خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/17 - 10:00
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اجتماعی

انتقاد رئیس فراکسیون محیط زیست از گرد و خاک تصمیم‌های پراکنده توسط متولیان مبارزه با ریزگردها

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت:رسیدگی به مسئله ریزگردها پشت درهای بسته ممکن نیست و یا تنها به واسطه قوانین ثبت شده روی کاغذ بازخورد نخواهد داشت.

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد شدت گیری ریزگردها و گرد و غبار محیط زیست گفت: مسئله ریزگردها و آلودگی هوا طی جلسات متعددی در چارچوب قوانین مصوب شده مورد پیگیری قرار گرفت، در برخی از موارد مبحث ریزگردها همراه با آلودگی هوا با منشا سایر آلاینده‌ها، مطرح می‌شود هر کدام از این معضلات شرایط و ضوابط مربوط به خود را برای پیگیری می‌طلبد، اما فراکسیون محیط زیست هر کدام از این معضلات را به صورت جداگانه و کارشناسى شده مورد بررسی قرار داد و حتی اعتباراتی که مورد نیاز برای حل آنها بود را با پیگیری‌های مستمر در  بودجه به صورت مستقل در دستور کار قرار داد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: گزارشات مفصلی از دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس برای رسیدگی و حل معضلات زیست محیطی به فراکسیون محیط زیست ارائه  شد که با کارشناسان مربوطه محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت و همچنین از دستگاه‌هایی که مسئولیتی در حوزه حل معضل ریزگردها و گرد و غبار دارند همچون سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، سازمان زمین شناسی، علوم پزشکی، وزارت کشور، استانداردهای، سازمان هواشناسی برای بررسی و ریشه یابی معضل دعوت به عمل آمد. تمام جلسات در مقاطع زمانی مختلف در طی دو سال اخیر و حتی با شدت گیری معضلات گرد و غبار در دستور کار فراکسیون محیط زیست قرار گرفت.



 رفع معضل ریزگردها حق عامه مردم است



وی در ادامه تاکید کرد: در فروردین ماه سال جاری با شدت گیری و طغیان ریزگردها در پایتخت طی یک جلسه‌ای که به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شد، آخرین اقدامات انجام شده به واسطه دستگاه‌های متولی برای مقابله با بحران ریزگردها به عموم مردم اطلاع رسانی شد. رفع آلودگی و حل معضل ریزگردها حق عامه مردم است، آگاهی آنها می‌تواند نقش مهمی در کاهش معضلات زیست محیطی داشته باشد.



 موازی کاری دستگاه‌ها در شدت گیری معضلات محیط زیست مشهود است



رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی موازی کاری دستگاه‌های متولی را یکی از ضعف‌های مدیریتی بحران وقوع ریزگردها دانست و گفت: براساس گزارشات متولیان امر به این نتیجه رسیدیم که تصمیمات و نتایج پراکنده‌ای در راستای حل معضلات محیط زیستی به ویژه در خصوص مسئله ریزگردها اتخاذ شده است و حتی در اعلام شاخص آلایندگی محیط زیست در بین ۳ دستگاه مرتبط اختلاف نظر وجود دارد و این موازی کاری منجر به اتخاذ تصمیمات واحد و یکسانی نشده و  تاکنون چند گلوگاه که نشات گرفته از موازی کاری دستگاه‌های متولی هستند شناسایی کرده‌ایم، در صورتی که تصمیمات محیط زیستی باید به یک هدف واحد یعنی حفاظت از محیط زیست در حوزه‌های مختلف ختم شود.



 تصمیم گیری در حوزه ریزگردها پشت درهای بسته ممکن نیست



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: امروز مجلس بحث مدیریت گرد و غبار و ریزگردها را با تمام کم و کاستی‌ها در کنار چند گلوگاه شناسایی کرده که باید هرچه سریعتر در راس اقدامات کشور قرار بگیرد؛ طی چند روز گذشته قرار بود، کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد جزئیات شدت گیری مسئله ریزگردها در سه شنبه‌‌های نظارتی مجلس در صحن علنی گزارشی را قرائت کند، رسیدگی به مسئله ریزگردها پشت درهای بسته ممکن نیست و یا تنها به واسطه قوانین ثبت شده روی کاغذ بازخورد نخواهد داشت، قوانین در حوزه اجرایی در مرحله عملیاتی شدن مورد توجه قرار گرفته است، در حال حاضر مجلس به این نتیجه رسیده که دستگاه‌های اجرایی چه اولویت‌های کاری را در دستور کار خود دارند.



مشکلات محیط زیست یک شبه ایجاد نشده است



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسائل و مشکلات در محیط زیست از مرحله شکل گیری تا جبران آنها  یک شبه ایجاد نشده که انتظار حل یک شبه آنها را داشته باشیم، کوچکترین دخالتی در محیط زیست در زندگی بشر تاثیرگذار است و نیازمند گذر زمان برای حل آنها هستیم، اما با تمام تدابیر و تفاسیر می‌توان اقدامات کوتاه مدتی را برای کنترل بحران‌های محیط زیست ارائه کرد، به فرض مثال آیا تعطیلی متمادی بعضا در ساعت ۱۲ ظهر برای ادارات می‌تواند حلال مشکل آلودگی هوا و طغیان ریزگردها باشد؟! این یعنی اختلال مدیریت آسیب‌های محیط زیستی که از همه جهات خسارات جانی و مالی به دنبال دارد.



فراکسیون محیط زیست در مباحث زیست محیطی که به قیمت جان بشر است فراتر از وظایف خود گام برداشته است و  راهکارهای متعددی در قالب بسته‌های حمایتی در جهت مقابله با تغییرات اکوسیستم طبیعت، خشکسالی، بی آبی، تامین نشدن حقابه تالاب‌ و…. ارائه کرده است



رفیعی با اشاره به اقدامات راهکارهای حل بحران‌ محیط زیستی تاکید کرد: مجلس تنها در بعد قانونگذاری و نظارت وظیفه دارد اما زمانی که بحران ریزگردها مورد بررسی قرار گرفت به موازی کاری دستگاه‌های مسئول رسیدیم، راهکارهای کارشناسی به واسطه حضور کارشناسان خبره در فراکسیون در اختیار متولیان امر قرار داده شد؛ فراکسیون محیط زیست در مباحث زیست محیطی که به قیمت جان بشر است فراتر از وظایف خود گام برداشته است و راهکارهای متعددی در قالب بسته‌های حمایتی در جهت مقابله با تغییرات اکوسیستم طبیعت، خشکسالی، بی آبی، تامین نشدن حقابه تالاب‌ و…. ارائه کرده است.



رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست نقش تمام سازمان‌ها و نهادهای متولی است اما در این بین وزارت امور خارجه، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، علوم پزشکی نقش اصلی در مقابله با قبل، حین و بعد از وقوع بحران‌ها را خواهد داشت.



 ادعای ناسا در حد ژست است



رفیعی در مورد ادعای ناسا برای حل بحران محیط زیست خاورمیانه به خبرنگار خانه ملت گفت: بحران‌های محیط زیست و اکولوژیک محدود به مرزهای جغرافیایی و سیاسی نمی‌شود، نمی توان ادعا کرد بحران‌های محیط زیستی در یک محدوده ای از جغرافیا رخ دهد و  اثرات آن را در دیگر نقاط کره زمین حس نکرد، بر همین اساس اگر کسی به اندازه سهم و توان خود یک گام برای حل بحران‌های محیط زیست بردارد به همان میزان خود را نجات خواهد داد این یک اصل در محیط زیست است؛ امروز برخی از کشورها ژست حفاظت از محیط زیست را در حد جهانی اعلام می‌کنند اما متاسفانه در زمان عمل اهداف سیاسی ارجحیت دارد به تمام اقدامات حقوق بشری که نفع بشر است.



 مجلس وارد بحث دیپلماسی محیط زیست می‌شود 



نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: مبحث دیپلماسی محیط زیست به صورت موضوع جداگانه و کلی مورد بررسی قرار گرفت، مجلس به دنبال فعالسازی دیپلماسی پارلمانی است و در این راستا  صحبت‌هایی با وزارت امور خارجه  داشته است. این دیپلماسی پارلمانی نباید محدود به مذاکرات شود بلکه به دنبال طراحی اقدامات مشترکی با سایر کشورها برای حل بحران‌های زیست محیطی باشیم، شکل گیری چنین دیپلماسی بی شک اثرات و منافع آن  برای سایر کشورها نیز  خواهد بود.



 خسارات میلیاردی محیط زیست 



رفیعی در ادامه با اشاره به خسارات میلیاردی محیط زیست تاکید کرد: علاوه بر خسارات جانی که بحران‌های محیط زیستی سالانه به دنبال دارد براساس گزارش آمار بانک جهانی کشورهای متعددی از جمله کشور ما در منطقه، به ترتیب بیشترین خسارت را از آلودگی هوا و مسئله ریزگردها متحمل می شوند، که این آمار در کشور ما عدد قابل توجهی است که بعضا  معادل ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورمان عنوان می شود.



بیشتر بخوانید:





رییس فراکسیون محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: با ارتقای«سیستم پیش بینی و هشدار اولیه» و «بهره‌گیری از فناوری‌های به روز» و « سرمایه‌گذاری» می‌توان بخش زیادی از صدمات ناشی از خیزش گردوغبارها و اثرات سوء ناشی از آنها  در سلامت و آسیب زیرساختی را کاهش داد ./



پایان پیام

  • کد خبر : 343351
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار