خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/26 - 10:09
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محسنی بندپی با استقبال از احیای برنامه توزیع شیر در مدارس:

توجه به تغذیه کودکان منحصر به تامین شیر مدرسه نشود

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن استقبال از احیای مجدد برنامه شیر مدرسه؛ ابراز  امیدواری کرد توجه به موضوع تغذیه کودکان فقط منحصر به تامین شیر به تنهایی نباشد و گفت: مسئولان بایستی با دید جامع‌تری به قضیه تغذیه کودکان بپردازند و نه تنها نسبت به تامین شیر در مدارس بلکه برای  رسیدن مواد عالی و معدنی کافی به کودکان تا حد قابل استانداردی، برنامه‌ریزی داشته باشند و این مواد را فراهم کنند.

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت و عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن تاکید بر لزوم احیای برنامه شیر مدرسه، عنوان کرد: تغذیه و تأمین مواد مورد نیاز برای رشد، موضوع بسیار مهمی است که نه تنها در دوران کودکی بلکه در سایر دوران -حتی در بخش سالمندی- هم از نظر رساندن مواد غذایی کامل نیازمند جدی آن هستیم و به ویژه در کودکان در حال رشد باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.



غفلت از تغدیه کودکان در سایه تصمیمات اشتباه



عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه فکر نکنم هیچ فرد تحصیل‌کرده یا مسئولی مقاومتی در اجرای برنامه تغذیه و شیر مدرسه داشته باشند، اضافه کرد: اصل قضیه این است که مدتی به واسطه تصمیمات نادرستی که بعضاً گرفته شد، از بعضی امورات بسیار مهم مانند تغذیه در دوران کودکی و به ویژه تامین شیر کودکان در مدارس غفلت کردیم. در حالی که در زمان دانش‌آموزی ما علاوه بر شیر، میوه و خشکبار و... هم در برنامه تغذیه‌ای مدارس وجود داشت.



محسنی‌ بندپی با اشاره به اینکه تنوع مواد غذایی در برنامه تغذیه‌ای قدیم مدارس را نشان‌دهنده اهمیت مواد غذایی برای کودکان خواند و افزود: یکسان بودن این مواد غذایی به گونه‌ای بود که وزارت بهداشت-که تولیت نظام سلامت کشور را به عهده دارد- مطمئن باشد دانش‌آموزان و کودکان سرزمینش از مواد غذایی کافی بهره‌مند هستند.



تأکید کمیسیون بهداشت مجلس بر احیای برنامه تغذیه کودکان در مدارس



وی در ادامه گفت: به هر حال این موضوع بنا به دلایلی -که شاید مهم‌ترین علت آن بحث کسری اعتبارات بود- به مشکل برخورد. خوشبختانه این موضوع مجدد در دستور کار قرار گرفته است و هم تأکید کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر این است که این اتفاق حتماً بیفتد هم سایر نهادها از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به جد دنبال تحقق آن هستند.



این نماینده مجلس با اعلام اینکه امیدواریم توجه به موضوع تغذیه کودکان فقط منحصر به تامین شیر نباشد، تاکید کرد: بسیاری از کودکان ممکن است در منزل صبحانه کامل میل نکنند یا اینقدر با شتاب به مدرسه بروند که مادرانشان فرصت کافی برای تهیه یک صبحانه کامل برای آنان را نداشته باشند؛ خصوصاً با توجه به افزایش و جوانی جمعیت فکر می‌کنم موضوع تغذیه کودکان، موضوع بسیار جدی است که بایستی تمام و کمال به آن پرداخته شود.



محسنی بندپی ادامه داد: در خانواده‌ای که مثلاً 5 تا 6 فرزند دارند شاید توان آماده‌کردن صبحانه برای هر 5 یا 6 فرزند در یک زمان کوتاه وجود نداشته باشد. خصوصاً اگر والدین هم شاغل باشند خیلی سخت خواهد بود. در دهه‌های گذشته همه مادران شاغل نبودند و خانه‌دار بودند که هم فرصت و هم منابع و درآمد کافی برای این کار داشتند؛ اما در حال حاضر هم به واسطه اینکه ممکن است خیلی از خانواده‌ها از تمکن مالی بالایی برخوردار نباشند و دیگر اینکه به واسطه شاغل بودن مادرها و تداخل شروع ساعت کاری آن‌ها با زمان صبحانه فرزندان، ممکن است غفلت از این موضوع بیشتر شده باشد.



مسئولان با دید جامع‌تری به  موضوع تغذیه کودکان نگاه کنند 



عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید کرد: به دلایلی که اشاره شد، مسئولان بایستی با دید جامع‌تری به قضیه تغذیه کودکان بپردازند و نه تنها نسبت به تامین شیر در مدارس بلکه برای تأمین آن تغذیه‌ای که وزارت بهداشت -برای رسیدن مواد عالی و معدنی کافی به کودکان- مد نظر دارد؛ برنامه‌ریزی داشته باشند و بتوانند این مواد را تا حد قابل استانداردی فراهم کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 368151
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم