خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/10 - 09:22
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شاکری:

امنیت شهروندان در سایه خاموشی هدفمند معابر تضمین شود

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از نبود برنامه‌ریزی هدفمند برای صرفه جویی انرژی؛ گفت: خاموشی چراغ‌های شهری در معابر و خیابان‌ها به بهانه ذخیره انرژی امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد و باید این راهکار اصلاح شود.

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد خاموشی چراغ معابر و برخی از خیابان‌های تهران برای صرفه جویی در مصرف انرژی برق، گفت: در سال گذشته هم به دلیل کمبود انرژی با معضل خاموشی معابر در پایتخت روبرو بودیم امسال هم به دنبال افت فشار انرژی شاهد تکرار آن هستیم، به اعتقاد بنده این خاموشی‌ها باید همراه با برنامه‌ریزی منظم باشد اما راهکار درستی نیست.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از مناطق خلوت و کم تردد نیازمند روشنایی چراغ‌ها هستند؛ وزارت نیرو و شهرداری‌ها باید این مسئله را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهند، خاموشی چراغ‌های شهری در معابر و خیابان‌ها به بهانه ذخیره انرژی امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد و باید این راهکار اصلاح شود. 



دستگاه‌های دولتی مصرف کننده اصلی انرژی هستند



وی با بیان اینکه راهکارهای دیگری نیز برای صرفه جویی انرژی وجود دارد، یادآور شد:  تقویت فرهنگ صرفه جویی توسط مردم، کاهش مصرف انرژی در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و… از مباحثی است که باید به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد، مخاطب انرژی تنها مردم نیستند بلکه وزارت نیرو برنامه‌ریزی و توسعه آن را برعهده دارد، در این بین فراموش نکنیم مصرف کننده بیشتر انرژی، دستگاه‌های دولتی هستند، عدم راندمان استاندارد و مناسب عامل اصلی مصرف انرژی در مراکز دولتی است. 



اگر همین هدر رفت انرژی را در نظر بگیریم شاهد خاموشی معابر  عمومی و قطعی آب و گاز در کشور نخواهیم بود



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان هدر رفت انرژی در کشور، تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که بسیاری از  حامل‌های انرژی از آب و برق گرفته تا گاز در شبکه از بین می‌رود اگر همین هدر رفت انرژی را در نظر بگیریم شاهد خاموشی معابر عمومی و قطعی آب و گاز در کشور نخواهیم بود، گاهی شاهد این هدر رفت از ۵ تا ۲۵ درصد هستیم که اصطلاحا به انرژی بدون درآمد نام گرفته‌اند.



شاکری تجهیزات گرمایشی و سرمایشی بی‌کیفیت با راندمان پایین را عاملی بر مصرف انرژی زیاد دانست و گفت: در حال حاضر شاهد استفاده تجهیزات گرمایشی بی‌کیفیت با راندمان پایین در کشور هستیم که منجر به اتلاف انرژی می‌شود، باید روی همین مسائل که شاید در نگاه کلی تاثیری در افزایش مصرف انرژی‌کشور ندارند اما در حقیقت باعث صرفه جویی بسیاری از انرژی می‌شود، توجه کنیم.



معاونت مصرف انرژی را راه اندازی کنید



عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در حال حاضر وزارت نیرو با تلاش‌های خود اقداماتی در حوزه آب و برق داشته اما ایده آل نبوده است، اقدامات انجام پذیرفته باید همتراز با توسعه و سرمایه گذاری باشد که هر ساله پیش بینی می‌شود. همچنین وزارتخانه در کنار تمام معاونت‌هایی که دارد باید معاونت مصرف انرژی را هم راه اندازی کند.



بودجه‌های کلان برای ساخت نیروگاه‌ها جای سوال دارد



وی در ادامه اظهار کرد: وزارت نیرو هر ساله با دریافت بودجه‌های کلان درصدد ساخت نیروگاه‌های برقی، توسعه میدان‌های گازی و یا افزایش سدهای متعدد آبی است تا نشان دهد راندمان بسیار بالایی دارد در صورتی که با بسیاری از راهکارها همچون بهره‌وری با استفاده از فن آوری و هوش مصنوعی می‌تواند در کنار صرفه جویی ذخیره انرژی هم داشته باشد.



بیشتر بخوانید: 





شاکری در پایان خاطرنشان کرد: بنده به هیچ وجه به عنوان یکی از نمایندگان مجلس یازدهم در هیچ شرایطی با خاموشی معابر، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها موافق نبوده و نیستم‌؛ خاموشی به بهانه ذخیره انرژی ابتدایی‌ترین راهکار برای جبران کسری انرژی است./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 356376
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار