خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/22 - 14:37
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست فراکسیون زنان انجام شد؛

بررسی گزارش دستگاه‌ها پیرامون طرح تشکیل سازمان ملی اقامت

دومین نشست فراکسیون زنان مجلس به منظور بررسی گزارش‌های دستگاه‌ها پیرامون طرح تشکیل سازمان ملی اقامت و تعیین تکلیف اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون زنان مجلس به منظور بررسی پیشنهادات کارشناسی دستگاه‌ها پیرامون طرح تشکیل سازمان ملی اقامت و تعیین تکلیف اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی با حضور فاطمه قاسم‌پور، فاطمه رحمانی، صالحی‌مبارکه و زهره الهیان، ابوترابی، مسئولان مربوطه در وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، شورایدفرهنگی اجتماعی زنان، فرماندهی نیروی انتظامی، اداره کل اتباع خارجی، و وزارت اطلاعات برگزار شد.

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس در ابتدای این نشست گفت: در جلسه گذشته درباره اشکالات وارد بر قانون تابعیت به فرزندان مادر ایرانی گفتگو کردیم. از جلسه گذشته تا این جلسه، گزارش‌هایی از سوی دستگاه‌های مختلف به صورت مکتوب دریافت شده است که بر اساس آن می توان گفت دو الگو برای بحث اعطای تابعیت یا اقامت به فرزندان مادر ایرانی پیش رو داریم که در این نشست نظرات کارشناسی دریافت‌شده و مزایا و معایب هر کدام از الگوها را مرور کرده تا به تصمیم دقیقی در این حوزه برسیم.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده دغدغه‌هایی پیرامون تبعات اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی از جمله افزایش کودک‌همسری مطرح شده است که مسئله را پیچیده می‌کند و حتی قانون سال 98 نیز نتوانسته این پیچیدگی‌ها را رفع کرده و به رفع دغدغه‌ها در این حوزه منتهی شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: در تعامل و گفتگویی که با آقای ابوترابی طراح طرح سازمان ملی مهاجرت داشتیم، نگاه ما این است که به این موضوع به صورت کارشناسانه ورود کرده و نظرات ارائه‌شده را تجمیع کنیم و در جهت تأمین منافع ملی و کرامت زنان و فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی به یک نتیجه‌ منطقی برسیم.



ابوالفضل ابوترابی به عنوان طراح این طرح افزود: ما در این طرح اعطای تابعیت را یک حق برای فرزندان مادران ایرانی می‌دانیم اما معتقدیم که در صورت توجه به ازدواج شرعی در این بخش با پدیده کودک‌همسری مواجه خواهیم شد که ظلمی به دختران ایرانی است بنابراین به منظور جلوگیری از افزایش این پدیده لازم است که ازدواج قانونی مد نظر قرار گرفته و به فرزندان آنها تابعیت اعطا شود.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس ادامه داد: باید برای جلوگیری از سوءاستفاده از دختران ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان خارجی که تا قبل از تصویب این قانون ازدواج کرده باشند اقامت دائمی بدهیم، همچنین در صورت صوری‌بودن ازدواج با زنان ایرانی شرایطی را پیش‌بینی کنیم که در پی آن لغو اقامت صورت بگیرد.



زهره الهیان با بیان اینکه نگرانی‌هایی پیرامون تشکیل سازمان ملی اقامت وجود دارد، افزود: ما نباید در تصویب این طرح عجولانه اقدام کنیم و باید تمام ابعاد آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم بنابراین نباید در طرح تشکیل سازمان ملی اقامت موارد را به طور اجمالی بگنجانیم چرا که ابعاد و ظرافت‌های خاصی دارد که باید به طور دقیق مد نظر قرار گیرند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس در مخالفت با پیشنهاد لغو مصوبه سال 98 تأکید کرد: ما باید طرحی را برای اصلاح جامع این مصوبه در مجلس ارائه دهیم.

مسئولان حاضر در این نشست در ادامه به ارائه پیشنهاداتی پیرامون نحوه اصلاح برخی مواد اعم از 22، 30، 31، 35 و 41 پرداخته و نظرات خود را در خصوص دو الگوی ارائه‌شده مطرح کردند./



پایان پیام 



خبرنگار: مرضیه جلیلی

  • کد خبر : 353679
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار