خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/20 - 12:48
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
بابایی کارنامی با اشاره به اهمیت تضمین امنیت زنان و دختران در کشور:

تصویب لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان باعث تحکیم بنیان خانواده‌ها می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر اهمیت تصویب لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار، گفت: بررسی ها نشان می دهد دلیل اصلی افزایش از هم پاشیدگی خانواده‌ها این بوده که زنان از حمایت‌های قانونی کافی برخوردار نیستند.

علی بابائی کارنامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در بیان روند بررسی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار در کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: کمیسیون اجتماعی در گذشته طرحی را برای تامین امنیت زنان جامعه آماده کرده بود و زمانی که لایحه به کمیسیون ارجاع داده شد در پی تفاهم دولت و کمیسیون هر دو ادغام شده و تفاهم کردند که کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل شده و در این زمینه به نتایجی دست یابند.



نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بانوان عضو کمیسیون اجتماعی تلاش زیادی برای اصلاح این لایحه داشتند و از نظرات کارشناسان قضایی، مرکز پژوهش‌ها و سایر مسئولان مربوطه و متخصصان به خوبی استفاده کردند.



وی در خصوص اصلاحات اعمال شده در لایحه توسط کمیسیون اجتماعی، تصریح کرد: تقویت رویکرد حل مساله در بخش‌های پیشگیرانه حمایتی و کیفری، ایجاد تکالیف مشخص برای دفاتر زنان و خانواده قوه قضاییه در سطح استان و شهرستان، کاهش مفاد جرم‌انگاری لایحه و تقویت رویکرد ترمیمی، ایجاد مواردی که قابل تحقق نباشند مثل ایجاد کلانتری ویژه در مراکز استان‌ها و شهرستانها، ایجاد حلقه اتصال بین دستگاه‌های اصلی در موضوع حمایت از زنان در برابر آسیب، رفع خلاء قانونی در مواردی که قتل رخ داده و به دلایلی قصاص رخ نمی‌دهد از جمله اصلاحات صورت گرفته در لایحه است.



رییس فراکسیون کارگری مجلس، با اشاره به دستگاه‌هایی که در این لایحه بیشترین تکلیف را دارند، یادآور شد: وزارت کشور، استانداری‌ها، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیشترین تکالیف را در این لایحه دارند، ضمن اینکه به دلیل جرم‌انگاری‌های صورت گرفته و تشدید مجازات ها در خصوص رفتارهای نامناسبی که به امنیت زنان خدشه وارد کند قوه قضاییه نقش بسیار برجسته‌ای در این لایحه دارد و بخش‌های کیفری لایحه مذکور بر اساس اتفاقاتی که اخیرا افتاده و جان زنان و دختران را به خطر انداخت، تنظیم شده است تا به سمتی حرکت کنیم که امنیت و آرامش زنان و دختران در کشور تضمین شود.



وی در رابطه با نگرانی برخی پیرامون عدم برقراری تعادل بین زن و مرد در پی تصویب این لایحه که می‌تواند تهدیدی برای بنیان خانواده‌ها باشد، تاکید کرد: البته این موارد به ما هم گفته شد اما قطعا زنان در برابر ابعاد مختلف خشونت از حمایت‌های جدی برخوردار شوند چرا که آنها رکن اصلی خانواده هستند ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی افزایش ازهم‌پاشیدگی خانواده‌ها این بوده که زنان از حمایت‌های قانونی کافی برخوردار نبودند بنابراین تصویب این لایحه بستری برای نشاط و صمیمت بیشتر بین اعضای خانواده‌ها ایجاد خواهد کرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: آنچه مسلم است شرط لازم برای زیست عادلانه در خانواده این است که مردان و زنان ایرانی در کنار یکدیگر با آرامش کامل زندگی کنند. همچنین زنان هم در خانواده و هم مجامع عمومی از آرامش و امنیت کافی برخوردار باشند.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: این اقدام مجلس انقلابی در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب انجام شد که پیوسته تذکراتی در این زمینه داشتند و قطعا تلاش خواهیم کرد تا در چارچوبی قانونمند با ممانعت از هر گونه سوءرفتار علیه زنان به تضمین امنیت آنها در کشور بپردازیم./



پایان پیام



خبرنگار: مرضیه جلیلی



 



 

  • کد خبر : 359752
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار