خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/18 - 15:15
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اجتماعی
صبح امروز برگزار شد

برگزاری نشست فراکسیون ایثار و شهادت با مشاوران امور ایثارگران دستگاه ها/ پیگیری مطالبات ایثارگران در برنامه هفتم

نشست فراکسیون ایثار و شهادت مجلس با حضور مشاوران امور ایثارگران دستگاه ها در جهت پیگیری مطالبات جامعه ایثارگری در برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون ایثار و شهادت صبح امروز (دوشنبه 18 مهرماه) با حضور عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس، نوروزی رئیس فراکسیون، شاکری، سنگدوینی، صالحی مبارکه، بامیری، لاجوردی، نقدعلی و رحیمی نسب دبیر شورای مشاورین وزرا و معاون امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مشاوران امور ایثارگران دستگاه ها به منظور پیگیری مطالباتشان در برنامه هفتم توسعه برگزار شد.



در ابتدای این نشست حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس با اشاره به بند (د) تبصره 20 قانون بودجه 1400 و بند (و) قانون بودجه 1401 به عنوان اقدامات موثر مجلس در جهت بهبود وضعیت زندگی جامعه ایثارگران یاد کرد و افزود: در مورد تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران بسیاری از دستگاه ها پیش افتاده، اما تعدادی نیز عقب افتاده اند و در این زمینه موفق عمل نکرده اند، بنابراین در این زمینه مکاتباتی با دستگاه های مربوطه داشتیم و این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.



نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس یازدهم با اشاره به شهرداری ها به عنوان یکی از دستگاه هایی که در این زمینه تعلل داشته اند، ادامه داد: اجرای بند (د) تبصره 20 قانون بودجه 1400 همچنان تمدید خواهد شد، ضمن اینکه شما نیز می توانید پیشنهاداتی که پیرامون پیگیری مطالبات جامعه ایثارگری در برنامه هفتم توسعه دارید را به این فراکسیون ارائه دهید.



وی با یادآوری اعطای شناسنامه ایرانی براساس قانون برنامه ششم به 70 خانواده شهدای افغان تصریح کرد: بحث انتصابات جامعه ایثارگران، رزمندگان دارای سابقه کمتر از 6 ماه خدمت، اجرای ماده 48، بند (ج) ماده 87، طرح سپاس، تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر در هلدینگ های خصولتی، حذف همسران جانبازان کمتر از 25 درصد از ماده 21، تبدیل وضعیت اعضای علمی دانشگاه ها، اعطای وام مسکن و درمان به رزمندگان از جمله موضوعاتی است که تا حصول نتیجه به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.



رئیس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس با اشاره به اینکه فردا نشستی با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص پیگیری مطالبات جامعه ایثارگری خواهند داشت، خطاب به مشاوران دستگاه ها افزود: شما می توانید هر ماه یکی از نخبگان جامعه ایثارگری را به مجلس معرفی کنید تا از آنها تجلیل شود.



دستگاه ها از نحوه اعمال پست در تبدیل وضعیت ایثارگران به مجلس گزارش دهند



در ادامه اقبال شاکری عضو هیات رئیسه فراکسیون ایثار و شهادت مجلس خطاب به مشاوران امور ایثارگران دستگاه ها افزود: شما در سازمان خود به اندازه ایثارگران زحمت می کشید، اما مورد بی مهری قرار گرفته اید، در حالی که نگهدارنده سنگر حفظ فرهنگ ایثار و شهادت هستید.



وی تصریح کرد: شما می توانید با ارائه پیشنهاد برای درج در برنامه هفتم توسعه نسبت به ارتقای جایگاه ایثارگران و بهبود وضعیت زندگی آنها به مجلس کمک کنید، ضمن اینکه گزارشی از برخی اتفاقاتی پیرامون نحوه تبدیل وضعیت ها از جمله اعمال پست سازمانی در تبدیل وضعیت ها، مدرک تحصیلی و کاهش حقوق و دستمزد، که می طلبد در این زمینه به ارائه راه حل بپردازید، همچنین در مورد پرداخت شهریه ها تمایزی بین فرزندان جانباران و آزادگان برای مقاطع تحصیلی در نظر گرفته بودند، یا پردیس ها کنار گذاشته شده اند که لازم است در این رابطه نیز به مجلس گزارش دهید.



برخی جانبازان زیر 25 درصد هیچ دریافتی ندارند



رمضانعلی سنگدوینی نیز در این نشست افزود: بعضی مسائل حوزه ایثارگری نشان می دهد در حق فرزندان و خانواده این قشر احجاف شده که تاسفبار است، چرا که آنها ضامن تداوم این نظام هستند، بنابراین سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه باید کمک کنند تا روند تبدیل وضعیت آنها تسریع شود.



وی با بیان اینکه برخی جانبازان زیر 25 درصد هیچ دریافتی ندارند، تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه بهترین فرصت است تا جامعه ایثارگران را به مدت 5 سال بیمه کرده و مشکلاتشان را پیگیری کنیم.



ضرورت اهتمام جدی برای تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت در کشور



زهره سادات لاجوردی در ادامه افزود: آنچه در این سال ها در مورد جامعه ایثارگری مورد غفلت قرار گرفته، تعمیق باورهای دینی آنهاست که کمرنگ شده، بنابراین نباید تمام اهداف را معطوف به استخدام و پیگیری موضوعات حقوقی کنیم.



وی یادآور شد: آنچه مسلم است جامعه ایثارگران مهمترین سرمایه نظام هستند که اگر برای تعمیق باورهایشان برنامه ریزی نداشته باشیم، متضرر خواهیم شد.



بسیاری از داروخانه ها و پزشکان تمایلی برای همکاری با بیمه دی ندارند



محمدطلا مظلومی آبرزگه از پایین بودن تسهیلات فعلی جامعه ایثارگران متناسب با نرخ تورم، عدم توانایی متقاضیان برای اخذ تسهیلات بیشتر، بالا بودن آمار متقاضیان وام های اشتغال، رها شدن درمان ادواری جانبازان شیمیایی و قطع نخاع، تاخیر در پرداخت هزینه های درمانی و تجهیزات پزشکی به این قشر، زمانبر بودن برقراری مستمری جانبازان فاقد شغل و زیر 25 درصد و عدم تایید آنها در کمیسیون حالت اشتغال، عدم برقراری حق پرستاری والدین شهدا، عدم پرداخت پاداش خانواده شهدا و معوقاتشان، عدم پرداخت به موقع بیمه عمر جامعه هدف و پایین بودن مبلغ آن، عدم برقراری ماده 38 جانبازان بازنشسته یا دارای حالت اشتغال برای بهره مندی از مزایای اشتغال، عدم رسیدگی لازم در وقت بررسی برای کمیسیون های پزشکی به عنوان مشکلات جامعه ایثارگری یاد کرد.



وی یادآور شد: هم اکنون بسیاری از داروخانه ها و مراکز پزشکی تمایلی به عقد قرارداد با بیمه دی ندارند، چرا که به موقع به تعهداتش عمل نمی کند.



مظلومی تاکید کرد: با وجود اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما اعتبارات لازم برای برگزاری مراسم مرتبط و مستندسازی در این رابطه پیش بینی نشده است، از سوی دیگر خانواده شهدا به خصوص شهدای روستایی از نحوه تکمیل گلزارها و ساماندهی قبور شهدا راضی نیستند.



دومین آزمون جذب برای جذب ایثارگران آبان ماه برگزار می شود



قاسم علی‌اکبری مشاور امور ایثارگران سازمان اداری و استخدامی کشور در ابتدا تاکید کرد که در پی ابلاغ شرح وظایف، دستگاه ها باید پستی را به عنوان مشاور ایثارگران تعیین کنند، همچنین تشکیل شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستگاه ها، وحدت رویه برای پیگیری خدمات به جامعه ایثارگران در بودجه سنواتی، ایجاد بانک اطلاعات ایثارگران و شناسایی نیازهای رفاهی این قشر باید مورد توجه قرار گیرد.



وی یادآور شد: دومین آزمون جذب ایثارگران آبان ماه برگزار خواهد شد.



در ادامه این نشست مشاوران امور ایثارگران دستگاه ها اعم از نهاد ریاست جمهوری، وزارتخانه های نیرو، نفت، کشور، آموزش و پرورش، کار، دادگستری، قوه قضائیه، فراجا، سازمان محیط زیست و حج و زیارت پیشنهاداتی را برای درج در برنامه هفتم توسعه ارائه دادند.



شهسواری مشاور سازمان حج و زیارت پیشنهاد داد که معوقات ایثارگران و تامین منابع مالی مناسب برای اجرای مصوبات مربوط به این قشر مورد توجه قرار گیرد.



مرادی مشاور وزارت نیرو خواستار تمدید مصوبات مربوط به جامعه ایثارگران در بودجه 1402 شد، همچنین از عدم جذب پذیرفته شدگان آزمون جذب سال 92 ایثارگران انتقاد کرد. همچنین به این موضوع اشاره کرد که در حوزه انتصابات در بخشنامه ای که به این منظور ابلاغ شده، جای بکارگیری جامعه ایثارگران خالی است.



اما سیدشریف حسینی مشاور وزیر نفت خواستار تمدید اجرای بند (ج) ماده 87 قانون برنامه ششم در برنامه هفتم و کاهش سهمیه آن از 70 درصد به 50 درصد شد، همچنین به این نکته اشاره کرد که طرح سپاس که ابلاغ شده است، فاقد بودجه لازم است.



مظفر مشاور وزیر آموزش و پرورش از حذف کلمه همسر جانباز زیر 25 درصد در ماده 21 قانون جامع ایثارگران انتقاد کرد، همچنین خواستار پیگیری سنوات ارفاقی شد که سازمان برنامه برای تخصیص اعتبارات همکاری لازم در این مورد ندارد.



مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از عدم اجرای مصوبه تبدیل وضعیت برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها و عدم جذب فرزندان ایثارگران به عنوان اعضای هیات علمی دانشگاه ها در پی اجرای این مصوبه انتقاد کرد. همچنین این نکته را یادآور شد که کارت ملی ایثار کاربردی ندارد، از سوی دیگر خواستار توجه به فرزندان مدافعان حرم برای بهره مندی از مزایای جامعه ایثارگران در برنامه هفتم توسعه شد.



مولایی مشاور وزیر دادگستری نیز درخواست کرد که سن بازنشستگی برای جامعه ایثارگران کاهش یابد، همچنین بر ضرورت توجه به بیمه عمر ایثارگران شاغل و اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برای زنان شاغل از خانواده ایثارگران تاکید کرد.



زمانی مشاور وزیر کشور نیز ضرورت برقراری حق پرستاری والدین شهدا بالای 75 سال را یادآور شد که جمعیتی 65 هزار نفری را تشکیل می دهند./



پایان پیام

  • کد خبر : 349961
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار