خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/15 - 10:15
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
با پیگیری جدی رئیس مجلس و حضور وزیر نیرو

دفع آبهای سطحی سیل سیستان و بلوچستان شدت گرفته است

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: این اولین بار نیست که استان‌های جنوبی به ویژه سیستان و بلوچستان درگیر بحران‌های طبیعی از سیل گرفته تا طوفان روبرو است؛ باید راهکارهای بلند مدت برای مقابله با بحران‌ها این استان‌های جنوبی در نظر بگیریم.

معین الدین سعیدی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درموردآخرین وضعیت بحرانی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان گفت: از دیروز سامانه بارشی در استان سیستان و بلوچستان به مقدار بسیاری کاهش یافته است؛ در واقع  عملیات مدیریت بحران این مشکل شروع شده و همچنین حضور محرابیان وزیر نیرو به حوزه کنارک تا حدود بسیاری تسلی قلب مردم این استان شده است؛ پیگیری‌های جدی از طرف دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای  اسلامی برای رسیدگی به وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.



عملیات دفع آب‌های سطحی به سختی ممکن است



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: عملیات دفع آب‌های سطحی که چالش‌های بسیاری به همراه داشته از دیروز شدت گرفته است؛ در حال حاضر ارتباط با بسیاری از روستاها ممکن نیست؛ تصمیمات سازنده‌ای در گروه مدیریت بحران سیستان وبلوچستان گرفته شده است؛ امیدوارم عمده مشکلات ایجاد شده تا فردا مرتفع شوند.



برآورد کلی از خسارات خواهیم داشت



سعیدی با اشاره دوباره به قطع مسیرهای ارتباطی بسیاری از روستاها گفت: ارتباط فیزیکی و مجازی با بسیاری از روستاها به دلیل آبگرفتگی کاملا قطع است؛ خسارات جدی به حوزه آب، برق و مخابرات وارد شده است؛ امروز با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران سعی می‌کنیم که یک برآورد کلی از میزان خسارات وارده داشته باشیم؛ متاسفانه تاکنون 3 نفر از عزیزان جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند.



تصمیمات نتیجه بخشی در خصوص دفع فاضلاب از معابر و منازل با حضور وزیر نیرو اتخاذ شده است، مقرر شد تا نیمه اول سال 1402 حدود 160 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات پرداخت شود



وی  در ادامه یادآور شد: تصمیمات نتیجه بخشی در خصوص دفع فاضلاب از معابر و منازل با حضور وزیر نیرو اتخاذ شده است، مقرر شد تا نیمه اول سال 1402 حدود 160 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات پرداخت شود؛ در این جلسه فاضلاب شهری کنارک در دستور کار قرار بگیرد.



منتظر ورود وزارتخانه راه و شهر سازی هستیم



عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز علاوه بر حضور مسئولان استانی قرار شد تا کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر هم حضور داشته باشند؛ از حضور میدانی وزیر نیرو کمال تشکر را داریم امیدوارم مشکلات حوزه آبی این استان از تشنگی تا سوءمدیریت سیلاب و طوفان در دستور کار وزارتخانه در چشم انداز بلند مدت قرار بگیرد. در همین راستا منتظر ورود جدی وزارتخانه راه و شهرسازی هستیم.



عضو مجمع نمایندگان سیستان وبلوچستان افزود: این اولین بار نیست که استان‌های جنوبی به ویژه سیستان و بلوچستان درگیر بحران‌های طبیعی از سیل گرفته تا طوفان روبرو است؛ باید راهکارهای بلند مدتی را برای مقابله با بحران‌های این استان‌های جنوبی در نظر بگیریم. اگر راه‌ حل‌ها به صورت سطحی در نظر گرفته شوند، سال آینده نیز با این مشکلات دوباره مواجه خواهیم شد.



راه حل مقابله با بحران سیستان و بلوچستان چیست



سعیدی تاکید کرد:  یکی از راهکارهای مقابله با بحران سیل ایجاد فاضلاب شهری برای دفع آب‌های سطحی است و از همه مهمتر ایجاد سازمان مدیریت بحران در جنوب سیستان و بلوچستان است؛ دنباله‌دار بودن اتفاقات ناگوار طبیعی در سیستان وبلوچستان نشان از تبدیل شدن این استان به کانون بحران‌ها می‌دهد، لذا می طلبد ساختار مقابله با بحران‌ها در این استان تغییر کند.



بیشتر بخوانید:





عضو فراکسیون محیط زیست در پایان خاطر نشان کرد: باید تدابیر سازنده‌ای از طرف دیوارهای حفاظتی و لایروبی رودخانه‌ها توسط وزرات نیرو در نظر گرفته شود؛ در کنار آن شبکه پایین دست سدها کمک بزرگی در این راستا خواهد داشت؛ ایجاد سازه‌های آبی در جهت جمع آوری آب می‌توانند مثمر ثمر باشند. تا زمانی که ساختار مدیریت بحران در جنوب سیستان وبلوچستان ضعیف باشد هر از چندگاهی با این مشکلات مواجه خواهیم بود./



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 335078
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار