خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/31 - 10:26
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : اجتماعی
توسلی تصریح کرد:

تنش‌های ادامه‌دار نیروگاه شهید مفتح همدان در سایه کم‌کاری وزارت نیرو و نفت و دیگر دستگاه‌های مسئول/ زندگی سخت مردم منطقه زیر دود و آلودگی

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با اشاره به آسیب‌های متعدد نیروگاه شهید مفتح همدان به مردم منطقه، تصریح کرد: نه محیط زیست به وظایف خودش عمل می‌کند، نه وزارت نیرو و وزات نفت تکلیف خود را انجام می‌دهند و نه شورای عالی امنیت ملی تعهدات و کار خود را به درستی انجام می‌دهد تا جلوی این ظلم به مردم بگیرد. با این شرایط من چگونه می‌توانم جواب مردمم را بدهم که زیر این دود و آلودگی زندگی کنند.

فتح‌الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون  اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ویدیویی که چند روز گذشته از شدت آلایندگی نیروگاه شهید مفتح در فضای مجازی منتشر و مراتب اعتراض خود نسبت به آن را اعلام کرده بود؛ گفت: نیروگاه شهید مفتح که در همدان و در حوزه انتخابیه بنده واقع شده است، طی سالیان گذشته -از سال 1370 تا کنون- حدود 550 میلیون متر مکعب آب منطقه را مصرف کرده و آسیب جدی به منابع آب و محیط‌زیست منطقه وارد کرده است

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه بیش از 17 فروچاله در اطراف این نیروگاه ایجاد شده، اضافه کرد: حدود 80 درصد مردم شهرستان کبودرآهنگ کشاورز هستند؛ کشاورزی منطقه در اطراف نیروگاه شهید مفتح به شدت دچار مشکل شده است و تهدید جدی برای منطقه ایجاد کرده است.

توسلی ادامه داد: بنده به عنوان نماینده مردم، طی این چند سالی که در مجلس بودم، بارها موضوعات مربوط به این نیروگاه را به دلیل مطالبات مردم پیگیری کردم. این نیروگاه را در منطقه کبودرآهنگ ایجاد کردند تا انرژی و 1000 مگاوات برق تولید و انرژی و برق صنعت و مصارف مسکونی در منطقه و حتی بخشی از کشور را تأمین کند؛ اما آسیب آن را تنها مردم حوزه انتخابیه بنده می‌بینند؛ یعنی 550 میلیون متر مکعب آبی که این نیروگاه از منطقه استفاده کرده باعث شده مردم منطقه با تنش شدید آبی مواجه شوند.

وی افزود: از طرف دیگر به دلیل کمبود آب منطقه به یک منطقه فوق بحرانی تبدیل شده و به هیچ کشاورزی اجازه حفر چاه داده نمی‌شود؛ به هیچ مجموعه‌ای که بخواهد کار کشاورزی کند، اجازه فعالیت داده نمی‌شود. مردم در تأمین آب شرب به شدت در مضیقه هستند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس دوازدهم گفت: بخش دیگری از ظلمی که نیروگاه شهید مفتح به مردم منطقه طی چند دهه گذشته روا داشته، استفاده از سوخت مازوت است. همه می‌دانند مازوت چه آسیب‌هایی به محیط زیست منطقه وارد و سلامت مردم را به شدت تهدید می‌کند. همین الان در اطراف این نیروگاه شاهد افزایش ناراحتی‌های پوستی، بیماری‌های شدید ریوی و ... هستم. ما نمی‌توانم در مقابل این ظلمی که به مردم می‌شود بی‌تفاوت باشم.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه طی سه سال گذشته مرتب موضوع استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید مفتح را پیگیری کردیم، اضافه کرد: از جمله با شورای عالی امنیت ملی -به عنوان بالاترین مرجع- صحبت و مکاتبه کردیم که به نحوی جلوی این ظلم را بگیرند؛ اما شورای عالی امنیت ملی بخشنامه‌ای محرمانه به دستگاه‌های مختلف ارسال کرد که به دلیل کمبود انرژی و گاز، توان تأمین گاز را نداریم و نیروگاه‌ها می‌توانند از سوخت مازوت در فصل سرما استفاده کنند. البته تا حدودی این موضوع قابل قبول است، اما سوال این است که این این وضعیت یک سال، دو سال، 10 سال، 30 سال؛ چقدر قرار است ادامه پیدا کند؟

توسلی با بیان اینکه با اغماض استفاده از مازوت در فصل سرما هم تا حدودی قابل قبول است؛ ادامه داد: بنده با هر دو وزیر نیرو و وزیر نفت صحبت کردم که به هر ترتیب باید موضوع مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید مفتح را حل کنید؛ گفتند از آنجا که در فصل سرما مصارف گاز خانگی زیاد است، مجبوریم در برخی نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شهید مفتح مازوت مصرف کنیم. علی‌رغم اینکه این حرف قابل قبول نبود و توجیهی نداشت، ما فصل سرما را پذیرفتیم؛ اما آقایان برای الان و در تابستان چه توجیهی دارند که همچنان با شدت تمام مازوت 238 مصرف می‌کنند که بیشترین آسیب را به سلامت مردم می‌رساند؛ تا حدی که از ورودی کبودرآهنگ دود ناشی از مازوت سوزی این نیروگاه در فضا قابل مشاهده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با اشاره به اینکه در همین ایام باران های اسیدی بر سر مردم منطقه من باریده است، اضافه کرد: مردم به شدت دچار مشکل شده‌اند و هیچکس هم پاسخگو نیست؛ اما بنده به عنوان کسی که مردم به  او رأی داده‌اند و قسم خوردم که مطالبات آنان را پیگیری کنم، وظیفه دارم این مسائل را دنبال کنم. چندین مکاتبه عادی و محرمانه با شورای عالی امنیت ملی داشتم که به عنوان بالاترین دستگاه امنیتی و مسئول تأمین امنیت کشور چه وظیفه‌ای در قبال این موضوع دارید؟ چرا باید مردم منطقه من تاوان این ظلم را بدهند؟

توسلی با بیان اینکه شورای امنیت ملی تنها پاسخ یکی از نامه‌های ما را داد و بقیه را پاسخ نداد؛ افزود: نکته جالب این است که می‌گویند قانون استفاده از محیط زیست سالم و هوای پاک -که در کشور داریم- شامل این نیروگاه نمی‌شود؛ از آن طرف دریافت عوارض آلودگی از نیروگاه  شهید مفتح را هم ممنوع کرده‌اند که نتوانیم عوارض آن را دریافت کنیم و این ظلم مضاعف به مردم منطقه است.

وی تصریح کرد: نمی‌شود که نه عوارض آلایندگی بدهند، نه مسئولیت اجتماعی خود را انجام بدهند، نه مصرف مازوت را کم کنند، نه برج خشک نیروگاه را که سال‌ها معطل مانده را تکمیل ‌کنند؛ و از آن طرف آب منطقه را بخار کرده و به هوا فرستادند. در مقابل مطالبات ما و مردم هم می‌گویند از پساب همدان برای نیروگاه استفاده می‌کنیم؛ حتی اگر این حرف را هم بپذیریم، یعنی 11 میلیون پساب منطقه را استفاده می‌کنند. از طرفی الان یک یا دو سال است که از پساب استفاده می‌کنند و 30 سال گذشته فقط از آب منطقه استفاده کردند.

به گفته نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر هم بخشی از آب مصرفی نیروگاه شهید مفتح همدان از آب چاه‌ها و شرب منطقه تأمین می‌شود. از طرفی در اطراف نیروگاه فروچاله‌هایی ایجاد شده است. از دیگر سو استفاده از مازوت و آلایندگی وحشتناک ناشی از آن هم منطقه را نابود می‌کند و هیچ کسی هم پاسخگو نیست.

توسلی با اشاره به درخواست خود از وزیر نیرو برای توقف استفاده از مازوت در نیروگاه شهید مفتح، عنوان کرد: وزارت نیرو می‌گوید وزارت نفت باید به ما نفت بدهد. وزارت نفت می‌گوید به دلیل کمبود منابع ارزی و ... نتوانستیم گاز را تأمین کنیم و مجبوریم از مازوت استفاده کنیم؛ از طرفی چرخ کارخانه‌هایی که مازوت تولید می‌کنند هم باید بچرخد.

وی ادامه داد: همین دو هفته پیش نامه دیگری برای شورای عالی امنیت ملی نوشتم، که دوستان ما در وزارتخانه‌های نیرو و نفت حداقل در بحث توزیع مازوت هم عدالت را رعایت نمی‌کنند. در یک نیروگاه صفر و نیروگاه دیگری 10 درصد مصرف سوخت آن مازوت است اما به نیروگاه شهید مفتح به اندازه 6 نیروگاه مازوت می‌دهند که مصرف کند و زندگی و محیط زیست مردم را نابود کرده است. جالب است که در بحث مسئولیت‌های اجتماعی هم حاضر نیستند بخشی از زیانی که به مردم تحمیل کرده‌اند را جبران کنند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: بنده به عنوان نماینده مردم و مجلس، وزیر نیرو را همراه خود به نیروگاه شهید مفتح آوردم و صورت جلسه کردیم که حداقل بخشی از این ضرر و زیانی که به مردم وارد می‌شود را از محل مسئولیت اجتماعی جبران کنید. قرار بر این شد که در روستاهای اطراف که برخی از آن‌ها فقط 1000 متر با نیروگاه فاصله دارد و مستقیم دود و آسیب آن به مردم می‌رسد، 5 تا مدرسه و 5 تا مرکز ورزشی یا مراکز دیگری که در منطقه نیاز است، بسازند؛ اما بعد از سه سال که بنده این موضوع را پیگیری کرده‌ام، با وجود اینکه زمین آن تهیه شده، با سازمان نوسازی مدراس هماهنگ کردیم، حتی وزیر در کمیسیون اقتصادی مجلس قول داده که این مسئله انجام شود؛ اما با نزدیک شدن به پایان مجلس یازدهم، این موضوع را به بعد حواله و موکول کردند.

توسلی گفت: به لطف خدا مردم مجدد به بنده اعتماد کردند و نماینده مردم شدم و از همان ابتدای مجلس دوازدهم مجدد پیگیری کردم که این 5 مدرسه ساخته شود؛ به تک تک روستاها رفتیم و با هزار بدبختی و گرفتاری زمین‌ها را تهیه و صورت جلسه کردیم، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس، مدیرعامل نیروگاه و مسئولان بیشمار دیگری را پای کار آوردیم که به تعهدات دولت و دستور وزیر نیرو عمل کنید؛ اما صورت جلسه را که تحویل وزارت نیرو دادیم؛ می‌گویند این 5 تا مدرسه ممکن است 50 تا 100 میلیارد تومان هزینه داشته باشد؛ ما این همه پول نداریم.

وی تصریح کرد: سوال من به عنوان نماینده مردم از وزیر نیرو، وزیر نفت و دولت این است که جان مردم چقدر ارزش دارد؟ چندین نفر در منطقه به سرطان مبتلا شده‌اند؛ 17 فروچاله در اطراف نیروگاه ایجاد شده و حتی خود نیروگاه در معرض تهدید است، بعد آقایان حرف از 50 میلیارد و 100 میلیارد تومان می‌زنند که آن هم نمی‌خواهند انجام دهند؛ بنابراین از آنجا که در مجلس فریاد زدم اما کسی حرفم را نشنید، در دفتر وزیر صحبت کردیم، کسی حرف ما را گوش نکرد؛ در کمیسیون کشاورزی مجلس وزیر تعهد داده اما به حرف خود عمل نکرد؛ مجبور شدم از طریق رسانه صدای خودم را به گوش آنان که باید برسانم.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با اعلام اینکه همین الان 95 روستا در منطقه با تنش شدید آبی مواجه‌اند؛ اضافه کرد: در همین ایام تاسوعا و عاشورای حسینی روستاهایی با 2000 نفر جمعیت در منطقه داشتیم که با تانکر آب‌رسانی می‌شوند. وزیر نیرو تعهد داد از محل بند (ی) در بحث آب به ما کمک کند اما به یک سوم تعهد خودش عمل نکرد و الان هم این پول را نمی‌دهند تا به مردم منطقه و پیمانکار بدهیم که بیاید و آب رسانی کند.

توسلی با تأکید بر اینکه آسیب‌های نیروگاه شهید مفتح همچنان ادامه دارد؛ عنوان کرد: در مسیر رفت به حوزه انتخابیه با وزارت نفت تماس گرفتم که این چه وضعیتی است، قول دادند که بررسی کنند اما امروز که از منطقه به سمت تهران بازمی‌گشتم دیدم هیچ ترتیب اثری داده نشده؛ لذا کلیپی از شدت آلایندگی نیروگاه برای شما و دیگر رسانه‌ها فرستادم تا ببینید این نیروگاه چه بلایی سر مردم می‌آورد؛ شاید برخی از مسئولان ما که از خدا نمی‌ترسند حداقل از رسانه‌ها بترسند و کاری برای مردم انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محیط زیست به این مسئله ورود کرده یا خیر؟ گفت: بنده همین کلیپ‌ها و بدتر از آن را خدمت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فرستادم، زمستان سال گذشته قول دادند یک تیم بازرسی اعزام می‌کنند، که انجام هم شد؛ اما بعد گفتند چون مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، ما کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. الان هم نامه‌ای به وزارت بهداشت و درمان نوشتیم که تیمی اعزام و آسیب‌هایی که به مردم و منطقه وارد شده را بررسی کنید. معاونت بهداشت و درمان وطیفه دارد بیاید و بررسی کند چه آسیبی به منطقه زده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ تصریح کرد: نه محیط زیست به وظایف خودش عمل می‌کند، نه وزارت نیرو و وزات نفت تکلیف خود را انجام می‌دهند و نه شورای عالی امنیت ملی تعهدات و کار خود را به درستی انجام می‌دهد تا جلوی این ظلم به مردم بگیرد. با این شرایط من چگونه می‌توانم جواب مردمم را بدهم که زیر این دود و آلودگی زندگی کنند.

 توسلی گفت: ما به همه دستگاه‌هایی که اشاره کردم و به شکلی در این قضیه مسئولیت دارند مکاتبه رسمی داشتم، تلفن زدم، جلسه برگزار کردیم اما هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم؛ هیچ کدام از این دستگاه‌ها تعهدات خود را انجام نمی‌دهند و آسیب آن را مردم می‌بینند. من هم به عنوان نماینده مردم قسم خوردم از حقوق مردم دفاع کنم و از رسانه‌ها هم تقاضا دارم این موضوعات و مطالبات را منعکس کنند، شاید یکی در این کشور به داد ما برسد./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 380717
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار