عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از تداوم اخراج دانش‌آموزان ضعیف در برخی مدارس، گفت: این اقدام برخلاف بخشنامه رسمی وزارت آموزش و پرورش است و عدالت آموزشی را به‌شدت زیر سوال می‌برد.

عدم ثبت‌نام و اخراج دانش‌آموزان به دلیل نمرات ضعیف خلاف قانون است/ سیاست‌های ناعادلانه مدارس متوقف شود

سید محسن موسوی‌زاده عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اهمیت اجرای بخشنامه‌های آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت اخراج و عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان ضعیف در مدارس، گفت: در اردیبهشت ماه، وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت اخراج و عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان به دلیل نمرات ضعیف به مدارس ابلاغ کرده است. این بخشنامه منشأ قانونی دارد؛ متاسفانه برخی از بخشنامه‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند که این مسئله ناشی از ضعف نظارتی است. تمرد برخی مدیران و عدم اجرای آن با عدالت آموزشی همخوانی ندارد.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت عدالت آموزشی، افزود: عدالت آموزشی به این معناست که همه دانش‌آموزان به‌صورت برابر از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند؛ هنر مدیر، معلم و مدرسه این است که دانش‌آموز ضعیف را با برگزاری کلاس‌های تربیتی و آموزشی و با هماهنگی خانواده تقویت کنند و او را به سطح سایر دانش‌آموزان برسانند.

موسوی‌زاده با تاکید بر اینکه حذف دانش‌آموزان ضعیف از چرخه آموزش هنر محسوب نمی‌شود، ادامه داد: حفظ جایگاه علمی مدرسه با حذف و محروم کردن دانش‌آموزان از تحصیل منطقی و عادلانه نیست. چنین رفتاری نه تنها خلاف مقررات قلمداد می‌شود، بلکه مانع تحصیل دانش‌آموزان و ایجاد بدبینی نسبت به نظام آموزشی می‌شود. بنابراین، مدیران موظف به رعایت بخشنامه‌ها هستند و با شناسایی نقاط ضعف و برگزاری کلاس‌های تقویتی باید از دانش‌آموزان حمایت کنند، در مدارس خاص همچون تیزهوشان یا نمونه دولتی شرایط ویژه‌ای وجود دارد.

نقش نظارت و جلوگیری از حذف اجباری دانش آموزان با پایه ضعیف

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه ناتوانی دانش‌آموزان در رقابت با تیزهوشان نباید منجر به حذف آنها از چرخه آموزش شود، تصریح کرد: نمی‌توان دانش‌آموز را به‌بهانه ضعف تحصیلی مجبور کرد به مدرسه دیگری برود؛ ادامه چنین رفتارهایی ناشی از ضعف عملکرد اداره آموزش و پرورش در نظارت است. اگر نظارت درست بود و برخورد لازم با مدیر خاطی انجام می‌شد دیگر شاهد تکرار چنین مسائلی نبودیم.

موسوی‌زاده با بیان اینکه آموزش و پرورش بدون خانواده معنا پیدا نمی‌کند، یادآور شد: سیستم آموزشی کشور همواره همراه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها است؛ قطعاً حمایت از انجمن اولیا و مربیان مکمل آموزش و پرورش به‌شمار می‌رود؛ اگر آموزش و پرورش تنها جانب مدیر را بگیرد و به خانواده توجه نکند، این یک خطای استراتژیک و غیرقابل قبول به حساب می‌آید؛ رضایت و همراهی خانواده باید در اولویت قرار گیرد و در عین حال مدیران زحمتکش تقویت و حمایت شوند و با تخلفات مدیران کم‌کار برخورد شود تا تعادل و تعامل ایجاد شود.

اقدامات برای حمایت از مناطق محروم

وی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش برای جلوگیری از تبعیض و حذف دانش‌آموزان، به‌ویژه در مدارس شلوغ و مناطق محروم، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید کاملاً رصد کند که کجا کمبود فضای آموزشی وجود دارد و آن را تامین کند، برای دانش‌آموزان ضعیف، با هزینه دولت، کلاس‌های تربیتی و کمک درسی برگزار گردد تا تحصیل آنها تقویت شود؛ اگر این مسئولیت را به خانواده‌ها یا موسسات خصوصی واگذار کنند؛ دانش‌آموزان کم‌برخوردار بیشترین آسیب را خواهند دید.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، افزود: در مناطق محروم، آموزش و پرورش اقدامات جبرانی را در دستور کار دارند و هر جا که این کلاس‌ها برگزار نشده است، باید با استفاده از اعتبارات خود اقدام شود؛ همچنین جاهایی که کمبود وجود دارد باید به کمیسیون آموزش مجلس اطلاع داده شود تا همکاری لازم برای رفع مشکل فراهم شود.

نظارت کمیسیون آموزش بر تخلفات مدیران

موسوی‌زاده با اشاره به دریافت اطلاعات چنین تخلفات آموزشی از سوی خانواده‌ها، ادامه داد: به‌عنوان عضو کمیسیون آموزش این موارد را دریافت کرده‌ام، قطعا کمیسیون بر این مسائل نظارت دارد و در صورت مشاهده تخلف، تذکرات لازم داده می‌شود.

موسوی‌زاده در پایان با تاکید بر اینکه سیاست کمیسیون آموزش برای کاهش پیامدهای منفی ناشی از حذف دانش‌آموزان ضعیف، از جمله افزایش ترک تحصیل و گسترش شکاف طبقاتی است، خاطرنشان کرد: این مسائل توسط کمیسیون آموزش بررسی می‌شوند؛ هر کمبود بودجه یا امکانات باید اعلام شود تا با همکاری دولت و مجلس، حمایت لازم از مناطق کم‌برخوردار فراهم شود، هدف این است که هیچ دانش‌آموزی به دلیل کمبود امکانات یا شرایط مالی از تحصیل باز نماند و فرصت‌های علمی و تربیتی برای همه فراهم تا از ترک تحصیل و گسترش شکاف اجتماعی جلوگیری شود./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha