خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/15 - 09:02
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
دنیا مالی:

تالاب انزلی در سایه بی توجهی می‌میرد/ خط فرضی تالاب مشخص شده است

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با تاکید بر اینکه تالاب انزلی حوضه آبریز ۱۱ رودخانه به دریای خزر است، گفت: با توجه به اینکه تالاب انزلی در استان پربارانی قرار گرفته اگر موضوعات لایروبی و تکمیل آن به سرانجام مطلوب برسد بی تردید شاهد بهبود وضعیت آن خواهیم بود از طرفی شرایط صیادانی که از این تالاب امرار معاش می‌کنند هم بهتر خواهد شد.

دنیا مالی

احمد دنیا مالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص خشک شدن تالاب انزلی، گفت: تالاب انزلی در شمال ایران، مکانی است که ۱۱ رودخانه اصلی را به دریای خزر می‌رساند. این تالاب، از بزرگترین تالاب‌های آب شیرین جهان است که دست‌کم ۱۵۰ گونه از پرندگان ساکن و مهاجر آن هستند با تمام خصوصیات منحصر به فردی که دارد باید بگوییم حیات تالاب انزلی به زندگی دریای خزر وابسته است.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با کاهش آب دریای خزر شاهد پایین رفتن سطح آب تالاب هستیم، اظهار داشت: طی چند سال گذشته شاهد نوسان آب دریای خزر در فصول سرد و گرم سال بودیم، با توجه به بارندگی چند ماه اخیر سطح آب تالاب روند افزایشی داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه برای احیای تالاب منابع آن باید در نظر گرفته شود، اظهار داشت: در کنار منابع اعتباری که سازمان بنادر برای این مهم در نظر گرفته نهاد ریاست جمهوری اعتباراتی برای لایروبی رودخانه‌ها و تالاب‌ها اختصاص داده که بخشی از آن منابع به تالاب انزلی تعلق می‌گیرد.

دنیا مالی با اشاره به ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به تالاب انزلی، تاکید داشت: بخشی از نابودی تالاب به واسطه ورود به فاضلاب‌‍‌های شهری و صنعتی به تالاب انزلی بود در سفر رئیس جمهور به استان گیلان مصوباتی برای این مهم در نظر گرفته شد که امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد تا شاهد بهبود وضعیت تالاب باشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با تاکید بر اینکه تالاب انزلی حوضه آبریز ۱۱ رودخانه به دریای خزر است، یادآور شد: با توجه به اینکه تالاب انزلی در استان پربارانی قرار گرفته اگر موضوعات لایروبی و تکمیل آن به سرانجام مطلوب برسد بی تردید شاهد بهبود وضعیت آن خواهیم بود از طرفی شرایط صیادانی که از این تالاب امرار معاش می‌کنند هم بهتر خواهد شد.

دنیا مالی در خصوص مشخص شدن خط فرضی به عنوان حریم و بستر تالاب انزلی، گفت: براساس کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۵۴ خط مرزی به عنوان حریم تالاب مشخص شد اما در سال ۹۶ این حد بستر به میزان ده هزار هکتار افزایش داشته است بعد از اقدامات و نظارت‌های صورت گرفته در کنار نقشه بردارها این حد مرزی ۱۸ هزار هکتار در نظر گرفته شد، اما با تمام این تفاسیر قبل از انقلاب بارگذاری‌های صورت گرفته و حتی تعدادی از مردم با اسناد ثابت کرده‌اند که سهمی از زمین‌های اطراف تالاب را دارند و با طرح‌ها و پروژه‌های همچون طرح‌های هادی بسیاری از روستاها به میزان دو هزار هکتار از حریم شخصی خارج شده‌اند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مسئولان و متولیان امر وظایفی در برابر احیای تالاب دارند که باید به درستی به آنها عمل نمایند، خاطرنشان کرد: در کنار اختصاص منابعی که برای احیای تالاب در نظر گرفته شده باید مسئولان اجرایی وظایف خود را در خصوص زندگی دوباره این تالاب بین المللی در نظر بگیرند تا شاهد احیای هر چه سریع‌تر تالاب باشیم./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 376784
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار