خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/14 - 10:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمودزاده:

به بهانه رشد اقتصادی کمر به نابودی درختان نبندید/ بی‌رحم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای در دامن محیط زیست رخ می‌دهد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی،گفت: توسعه اقتصادی باید همراه با توسعه پایدار رخ دهد، یعنی زمانیکه میزان تولیدات کشاورزی را افزایش می‌دهیم به همان اندازه در اندیشه حفظ منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع باشیم و نباید به بهانه رشد اقتصادی کمر به قتل طبیعت بسته و تیشه به ریشه محیط زیست و درختان بزنیم.

محمودزاده

جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تحقق توسعه پایدار و حفظ طبیعت به ویژه درختان را امری لازم و ضروری دانست و گفت: متاسفانه مسئولان و متولیان امر تاکنون نتوانسته اند در تحقق توسعه پایدار از طبیعت به ویژه جنگل‌ها حفاظت کنند و شاهد کاهش وسعت درختان در هر سال هستیم.

قاچاق چوب بلای جان درختان

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی قاچاق چوب را یکی از دلایل اصلی از بین رفتن درختان عنوان کرد و یادآور شد: کارخانجات چوب فعال در جهت تولید در و پنجره بیشتر از چوب قاچاق مصرف می‌کنند برای تهیه چوب مورد نیاز به قلع و قمع درختان کشور روی آورده‌اند و از طرفی موضوع تغییرات اقلیمی کشور مطرح است  که موجب خشکی یا آفت زدگی بخشی از درختان جنگلی شده است که متاسفانه جهاد کشاورزی هم به این مسئله ورود نداشته است و همین موضوع منجر شده مساحت جنگل‌های کشور کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سالانه چندین میلیون اصله نهال در سراسر کشور با اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور کاشته می‌شود، یادآور شد: این برنامه دولت با اهداف تعیین شده تنها محدود به هفته درختکاری و کاشت نمادین چندین درخت شد، حتی تعداد نهالی که کاشته می‌شود به درستی حفظ و نگهداری نمی‌شود.

عدم اختصاص اعتبارات مناسب برای توسعه جنگل‌های کشور در بودجه سالانه

محمودزاده با انتقاد از عدم اختصاص اعتبارات مناسب برای توسعه جنگل‌های کشور و درختکاری در بودجه سالانه، اظهار داشت: عدم اختصاص بودجه مناسب برای حفظ و نگهداری جنگل‌های کشور منجر به مرگ ترجیحی درختان جنگلی می‌شود، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با کمبود شدید منابع برای حفظ و نگهداری جنگل‌ها و مراتع روبرو است،علیرغم اینکه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیشنهاد افزایش اعتبارات سازمان منابع طبیعی را برای این مهم داد، اما رای نیاورده و جای خالی آن در بودجه سال ۱۴۰۳ مشهود است.

وی با بیان اینکه توسعه یافتگی اقتصادی با از بین بردن پوشش گیاهی، ممکن نیست، ادامه داد: توسعه اقتصادی باید همراه با توسعه پایدار رخ دهد، یعنی زمانیکه میزان تولیدات کشاورزی را افزایش می‌دهیم به همان اندازه در اندیشه حفظ منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع باشیم و نباید به بهانه رشد اقتصادی کمر به قتل طبیعت بسته و تیشه به ریشه محیط زیست و درختان بزنیم.

بی‌رحم ترین پروژه‌های توسعه‌ای در دامن محیط زیست رخ می‌دهد

نماینده مردم در مجلس یازدهم در خصوص طرح‌های عمرانی و سایر طرح‌هایی همچون پروژه گازرسانی به کهگیلویه و بویر احمد و قطع درختان جنگل‌های مختار و پروژه خط آهن رشت - آستارا که بی رحم ترین پروژه تاریخ نام گرفته، تصریح کرد: طرح‌های ملی قبل از اجرایی شدن باید مطالعات زیست محیطی داشته باشند، در غیر این صورت اگر چنین طرح‌هایی مطالعات زیست محیطی نداشته باشد مجلس و دولت نباید منابع اعتباری مشخصی برای آنها در نظر بگیرند.

از ۱۲ پروژه عمرانی کشور تنها دو مورد آن مطالعات زیست محیطی داشته است

محمودزاده با اشاره به پیگیری مجلس در تحقیق و تفحص پروژه‌های عمرانی، تاکید کرد: طی پیگیری کمیسیون کشاورزی مشخص شد از ۱۲ پروژه عمرانی کشور تنها دو مورد آن مطالعات زیست محیطی داشته است مابقی پروژه‌های اجرا شده فاقد این مطالعات است، یعنی پروژه‌ آغاز شده بدون مطالعات زیست محیطی بوده، تنها راه حفاظت از محیط زیست در برابر پروژه‌های مخرب عمرانی که به طبیعت آسیب می‌زند، مطالعات زیست محیطی است. به دولت توصیه می‌شود قبل از اجرای این پروژه مطالعات زیست محیطی آن باید انجام پذیرد./

 

پایان پیام

  • کد خبر : 376119
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار