خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/29 - 17:39
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست کمیسیون اجتماعی انجام شد:

بررسی موانع موجود در مسیر ازدواج جوانان/ برگزاری نشست آتی کمیسیون با رییس بانک مرکزی به منظور رفع موانع دریافت تسهیلات ازدواج

نشست کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به منظور بررسی موانع موجود در مسیر ازدواج جوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست امروز(دوشنبه 29 خردادماه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی به منظور بررسی موانع موجود در مسیر ازدواج جوانان برگزار شد.



خرید و فروش تسهیلات ازدواج ناشی از ضعف عملکرد بانک مرکزی است/تشکیل کارگروهی برای رصد روند ارائه تسهیلات این بخش در هر استان



در این نشست مهدی عیسی زاده که ریاست این نشست را برعهده داشت، گفت: مشکل تضامین و سخت گیری‌ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج می‌طلبد که مسئولان مربوطه در کشور در این زمینه بسیج شوند چرا که تشکیل خانواده توسط جوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و نباید زوجین برای دریافت تسهیلات این بخش با مشکلی مواجه شوند.



نماینده مردم میاندواب در مجلس، ادامه داد: هم‌اکنون لازم است برای رفع مشکل اشتغال و تامین مسکن تدبیری اساسی اندیشیده شود تا از این طریق بتوانیم آمار ازدواج را افزایش داده و بالتبع آن برای فرزندآوری و رفع مشکل سیر نزولی جمعیت نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم.



وی تاکید کرد: خرید و فروش تسهیلات ازدواج بعد از تشکیل پرونده در بانک‌ها از نقاط ضعف عملکرد بانک مرکزی محسوب می‌شود و این موضوع فراتر از هر نوع فساد مالی است و قطعا ما کارگروهی را جهت نظارت بر این بخش تشکیل داده و استان به استان این موضوع را رصد و پیگیری خواهیم کرد، از سوی دیگر کاهش مبلغ پرداختی به زوجین حتی با وجود ارائه تضامین از دیگر معضلاتی است که باید توسط مسئولان مربوطه در بانک مرکزی به طور جدی پیگیری شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، بیان کرد: پذیرفتن ضامن بازنشسته، عدم سختگیری در خصوص ارائه تضامین برای افراد شاغل و پذیرفتن ضامن غیر کارمند از دیگر مواردی است که لازم است بانک مرکزی در جهت تسهیل ازدواج جوانان در دستورکار بانک‌ها قرار دهد.



نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، در پایان تاکید کرد که هفته آینده نشستی در کمیسیون اجتماعی با حضور رییس بانک مرکزی در خصوص مشکلات ناشی از ارائه تضامین و خرید و فروش تسهیلات ازدواج و رفع سایر موانع موجود در این حوزه برگزار شود.



ساختار ارائه آمار از نحوه پرداخت تسهیلات ازدواج در شهرستان‌ها مشخص نیست



حسن لطفی نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ساختار ارائه آمار از نحوه پرداخت تسهیلات ازدواج در شهرستان‌ها مشخص نیست، افزود: سهم هر شهرستان باید در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات ازدواج مشخص باشد ضمن اینکه لازم است بررسی شود ارائه آمار در این حوزه در هر شهرستان بر چه مبنایی صورت گرفته و معاونت امور جوانان چه میزان نیرو برای این بخش در شهرستان‌ها در اختیار دارد.  



نبود نهضت ملی فراگیر یکی از خلأهای موجود در حوزه ازدواج جوانان است



سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس، افزود: موضوع ازدواج آسان برای جوانان بسیار مهم است و در سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوان شده است.



نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: یکی از خلأهای موجود در این حوزه نبود نهضت ملی فراگیر است که می‌تواند موفقیت در حوزه ازدواج دانشجویی را به سایر اقشار جامعه نیز تسری بخشد.



وی یادآور شد: هم‌اکنون زوج‌های جوان به دلیل نداشتن ضامن وام خود را می‌فروشند. شما این آسیب‌ها را می‌شناسید  اما راهکار اساسی برای رفع آنها ارائه نمی‌دهید.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: ارزش‌گذاری برای تشکیل خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است لذا باید در این زمینه فرهنگسازی شود.  



رشد آسیب‌های اجتماعی موجود بین جوانان ناشی از عملکرد ضعیف اداره ورزش و جوانان است



در ادامه کیومرث سرمدی واله عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: اگر با نگاه برش شهرستانی به بررسی عملکرد اداره ورزش و جوانان بپردازیم، مشخص می‌شود که کمتر برای بهبود وضعیت جوانان برنامه داشته است.



نماینده مردم اسدآباد در مجلس ادامه داد: رشد آسیب‌های اجتماعی موجود بین جوانان ناشی از عملکرد ضعیف اداره ورزش و جوانان در بخش‌های مختلف کشور است.



اداره ورزش و جوانان فقط به حوزه ورزش آن هم به صورت محدود ورود می‌کند



خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس در ادامه تصریح کرد: اداره ورزش و جوانان فقط به حوزه ورزش آن هم به صورت محدود ورود می‌کند اما در حوزه ارائه تسهیلات ازدواج آمار دقیقی ارائه‌ نمی‌دهند.



معاونت ساماندهی امور جوانان، وضعیت ازدواج و فرزندآوری در کشور را به درستی مدیریت کند



در ادامه حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس، افزود: گزارشی از روند تاثیر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه داده و ارتباط آن با وضعیت ارائه تسهیلات ازدواج بیان کنید.



وی تاکید کرد: هر اندازه فرهنگ شهروند محوری افزایش یافت فرزندآوری کاهش یافته است، آیا می‌توانیم متناسب با متغیرهای موجود و سبک زندگی کنونی افزایش فرزندآوری را داشته باشیم؟ آیا مطالعات دقیقی در این زمینه وجود دارد؟



سخنگوی کمیسیون اجتماعی در پایان تصریح کرد: انتظار داریم معاونت ساماندهی امور جوانان، وضعیت ازدواج و فرزندآوری در کشور را به درستی مدیریت کرده و مسیر نیل به این هدف را پایش کند.



ضرورت شفاف‌سازی در نحوه هزینه‌کرد بودجه تخصیص‌یافته به تسهیلات ازدواج



علی اکبر بسطامی عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: تسهیلات ازدواج به دو صورت عمومی و خصوصی است ضمن اینکه ۵ هزار میلیارد از محل تبصره ۱۶ برای تسهیلات ازدواج گذاشتیم بنابراین باید مشخص کنید تاکنون چه اقداماتی در این حوزه انجام شده است.



نماینده ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس یازدهم، یادآور شد: روند کنونی باعث می‌شود هر اندازه هم بودجه به این بخش تخصیص دهیم باز هم به نتیجه مطلوبی منتهی نشود.



ضرورت طراحی نقشه راه برای تسهیل ازدواج جوانان



حسین رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته اما نقشه راهی در این مسیر وجود ندارد ضمن اینکه باید خلأهای قانونی و نوع حمایتی که مجلس می‌تواند در این زمینه داشته باشد، مشخص شود.



تعدادی از زوجین چندین ماه برای دریافت تسهیلات ازدواج سرگردان هستند



علی زنجانی حسنلوئی نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس یازدهم، افزود: هم‌اکنون در حوزه انتخابیه با انباشتی از پرونده‌های تشکیل شده در شعب بانک‌‎ها برای دریافت تسهیلات ازدواج مواجه هستیم که برای مدت زمان طولانی پشت نوبت می‌مانند و گاه برخی از آنها به همراه فرزندانشان همچنان برای دریافت این تسهیلات در بانک‌ها سرگردان هستند.



ضرورت آسیب‌شناسی دقیق روند پرداخت تسهیلات ازدواج



فاطمه قاسم پور رییس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: چالش اصلی در این حوزه عدم تحقق این تسهیلات است چرا که بانک‌ها اراده‌ایی برای تکمیل پرونده‌ها در این زمینه ندارند.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:  رییس جمهور سال گذشته در روز ازدواج مهلت 10 روزه‌ای برای این روند تعیین کرده بود اما برغم این دستور ایشان، گاه زوجین چندین ماه برای دریافت تسهیلات ازدواج پشت نوبت می‌مانند.



وی تاکید کرد: هم‌اکنون روند پرداخت تسهیلات ازدواج و تضامین این بخش نیاز به آسیب‌شناسی دقیق دارد چرا که اقشار کم‌درآمد به دلیل نداشتن ضامن از خدمات این حوزه بی‌بهره هستند.



سختگیری بانک‌ها در بخش تضامین مانع بهره‌مندی اقشار کم‌درآمد از تسهیلات ازدواج می‌شود



فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: بانک‌ها برای ارائه تضامین به حدی سختگیرانه برخورد می‌کنند که اقشار کم‌درآمد نمی‌توانند تسهیلات این بخش را دریافت کنند و به ثمن بخس این تسهیلات در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.



بانک‌ها می‌توانند تنها با پذیرفتن یک ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج اقدام کنند



در ادامه سیدکریم حسینی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز افزود: بانک‌ها تنها در نیمی از سال به ارائه تسهیلات می‌پردازند به این صورت که 3 ماه پایان سال و 3 ماه آغاز سال جدید به بهانه کمبود منابع مانع از ارائه تسهیلات می‌شوند و تنها از طریق رابطه به این امر مبادرت می‌ورزند.



نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که باید رفع شود ضرورت ارائه تضامین برای افراد شاغل دارای حقوق است از سوی دیگر بانک‌ها می‌توانند تنها با پذیرفتن یک ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج اقدام کنند.



یامین پور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: اقدام مطلوب دولت سیزدهم در این حوزه راه‌اندازی مجدد شورای عالی جوانان بعد از ۱۰ به ریاست رئیس جمهور است و جلسات آن نیز در سطح عالی با حضور ۸ وزیر برگزار می‌شود.



وی یادآور شد: ستادها نیز در تمام شهرستان‌های دارای فرمانداری تشکیل شده است و در جهت تسهیل ازدواج جوانان فعالیت می‌کنند.



یامین پور در ادامه از عدم اشتغال پایدار، نبود مسکن و تغییر درک اجتماعی زنان از خود به عنوان عوامل کاهش آمار ازدواج جوانان یاد کرد.



معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، تاکید کرد: نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق ستاد ساماندهی امور جوانان در استان‌ها آمار دریافت‌کنندگان یا پشت نوبتی‌های دریافت تسهیلات ازدواج در بانک‌ها را به تفکیک شهرستان‌ها رصد کنند.



مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی نیز گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات فرزندآوری رشد 137 درصدی داشتند کما اینکه سال گذشته 33/5 همت و امسال نیز تاکنون 8 همت برای تسهیلات این بخش پرداخت کرده‌اند.



وی تصریح کرد: بانک مرکزی امسال در مورد ارائه تسهیلات ازدواج اعلام کرد که هر 14 روز عملکرد بانک‌ها در این حوزه بررسی و در صورت تخلف رییس شعبه عزل خواهد شد.



مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، تاکید کرد: خرید و فروش تسهیلات ازدواج را بررسی خواهیم کرد اما تجربه نشان داده است که بانک‌ها به راحتی اقدام به پرداخت تسهیلات این بخش می‌کنند و عدم پرداخت تسهیلات این بخش به هیچ وجه پذیرفتنی نیست .



وی یادآور شد: ما هم‌اکنون نگران بخش تضامین هستیم چرا که سقف تسهیلات ازدواج افزایش یافته است و ما تلاش خواهیم کرد که حداکثر با ارائه یک ضامن این تسهیلات پرداخت شود یا سهام عدالت برای این بخش به عنوان رهن گذاشته شود. /



پایان پیام

  • کد خبر : 363696
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار