خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/11 - 13:25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
طغیانی در واکنش به گزارش‌های غیرواقع رسانه‌های دولت درباره مرکز پژوهش‌های مجلس؛

اگر نقدی هم باشد به داده‌ها و اطلاعات است نه تحلیل‌گر!

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به گزارشات غیرواقع خبرگزاری ایرنا و چند رسانه دیگر دولتی درخصوص مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: اساساً مرکز پژوهش‌های مجلس جای تولید داده و اطلاعات نیست؛ بلکه از داده‌ها و اطلاعات مراکز آماری استفاده و بر اساس آن گزارش‌های تحلیلی منتشر می‌کند؛ بنابراین اگر نقدی هم باشد به داده‌ها و تولید و انتشار اطلاعات موجود است نه تحلیل‌گر.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به گزارشات غیرواقع خبرگزاری ایرنا و چند رسانه دیگر دولتی درخصوص مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: اساساً مرکز پژوهش‌های مجلس جای تولید داده و اطلاعات نیست؛ بلکه از داده‌ها و اطلاعات مراکز آماری استفاده و بر اساس آن گزارش‌های تحلیلی منتشر می‌کند. این گزارش‌ها هم محدود به موضوع خاصی نیست و در همه موضوعات است.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه تصریح کرد: با شناختی که من در این چند سال نمایندگی از مرکز پژوهش‌های مجلس دارم، کارها اصلاً سیاسی نیست؛ واقعاً کار کارشناسی است و اساساً مستقل از مجلس هم عمل می‌کند. حتی فهم و شناخت من از رئیس مرکز هم این نیست که بخواهد در تدوین گزارش‌ها دخالت کند یا به گزارشی جهت دهد.

طغیانی تأکید کرد: نکته مهم این است که اطلاعات باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی به درستی منتشر شود. الان در بسیاری از زمینه‌ها اطلاعات به‌روز و دقیق منتشر نمی‌شود یا اینکه نحوه جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها و انتشار آن محل بحث و نقد کارشناسی است؛ تحلیلگر اینجا باید چه کار کند؟ باید از همین داده‌های موجود استفاده کند؛ بنابراین اگر نقدی هم باشد به داده‌ها و تولید و انتشار اطلاعات موجود است نه تحلیلگر.

وی با اشاره به یکی از گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس که در خبرگزاری دولت مورد نقد و هجمه قرار گرفته، عنوان کرد: اتفاقاً بنده این گزارش را مطالعه کردم که گزارش بسیار خوبی است، از داده‌های موجود استفاده کرده و واقعاً سوگیری سیاسی ندارد. داده‌های این گزارش‌ها هم عمدتاً مربوط به سال‌های قبل از ۱۴۰۰ است و اصلاً سال‌های اخیر را در بر نگرفته است؛ برای سال‌های اخیر صرفاً به مصاحبه‌های مدیران بسنده و از داده‌های همان‌ها استفاده کرده و ارجاع هم داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: نظر و فهم بنده این است که در این موضوع شاید بشود خود گزارش یا تحلیل آن را نقد کرد وگرنه با نسبت سیاسی دادن یا مثلاً این برچسب که «مرکز پژوهش‌های مجلس از ریل خارج شده» و این قبیل برچسب‌ها مسئله حل نمی‌شود.

طغیانی تأکید کرد: خود بنده در موضوعات مختلف خیلی وقت‌ها مدافع دولت بوده و هستم، اما این به این معنا نیست که هر چیزی که در رسانه‌ها در حمایت دولت یا مخالفت با آن منتشر می‌شود را دنبال کنیم. اصل این است که ببینیم حقیقت ماجرا چیست. در موضوع مرکز پژوهش‌های مجلس، بنده هم گزارش را خواندم هم آن را بررسی کردم و هم بالاخره در این ۴ سال با روابط حاکم بر مرکز پژوهش‌های مجلس آشنا شدم و می‌دانم واقعا این برچسب‌ها درست نیست و نسبت‌های ناروایی است./

پایان پیام

  • کد خبر : 377889
کلمات کلیدی
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار