خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/22 - 12:02
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
یوسفی:

جنگل‌های کشور در سایه کمبود امکانات اطفای حریق بیشتر می‌سوزند

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: هر ساله حجم وسیعی از جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد، زاگرس و حتی شمال خوزستان درگیر آتش سوزی شده و در سایه کمبود امکانات اطفای حریق بیشتر می‌سوزند.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در مورد نابودی جنگل‌ها و مراتع در طی هشت سال اخیر گفت: سوختن 162 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور طی 8 سال علاوه بر 2400 میلیارد زیان مالی که به همراه داشت،  خسارات جبران ناپذیری را از خود به جای گذاشته که با گذشت شاید ده‌ها سال دیگر این ثروت طبیعی کشور احیا نمی‌شود.











مجتبی یوسفی


نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: آتش سوزی جنگل‌ها در کنار بی‌آبی تالاب‌ها یکی از خبرهای ثابت هر هفته شده است؛ چرخه‌ معیوب حفاظت منابع طبیعی که در سایه بی‌توجهی و سهل انگاری مدیران تکرار می‌شود؛ در طی چند سال اخیر بخش عظیمی از این تخریب جنگل‌ها عمدی و قسمتی غیرعمدی است که همگی در سایه بی نظارتی و سوء مدیریت شدت می‌گیرد.



منابع طبیعی گاهی قدرت برتر  یک کشور محسوب می‌شوند



یوسفی با اشاره به منابع طبیعی به عنوان قدرت برتر هر کشور است، تاکید کرد: منابع طبیعی جزو یکی از گزینه های قدرت در یک کشور محسوب می‌شوند که متاسفانه  این قدرت در کشور ما رو به زوال است؛ احیای دوباره مخروبه محیط زیست گاهی غیر قابل جبران و بازگشت است؛ وجود گونه‌های کمیاب گیاهی و حیوانات نایاب از قربانیان این سوء مدیریت هستند.



اگر کسی به عنوان مسئول در راس یک وزارتخانه، نهاد و سازمانی قرار بگیرد باید برنامه‌ای در راستای حل مشکلات داشته باشد؛ یک و یا دو موضوع اصلی در اقدامات اصلی آنها قرار می‌گیرد



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر کسی به عنوان مسئول در راس یک وزارتخانه، نهاد و سازمانی قرار بگیرد باید برنامه‌ای در راستای حل مشکلات داشته باشد؛ یک و یا دو موضوع اصلی در اقدامات اصلی آنها قرار می‌گیرد.



وی در ادامه یادآور شد: توجه به شاخص‌های زیست محیطی و حفظ جنگل‌ها به عنوان یک شاخص تخصصی سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی است که متاسفانه با عملکرد نامناسب این دو نهاد شاهد تخریب حجم وسیعی از جنگل‌ها و مراتع درطی 8 سال اخیر بوده‌ایم. در حال حاضر عملکرد ضعیف متولیان دو نهاد  منجر به نابودی بسیاری از محصولات کشاورزی شده است و هر روز شاهد خشکی بخشی از تالاب‌های کشور و آتش سوزی جنگل‌ها هستیم قطع به یقیق  مجلس پیگیر چنین مطالباتی است.



یوسفی ادامه داد: تمام مشکلات با تعویض دولت‌ها درست نمی‌شود؛ درست است که موافق یک دولت حزب اللهی و کارآمد هستیم و مردم امید به بهبود شرایط در آینده دارند اما باید برنامه‌‌ریزی درستی برای بهبود شرایط در نظر گرفته شود.



عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم ادامه داد: هر ساله حجم وسیعی از جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد، زاگرس و حتی شمال خوزستان درگیر آتش سوزی می‌شوند، نشان از ضعف مدیریت و عدم توجه به محیط زیست است و امروز بعد از بین رفتن حجم وسیعی از جنگل‌هایی که آتش گرفته‌اند، شاهد کمبود امکانات اطفای حریق هستیم.



بیشتر بخوانید:





عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان خاطر نشان کرد: کاشت درخت و گسترش وسعت جنگل‌ها به عنوان یک سرمایه طبیعی و قدرت ملی تبدیل به یک آرزو شده است؛ گاهی عملکرد نامناسب مسئولان نتیجه چند ساله خواهد داشت. نتایج تخریب محیط زیست تنها  مختص به امروز نیست بلکه عواقب آن را در سال‌ها آینده شاهد خواهیم بود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 323048
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار