خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/19 - 11:24
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمد بیگی در تشریح حضور ایران در اجلاسیه بین المللی سلامت ازبکستان عنوان کرد؛

ایران می‌تواند سهم گسترده‌ای از بازار سلامت ازبکستان داشته باشد

رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به برگزاری اجلاسیه ازبکستان گفت: ایران توانایی صادرات تجهیزات پزشکی، واکسن، دارو و اقلام بهداشتی به ازبکستان را دارد که متاسفانه به دلیل ضعف روابط بین‌المللی درگذشته عملا سهم کمی از این بازار دارد.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد جزئیات اجلاسیه سلامت الکترونیک کشورهای آسیای میانه در ازبکستان گفت: تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه، تقویت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و راه اندازی مجدد درمانگاه هلال احمر در سمرقند، همچنین انتقال تجارب سلامت الکترونیک ایران به ازبکستان در بخش‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و دانش بنیان از جمله مذاکرات ما در کشور میزبان بود.



تبادل دانشجو میان دو کشور ایران و ازبکستان ممکن می‌شود



نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم افزود: با توجه به مزیت اقتصادی ایران برای ازبک‌ها می‌توان محور همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و پروژه‌های مشترک بهداشتی و درمانی، ارتقاءنظام پی اس چی و شبکه بهداشتی در سراسر این کشور، تبادل استاد و دانشجو و همچنین پذیرش دانشجویان ازبک بورسیه شده برای کشور ایران را به عنوان یک پروژه علمی برای آینده در نظر گرفت.



ایران توانایی صادرات تجهیزات پزشکی​ به ازبکستان را دارد



محمدبیگی با بیان امکان صادرات تجهیزات پزشکی به ازبکستان، تصریح کرد: در خصوص حوزه صنایع سلامت محور، ایران توانایی صادرات تجهیزات پزشکی، واکسن، دارو و اقلام بهداشتی به ازبکستان را دارد که متاسفانه به دلیل ضعف روابط بین‌المللی درگذشته عملا سهم کمی از این بازار دارد. بازرگانان ایرانی در حوزه اقتصاد خرد مانند صادرات محدود سبزیجات، میوه، مواد خوراکی و غذایی بیشتر موفق بوده‌اند، اما این صادرات باید با سایر صنایع نیز ارتقاء یابد.



امضای سند آموزشی میان ایران و ازبکستان



رئیس کمیته سلامت الکترونیک مجلس یادآور شد: امضای سند آموزشی میان دو وزارتخانه علوم ایران و ازبکستان صورت گرفته است که باید این سند آموزشی فی مابین دو وزارتخانه بهداشت ایران و ازبکستان هم اجرایی شود؛ با توجه به مزیت نسبی ایران برای کشور ازبکستان از لحاظ اقتصادی و فرهنگی تاکنون این مسئله مغفول باقی مانده است، لزوم ارتباطات گسترده در حوزه بهداشت نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. سفر اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس مجلس به ازبکستان راه‌های گشایش ارتباط منطقه‌ای برای دو کشور فراهم نموده است



نروژ در حوزه سلامت الکترونیک پیشرفت بسیاری داشته است



محمدبیگی با اشاره به تجربیات نروژ در حوزه سلامت الکترونیک و مقایسه آن با کشور ازبکستان گفت: کشور ازبکستان با جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر و کشور نروژ با جمعیتی بالغ بر ۵میلیون است؛ سیستم Digital Health در کشور نروژ از سال ۱۹۸۰ راه اندازی شده و کشور نروژ در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته است که می‌تواند تجارب خوبی را برای ما فراهم نماید.



سلامت الکترونیک در کشورهای خاورمیانه توسعه یافته است 



وی درادامه افزود: در کشور قرقیزستان و قزاقستان نیز کارهای خوبی در خصوص سلامت الکترونیک انجام شده و در نت وورک منطقه‌ای آسیای میانه هر ۵ کشور علاقمند بودند که بصورت سنترال یک سیستم مرکزی را باهم دنبال کنند. همچنین کشور آلمان نیز علاقمند به پشتیبانی از این سیستم‌ها است و در طی ۲ سال با نفوذ میان این کشورها، انجام پروژه‌های سلامت الکترونیک، تله مدیسین وWHO   را حمایت کرده و نیز کشور ژنو این برنامه را پشتیبانی می‌کند که در رابط با موسسه رابرت کخ آلمان است.



ایران در حوزه دیجیتال هلث از کشورهای منطقه جلوتر و پیشرفته تر است



وی بیان کرد: نکته جالب توجه این همایش علاقه کشورهای آسیای میانه به الگو قراردادن تجارب فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزه سلامت دیجیتال ایران و علاقمندی آنان برای سفر به ایران و دیدن پیشرفت‌های تله مدیسین، سلامت الکترونیک و نیز توریسم سلامت در ایران بود. چرا که با برگزاری این همایش مشخص شد ایران در حوزه سلامت دیجیتال از کشورهای منطقه جلوتر و پیشرفته تر است و این کشورها اغلب در ابتدای راه بوده و در سخت‌افزار و نرم افزار نیازمند سایر کشورها هستند.



اهداف ایران در حضور اجلاسیه ازبکستان



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حضور فعال ایران در این اجلاسیه با هدف ارائه تجربیات از لحاظ تقنینی، وضع مقررات فضای کسب و کار سلامت الکترونیک مانند بند اقتصاد دیجیتال تبصره ۱۷ بودجه سالانه، ارائه تجارب مربوط به قوانین حکمرانی داده‌ها، وجود پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، لزوم یکپارچگی سامانه‌ها در برنامه‌های توسعه چهارم و پنجم و ششم، ادامه احکام مربوط به تکمیل زیرساخت‌ها، چشم‌انداز دقیق سلامت الکترونیک، یکپارچگی شبکه داده‌های سلامت، ارائه تجربه یک و نیم ساله تشکیل کمیته سلامت الکترونیک در نظام قانونگذاری و نظارت پارلمانی بر فرآیندهای دانش بنیان فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزه سلامت جهت ارائه حضوری تجارب صورت پذیرفت.



رییس کمیته سلامت الکترونیک مجلس یادآور شد: همکاران حوزه آی تی وزارت بهداشت و مشاور وزیر و رئیس پروژه سلامت الکترونیک وزارت بهداشت آقای دکتر مظهری و معاون محترم اورژانس کشور دکتر نوری و همزمان با حضور مجازی مسئولان وزارتخانه با مشارکت دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران و دفتر سلامت مادر و کودک شرکت فعالی در این اجلاسیه داشتند و با ارائه تخصصی مطالب و انجام نمونه‌ای از تله مدیسین موجب تحسین حاضران و تصویب پیشنهادات تیم ایران درجمع بندی کارگروه شد



بیشتر بخوانید





عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در ۳ سال گذشته ۲ همایش و نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در ازبکستان از سوی ایران برگزار شده و ازبکستان علاقمند به برگزاری چنین همایش‌هایی است، پیشنهاد بنده به وزارت بهداشت این است که با برگزاری همایش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت بتواند با ارجحیت فناوری اطلاعات و حوزه آی تی و تله مدیسین و حوزه تجهیزات پزشکی و دارو حضور خود را در این کشور تقویت کند و اشتغال‌زایی برای جوانان خلاق حوزه نرم افزار و سخت افزار سلامت الکترونیک و تامین نیاز کشورهای آسیانه میانه را رقم بزند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 353443
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار