خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/24 - 19:33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شیخی در تشریح نشست امروز کمیسیون بهداشت مجلس:

حدود 70 درصد احکام برنامه ششم در حوزه سلامت اجرا نشده/ تاکید نمایندگان بر توجه به تعیین متولی مشخص و پاسخگو برای اجرای احکام در برنامه هفتم

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه حدود 70 درصد احکام برنامه ششم در حوزه سلامت اجرا نشده است، گفت: اعضای کمیسیون عدم تعیین متولی واحد و پاسخگوی مشخص و بی توجهی به تعیین قیمت تمام شده خدمات را از دلایل عدم اجرای احکام برنامه ششم در حوزه سلامت مطرح و تاکید کردند که این مسائل باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرند.

زهرا شیخی  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز ( سه شنبه، 24 خردادماه) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از استماع گزارش سازمان برنامه و بودجه در مورد میزان تحقق و اجرایی شدن احکام برنامه ششم توسعه و نحوه تدوین برنامه هفتم در حوزه سلامت خبر داد و گفت: متاسفانه علی احمدی معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در نشست حاضر نشد و با توجه به اینکه این سازمان در برنامه ششم نقش تعیین کننده ای داشته است نمایندگان از عدم حضور ایشان انتقاد کردند.











زهرا شیخی مبارکه


وی افزود: کارشناسان سازمان برنامه و بودجه گزارشی از میزان تحقق اجرایی شدن احکام برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت ارائه کردند و با توجه به بررسی های انجام شده و بر اساس اظهارات مطرح شده توسط مسئولان مربوطه تنها حدود 30 درصد احکام برنامه ششم در حوزه سلامت اجرایی شده است.



نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم یادآور شد: کارشناس وزارت بهداشت بیان کرد که سعی کردیم در برنامه ششم بر اساس سند سیاست های کلی سلامت برنامه‌ها را مشخص کنیم و این یکی از نقاط قوت برنامه ششم بود البته در حوزه اجرا مشکلات و مسائل زیادی وجود داشته است به گونه ای که عدم تخصیص منابع پایه و بودجه لازم یکی از موارد عدم اجرای احکام بوده است.



شیخی ادامه داد: نمایندگان در نشست امروز عدم تعیین متولی واحد و پاسخگوی مشخص و بی توجهی به تعیین قیمت تمام شده خدمات را یکی از دلایل عدم اجرای احکام برنامه ششم در حوزه سلامت مطرح و تاکید کردند که این مسائل باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرند.



سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در نهایت تنها مساله ای که باعث ایجاد مشکلات شده این است که دستگاه های اجرایی به قانون برنامه ششم به عنوان مرجع اصلی انجام کار نگاه نکردند و چه بسا این کار به دلیل وجود تعارض منافع باشد و از آنجایی که منافع افراد در گرو اجرا نشدن برنامه بوده بنابراین توجهی به اجرای آن نکردند.



وی افزود: همچنین گزارش دیگری توسط کمیته پایش و آسیب‌شناسی برنامه ششم توسعه کمیسیون بهداشت ارائه شد که در این رابطه ابهامات قانونی که هنوز وجود دارد و باعث ایجاد تفاسیر مختلفی از برنامه ششم و همچنین برنامه‌های قبلی شده از جمله مسائلی است که باید در برنامه هفتم توسعه حل و فصل شود؛ این کمیته چرایی عدم تحقق احکام برنامه ششم در حوزه سلامت را به صورت دقیق بررسی و عدم وجود منابع کافی و شاخص های قابل رصد را از جمله دلایل عدم اجرای احکام اعلام کرد.



رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یادآور شد: بیمه سلامت هم گزارشی در مورد میزان افراد بیمه شده طی مدت اخیر و همچنین اختصاص 5 هزار میلیارد تومان برای پوشش صد درصدی بیمه ای بیماران صعب الاعلاج و خاص گزارشی را ارائه کرد که گام بسیار مهمی است.



شیخی ادامه داد: در نهایت مقرر شد کمیته‌های تخصصی کمیسیون جلساتی را با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند تا بتوان برنامه ریزی دقیق تری را برای پیش بینی احکام حوزه سلامت در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 343890
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار