خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/08 - 18:26
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
غضنفرآبادی به مناسبت روز مجلس عملکرد یک ساله کمیسیون قضایی را تشریح کرد:

حمایت مجلس از افشاکنندگان فساد و تشدید مجازات ها برای سرگروه و سرباندهای قماربازی اینترنتی

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه حمایت مالی از افشاکنندگان فساد در مسیر کشف فساد و برخورد با مفسدان بسیار موثر است، گفت: در طرح مجازات قماربازی اینترنتی، برای سرگروه، سردسته و سرباندها مجازات های بیشتری پیش بینی و همچنین برای افرادی که تخلفات را گزارش و در زمینه کشف جرائم کمک کنند مشوق هایی در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  موسی غضنفر آبادی با حضور در برنامه شبکه خبر به مناسبت 10 آذرماه ( روز مجلس ) در تشریح عملکرد یک ساله کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: حدود 310 طرح و لایحه در اجلاسیه اول به کمیسیون ارجاع که از این تعداد 102 طرح و لایحه به کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی و 208 طرح و لایحه به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع شد.



وی ادامه داد: همچنین 9 فقره طرح و لایحه هم به عنوان کمیسیون مشترک به کمیسیون ارجاع شد که اعضای کمیسیون قضایی در جلسات کمیسیون های مشترک شرکت می کنند، 28 فقره از طرح ها و لوایح اصلی بوده که یک فقره از لوایح اصلی یعنی لایحه بودجه 1400 در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته همچنین 4 فقره طرح و لایحه تصویب و تبدیل به قانون شده؛ 4 فقره در صحن تصویب شد و در دست بررسی در شورای نگهبان است؛ 2 فقره در دستور بررسی صحن علنی و 4 فقره دیگر هم اخیرا برای بررسی در صحن به هیات رئیسه ارسال شده است.



نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس یازدهم، افزود: 14 فقره طرح و لایحه در دستور کار بررسی کارگروه‌های تخصصی کمیسیون و 2 فقره طرح و لایحه ( اعاده شده از شورای نگهبان ) به دلیل اینکه اصلاحشان امکان پذیر نبود از دستور کار کمیسیون خارج و بایگانی شده اند.



غضنفرآبادی در تشریح طرح جرم انگاری قماربازی اینترنتی، گفت: علیرغم اینکه رای وحدت رویه در رابطه با این موضوع صادر شده بود و همچنین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به این موضوع ورود کرد اما به دلیل خلاء قانونی موجود در مورد قماربازی، شرط بندی و بخت آزمایی اینترنتی مجلس به این موضوع ورود کرد.



رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جرم انگاری قماربازی غیراینترنتی انجام شده اما جرم انگاری قماربازی اینترنتی انجام نشده بود در حالی که بر اساس گزارش های انجام شده و اظهارات کارشناسان، میزان قماربازی اینترنتی بسیار بیشتر از غیراینترنتی است؛ قماربازی اینترنتی بسیاری از خانواده ها را درگیر و پول های کشور را به خارج از کشور هدایت کرده و در واقع تبعات و مفسده های زیادی را  در پی داشته است.



وی ادامه داد: برای اینکه قانون جامع و روشنی در زمینه مبارزه با قماربازی اینترنتی داشته باشیم طرح مذکور در مجلس تدوین، در کمیسیون قضایی بررسی و در صحن مجلس تصویب و در آن تعریف قماربازی و شرط آزمایی به صراحت بیان و مجازات‌هایی متناسبی برای متخلفان تعیین شده همچنین برای سرگروه، سردسته و سرباندهای قماربازی اینترنتی مجازات های بیشتری پیش بینی شده و برای افرادی که تخلفات را گزارش و در زمینه کشف جرائم کمک کنند مشوق هایی پیش بینی شده است.



غضنفرآبادی یادآور شد: البته اگر در آینده نواقصی در قانون مشاهد شود قابل اصلاح خواهد بود؛ هر چند این قانون بسیار جامع و کامل بوده و منتظر هستیم شورای نگهبان در مورد آن اظهارنظر خود را ارائه کند.



رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی، گفت: مالکیت صنعتی بحث و موضوعی مهم است و مردم در این رابطه کارهای بزرگی را انجام می دهند که در برخی موارد ممکن است نسبت به حقوق مخترعان اجحافی صورت گیرد بنابراین لازم بود از آنها حمایت شود و طرح مجلس طرح جامعی بوده که از مخترعان حمایت می کند؛ در این طرح به صورت روشن تبیین شده مخترعان باید کدام اختراع را به ثبت برسانند که دیگران نتوانند از آن سوءاستفاده کنند و این قانون به صورت دقیق بررسی شده است.



وی در مورد طرح حمایت از افشاکنندگان فساد، افزود: بر اساس بررسی‌های تطبیقی، بسیاری از کشورها در اجرای این قانون بسیار موفق بودند؛ مردم با فسادهایی مواجه می شوند که ممکن است انگیزه ای برای گزارش دادن نداشته باشند اما در این طرح از افشاکنندگان فساد حمایت مالی می شود و می تواند در مسیر کشف فساد و برخورد با مفسدان بسیار موثر باشد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه طرح سوت‌زنی در کمیته تخصصی کمیسیون در حال بررسی است، گفت: افراد در این رابطه علاوه بر اینکه کار ثوابی انجام می‌دهند مورد تشویق و حمایت مالی مناسبی هم قرار می‌گیرند.



غضنفرآبادی در مورد عملکرد نظارتی کمیسیون قضایی و حقوقی ادامه داد: رسیدگی به سوالات واصله و تقاضاهای تحقیق و تفحص از جمله عملکرد نظارتی کمیسیون بوده که در این رابطه 3 فقره تحقیق و تفحص و 34 سوال به کمیسیون واصل شده است که نمایندگان در مورد 8 سوال قانع شدند، از 5 سوال انصراف داده و 6 سوال در انتظار بررسی در کمیسیون است البته رسیدگی به اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی هم در دستور کار کمیسیون قرار دارد که 9 فقره به کمیسیون واصل و سه فقره پس از بررسی به صحن علنی ارجاع شده اند./



پایان پیام

  • کد خبر : 332323
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار