختان جنگلی از درون نابود شوند.

نابودی جنگل‌ها منابع ذخایر آبی کشور را به مخاطره می‌اندازد

رفیعی با بیان اینکه از بین رفتن منابع طبیعی به ویژه جنگل‌ها هیچ سودی برای کسی نخواهد داشت، تاکید کرد: باید بپذیریم بخش زیادی از منابع آب شیرین کشور توسط جنگل‌های زاگرس تامین می‌شود، ایران بر روی کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته است، با نابودی جنگل منابع ذخایر آبی کشور نیز به مخاطره خواهد افتاد.

دود زغال گیری از جنگل‌ها در چشم کسانی می‌رود که در برابر محیط زیست بی تفاوت هستند 

  نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه دود زغال گیری از جنگل‌ها در چشم همه کسانی می‌رود که در برابر این مسئله چشم پوشی می‌کنند، اظهار داشت: کوتاهی و قصوراتی در حوزه نظارتی صورت گرفته است که نمی‌توان منکر آن شد ارزش اکولوژیک و کارکرد زیستی و حیاتی جنگل‌ها را نتوانستیم گفتمان کنیم، از طرفی ارزش اقتصادی جنگل‌ها را نیز احصا نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه بر روی ارزش گذاری اقتصادی منابع طبیعی نگاه ویژه‌ای داشتیم و دولت مکلف شده ارزش گذاری اقتصادی بر روی این منابع طبیعی داشته باشد، اظهار داشت: باید ثروت‌هایی طبیعی همچون جنگل‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و ... ارزش گذاری شود و در کنار آن نظارت‌ها به صورت جزئی و دقیق مورد توجه قرار بگیرد.

 محیط بانان از بین مناطق بومی انتخاب شود

رفیعی با بیان اینکه دستگاه‌های ذیربط موظف هستند به هر روشی مانع از زغال گیری جنگل‌ها توسط افراد حقیقی و حقوقی شوند، یادآور شد: اگر محیط‌بانان از بین مردم انتخاب شوند و بستر اشتغال و معیشت سازگار با اکوسیستم را از قبیل بوم گردی‌های کوچک فراهم آوردند، بی تردید عموم جامعه شیرینی اقتصادی ناشی از نگهداشت جنگل‌ها را خواهند چشید.

شیرینی اقتصادی از فرصت طبیعی جنگل‌ها فراهم شود

وی با اشاره به شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی، اظهار داشت: این نامگذاری در حوزه‌های مختلف از محیط زیست گرفته تا مسائل اقتصادی باید خود را به نحوی نشان دهد؛ در نظر داشته باشیم برای موضوعات محیط زیستی که مردم همان منطقه سختی نگهداشت و حفظ آن مناطق را متحمل می‌شوند چرا شیرینی اقتصادی از فرصت طبیعی جنگل‌ها را حس نمی‌کنند؟ اگر این مهم ممکن شود خواه و ناخواه حاشیه نشینان این جنگل‌ها به حفظ طبیعت گرایش خواهند داشت. باید شرایط زیر ساختی به دور از تبعیض و برخوردهای ویژه برای گروهی خاص شکل بگیرد تا مردمی که در منطقه ساکن و همسایه هستند و بهتر از هر شخص حقیقی و حقوقی از فواید این منابع طبیعی آگاهی دارند و می توانند در حفاظت و حراست و بهره برداری پایدار منابع طبیعی بکوشند.

 حفظ طبیعت ایران به واسطه کشورهای همسایه ممکن می‌شود‌

رفیعی با بیان اینکه کشورهای همسایه به ویژه همسایه‌های جنوبی که از پوشش گیاهی خوبی برخوردار نیستند امروز به سمت تغییر اکوسیستم به هر روش ممکن پیش رفته‌اند، اظهار داشت: بی تردید چنین اقداماتی قابل توجه است، تحریم نبودن این کشورها می‌توانند در تحقق این هدف سهل الوصول و نتیجه بخش باشد، پیگیری چنین موضوعاتی از سوی کشورهای همسایه تبعات مثبتی برای کشور ما به دنبال خواهد داشت به فرض مثال در خصوص هجوم و طغیان ریزگردها چه میزان می‌توانیم این بحران را کنترل کنیم در صورتی که بخشی از آنها مربوط به کشور همسایه است.

 اثرات مثبت و منفی ناشی از مداخله در محیط زیست فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورهاست

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توجه به محیط زیست به واسطه کشورهای همسایه می‌تواند شرایط بهتری برای کل منطقه از جمله کشور ما فراهم کند، گفت: باید از چنین طرح‌هایی استقبال شود تا این کشورها اقدام به گسترش پوشش گیاهی خود داشته باشند؛ چرا که اثرات مثبت و منفی ناشی از مداخله در محیط زیست فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورهاست.

برای نگهداشت طبیعت باید دارای اهتمام ویژه‌ای باشیم

رفیعی با تاکید بر اینکه برای نگهداشت طبیعت باید دارای اهتمام ویژه‌ای باشیم، اظهار داشت: هر ساله درختان بسیاری در روز درختکاری کاشته می‌شود که اگر به درستی حفظ می‌شد بی تردید وضعیت پوشش گیاهی خیلی بهتر از وضعیت کنونی بود، پس حتما در نگهداشت خلل‌هایی وجود دارد که از سرانه کافی برای پوشش گیاهی برخوردار نیستیم، این مسئله باید بازنگری شود. 

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه اگر طرحی در حوزه محیط زیست مطرح می‌شود باید اولویت با حفاظت از عرصه‌های جنگلی و پوشش گیاهی طبیعی باشد، گفت: این مهم امری حیاتی محسوب می‌شود از طرفی در خصوص کاشت درخت باید بحث نگهداشت با توجه به اقلیم منطقه مد نظر قرار بگیرد

رفیعی بی توجهی به محیط زیست را از عدم آگاهی کافی مسئولان و متولیان امر به این مساله دانست و یادآور شد: ایران کشوری غنی به لحاظ برخورداری از منابع طبیعی، افزونی نعمات طبیعی منجر شده در پیش چشم مسئولان کم ارزش باشد، اگر مسئولان روزی را تصور کنند که ایران فاقد هرگونه منابع طبیعی است چگونه می‌توانند این کمبود را مدیریت نمایند، این مسئله نباید منجر شود که طبیعت بی اهمیت جلوه داده شود، حتما باید سطح آگاهی عموم جامعه بالا رود. دانشگاه‌ها باید مدیرانی را پرورش دهند که نسبت به محیط زیست آگاهی داشته باشند و این بهره برداری باید زمانی رخ دهد که ماندگار و بلند مدت باشد، این منابع طبیعی برای آیندگان نیز هست./

پایان پیام

  • کد خبر : 377319
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار