خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/03 - 09:44
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست شورای برنامه ریزی استان ایلام با حضور اعضای فراکسیون زنان مطرح شد:

توجه به محرومیت زدایی در قوانین بودجه گام ارزشمند مجلس برای توسعه استان ایلام

در نشست شورای برنامه ریزی  استان ایلام با حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس مطرح شد که توجه مجلس یازدهم به محرومیت زدایی در قوانین بودجه گامی ارزشمند برای توسعه استان ایلام است و در قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ محرومیت‌زدایی در تبصره ۱۴ مورد توجه قرار گرفت و مجلس این مهم را در راستای توسعه استان های کمتر برخوردار و ایجاد فرصت‌های برابر مصوب کرد و می تواند گامی ارزشمند برای توسعه استان هایی مانند ایلام باشد.

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس که به استان ایلام سفر کردند در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان حضور یافتند.



 فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: خوشحال هستیم که امروز در جمع مردم غیور و شجاع ایلام هستیم؛ این مردم حق جدی بر گردن ما دارند و امیدواریم حق آنها را بتوانیم پاسخ‌گو باشیم.



وی با بیان اینکه با تدبیر مجلس در قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ محرومیت‌زدایی در تبصره چهارده مورد توجه قرار گرفت، افزود: مجلس این مهم را در راستای توسعه استان های کمتر برخوردار و ایجاد فرصت‌های برابر مصوب کرد و می تواند گامی ارزشمند برای توسعه و جبران عقب ماندگی استان هایی مانند ایلام باشد.



قاسم پور یادآور شد: همچنین توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان‌هایی که با نرخ رشد خانواده های زن سرپرست مواجهند، در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دیده شده است و در تبصره ۱۸ به هر استان ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یافت و این بودجه به‌ صورت مساوی بین استان‌ها تقسیم خواهد شد نه براساس جمعیت و تحقق آن اراده جدی دولت را می‌طلبد و نیازمند ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت هستیم درواقع تبصره هیجده فرصتی تاریخی برای توسعه استان‌های محرومی مانند ایلام است  و در کنار این قابلیت تبصره ۱۶ هم می‌تواند نقش جدی داشته باشد.



نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: حضور ما در استان ایلام و در این نشست برای پیگیری مسائل و مشکلات بانوان است و حضور نماینده فعال و توانمندی مانند خانم دکتر فلاحی در مجلس نشان می‌دهد که این استان دارای بانوان توانمند و فعالی هستنند و باید به توان افزایی بیشتر آنها برای حل مشکلات استان کمک کرد.



رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با بیان این‌که رفع مشکلات توسط مردم باید توسط دولت تسهیلگری شود  و برای احیای فرصت‌های استان باید انرژی مضاعف گذاشت خطاب به استاندار، گفت: متاسفانه بانوان مدیر را در این جلسه نمی بینیم و بیانگر این است که از ظرفیت بانوان به‌ خوبی استفاده‌ نشده البته نگاه و رویکرد ما سهمیه بندی حضور بانوان در مدیریت نیست بلکه برای حل مسائل اجتماعی و زنان، وقتی بانوان پای کار بیایند، با سرعت بیشتری مسائل پیگیری می شوند.



 وی افزود: بر اساس رویکرد رهبر مقام معظم انقلاب زنان برای حل مسائل خودشان باید وارد عرصه شوند، بحث توانمندسازی و هدایت اجتماعی زنان سرپرست خانوار در دستور کار فراکسیون زنان و کمیسیون اجتماعی مجلس است، مقرر شده از طریق وزارت کشور نهادهای مردم نهاد در سطح استان های شناسایی شوند و برنامه های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دنبال شود که البته در این زمینه استان ایلام در اولویت است. 



سارا فلاحی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس و نماینده مردم ایلام در این نشست با بیان اینکه نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و پتانسیل و ظرفیت‌های نظام هستند گفت: اعضای فراکسیون زنان مجلس علی‌رغم تمامی مشکلات و مباحث حوزه کاری و حوزه انتخابیه به ایلام سفر کردند تا بتوانند باری از مشکلات را از دوش جامعه زنان بردارند البته صرفاً در حوزه زنان فعال نیستند بلکه در بسیاری از مسائل ورود کرده و پیش‌قراول هستند.



وی ادامه داد: فراکسیون زنان مجلس تاثیرگذار است و بانوان هروقت کنار هم قرار گرفتند توانستند بر مشکلات فائق آیند و امیدوارم  این سفر حامل برکت برای استان به‌ویژه در حوزه بانوان باشد و هم چنین با کمک هم بتوانیم به رفع مشکلات استانمان در سطح استانی و به کشورمان در سطح ملی کمک کنیم.



فاطمه رحمانی نایب‌ رییس فراکسیون زنان مجلس در این نشست با بیان اینکه از نزدیک توانمندی‌ها و ظرفیت‌ های استان را بررسی و کمبودها و مشکلات را پیگیری خواهیم کرد گفت: به شما در زمینه رفع مشکلات و کاستی‌ها کمک خواهیم کرد و  تلاش می‌کنیم دستاوردهای سفر و همچنین مسائل و مشکلات استان‌ها را در برنامه هفتم مورد توجه قرار دهیم.



زهرا شیخی عضو فراکسیون زنان مجلس در این نشست گفت: نماینده استان ایلام سرکار خانم سارا فلاحی، بانویی توانمند و شاخص از دیار سلحشور و مقاوم ایلام است که به درستی شجاعت و نجابت زنان این سرزمین را نمایان می سازد؛ ایشان برای رفع مشکلات استان زحمات زیادی می‌کشند و نگاه علمی به مسائل دارد.



وی ادامه داد: زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و تأمین سلامت آن‌ها به منزله‌ تامین سلامت خانواده است و سلامت آنها ارتباط مستقیم با سلامت جسم و روح جامعه دارد.



شیخی با اشاره به برنامه‌ جهاددانشگاهی برای راه‌اندازی مرکز درمان سرطان برست، گفت:  شبکه ملی پیشگیری از سرطان، که غربالگری سرطان در آن دیده شده در ۱۱ استان به صورت پایلوت، با هدایت علمی جهاد دانشگاهی شروع به کار می‌کند و یکی از این استان‌ها، استان ایلام است.



سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحث آگاهی‌بخشی و درمان به‌موقع در سرطان برست باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش آمار مرگ‌ومیر باشیم همچنین موضوع اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع هم توسط کمیسیون بهداشت مجلس در حال پیگیری است؛ شببکه ملی پیشگیری از سرطان، که غربالگری سرطان در آن دیده شده در  ۱۱ استان به صورت پایلوت، با هدایت علمی جهاد دانشگاهی شروع به کار می‌کند و یکی از این استان‌ها به همت خانم فلاحی استان ایلام است.



شیوا قاسمی‌پور عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه این نشست با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد از جایگاه نظارتی‌مان برای رفع مشکلات مردم استان ایلام استفاده کنیم گفت: زنان کرد در هشت سال جنگ تحمیلی دوشادوش مردان جنگیدند و باید تلاش‌های مضاعف و چندجانبه‌ای برای رفع مشکلات هشت‌ساله و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها داشته‌ایم.



قاسمی‌پور یادآور شد: مجلس یازدهم با تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان گام مؤثری برای حمایت از فرهنگیان و معلمان برداشت و همچنین در راستای تحقق شعار سال قانون جهش تولید دانش بنیان را تصویب کرد.



 حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام در این نشست با بیان اینکه فراکسیون زنان مجلس فراکسیونی توانمند، فعال، کارساز و مطالبه‌ گر است، گفت:  امیدواریم کمبودها و مشکلات زنان را در مجلس پیگیری و این سفر مایه خیر و برکت برای استان شود.



بهرام نیا یادآور شد: به پیمانکاران تاکید کردم هیچ پروژه جدید عمرانی را شروع نکنند و باید پروژه‌های نیمه‌ تمام را تعیین تکلیف و به اتمام برسانند و اولویت باید پروژه‌هایی باشد که درصد پیشرفت بالاتری دارند.



استاندار ایلام در ادامه خواستار کمک نمایندگان مجلس در افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی استان در سال ۱۴۰۲ شد و گفت: ۸۵ درصد بودجه کشور به صورت متمرکز در وزارت خانه ها و تنها ۱۵ درصد در استان ها است و از فراکسیون زنان تقاضا داریم تلاش کنند تا در بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ها در وزارتخانه‌ها متمرکز نشود؛  در این رابطه استان‌های کم برخوردار مانند استان ایلام باید از بودجه خوبی برخوردار شوند زیرا در بحث بودجه عمرانی با مشکل مواجه است.



وی ادامه داد:  امروز نقش و جایگاه مجلس در همراهی با دولت در اجرای سیاست های مهم پیش رو بسیار مهم و حائز اهمیت و گفتمان دولت بر اساس عدالت‌محوری است؛ از نمایندگان می‌خواهیم ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه در بودجه در سال ۱۴۰۲ به سمت استان ها هدایت شود.



مهدی خالقی مدیر امور مجلس و ذی نفعان صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست گفت:  صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در استان ایلام بیش از ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان استان مصوب کرده و همچنین ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب خط اعتباری و جعاله به صندوق پژوهش و فناوری استان ایلام اختصاص داده است.



وی ادامه داد: ۹۵ درصد ضریب نفوذ خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی شامل تسهیلات، ضمانتنامه، توانمندسازی و سرمایه گذاری  در استان ایلام  است و با توجه به قانون جهش تولید دانش بنیان لازم است مسئولان استانی به ویژه استاندار  نسبت به تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان، اهتمام بیشتری بگذارند تا مشکل تامین مالی شرکت های دانش بنیان و فناور حل شود.



خالقی یادآور شد: بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان، ریس پارک علم و فناوری استان به عنوان عضو اصلی شورای برنامه ریزی استان به ساختار قبلی اضافه می شود و همچنین دستگاه های دولتی در استان موظف هستند در راستای توسعه بازار محصولات دانش بنیان،  اولویت خرید را این شرکت ها قرار دهند؛ قانون جهش تولید دانش بنیان قانونی بسیار مترقی است و نیاز  تمامی شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق را پوشش می دهد.



پایان پیام

  • کد خبر : 344547
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار