خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/18 - 10:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عسکری عنوان کرد:

افزایش هزینه جریمه‌ها تنها راه کاهش تخلفات رانندگی نیست/ جریمه برای تعداد اندک متخلفین کارساز است

مهدی عسگری با تاکید بر اینکه برای کاهش تخلفات رانندگی باید مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها در نظر گرفته شود و تک‌بعدی به ماجرا نگاه نکنیم، عنوان کرد: زمانی که با یک تخلف به صورت گسترده مواجهیم، یعنی هنوز نتوانستیم کار اقناعی‌مان را تکمیل کنیم، جریمه زمانی می‌تواند کارساز باشد که تعداد متخلفین اندک است، یعنی متولی امر، کار فرهنگی و رسانه‌ای خود را به‌طور مطلوب انجام داده و برای عده‌ قلیل متخلف هیچ راه دیگری مگر برخورد با شیوه‌های سلبی و جریمه نداریم.

عسگری

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سردار رادن، فرمانده کل نیروی انتظامی در هجدهمین همایش روسای پلیس راهور از عدم بازدارندگی هزینه‌های تخلف رانندگی خبر داده و اعلام کرده بود امسال اگر هزینه تخلف متخلفین ترمیم و درست نشود، احتمالا متخلفین در سال 1403 بی‌محاباتر دست به تخلف می‌زنند.

به عبارتی فرماندهی فراجا افزایش هزینه تخلف در سال 1403 را یکی از راه‌حل‌های کاهش تخلفات رانندگی در سال آینده می‌دانند و باید دید این امر چقدر می‌تواند موثر واقع شود.

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در همین باره گفت: به نظر بنده باید مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را در نظر بگیریم و تک‌بعدی به ماجرا نگاه نکنیم. طبیعتاً یکی از موضوعاتی که در این مجموعه می‌تواند مورد بررسی و بحث قرار بگیرد، میزان جرائم است؛ به‌ویژه برای جرائمی که به نحوی بیشترین تأثیر را در حوادث رانندگی دارند؛ مخصوصاً جرائمی که منجر به صدمات جدی یا فوت شده‌اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به نظر من همه این‌ها باید دقیق تحلیل شود و ببینیم کدام تخلفات به نحوی هم فراوانی بیشتر و هم اینکه خسارت - خاصه خسارات جانی- قابل توجهی داشتند. طبیعتاً در این موارد نباید تسامح به خرج دهیم و باید جریمه‌ها و شیوه‌های دیگری که برای مجازات آن در نظر گرفته می‌شود، حتما بازدارنده باشد.

عسگری افزود: درخصوص برخی جرائم که ممکن است خیلی خسارت‌آفرین نباشد یا فراوانی آن زیاد نباشد، باید به نحو دیگری برخورد شود. اساساً باید یک تحلیل دقیق صورت بگیرد و براساس آن جریمه‌ها و میزان آن تعیین شود. ضمن اینکه می‌شود از شیوه‌های دیگری مانند پیوست‌های فرهنگی و رسانه‌ای که قبلاً هم تجربه شده و تقریباً موفق بوده، هم استفاده شود.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: همچنین می‌توان رتبه‌بندی‌هایی -هم به صورت مشوق‌ها و هم موضوعات دیگری- برای گواهی‌نامه‌های رانندگی در نظر گرفت. به این صورت که راننده‌ها به نحوی با‌توجه نوع رانندگی و میزان تخلفات رتبه‌بندی شوند.

عسگری با اشاره به تجربه موفق نیروی انتظامی در ترغیب مردم به بستن کمربند ایمنی از طریق پیوست‌های فرهنگی و رسانه‌ای، عنوان کرد: در این موضوع شیوه‌هایی به کار بردند که توانست خود مردم را قانع کند این کار را انجام دهند. واقعیت این است که زمانی ما با یک تخلف به صورت گسترده مواجهیم، یعنی هنوز نتوانستیم کار اقناعی‌مان را تکمیل کنیم، جریمه برای زمانی است که تعداد متخلفین اندک است آن زمان است که جریمه می‌تواند کارساز باشد. یعنی متولی امر کار فرهنگی و رسانه‌ای خود را به‌طور مطلوب انجام داده و عده‌ قلیلی متخلف مانده که هیچ راه دیگری بار متوقف کردن آن‌ها نداریم مگر اینکه با شیوه‌های سلبی و جریمه و این دست موارد با آن‌ها برخورد کنیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 376234
کلمات کلیدی
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار