عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود وزارتخانه آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اطلس آسیب‌های اجتماعی را تهیه کند، گفت: رهبر انقلاب طی سال‌های گذشته از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که تهدیدی برای نسل جدید هستند به عنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند، برای مقابله با این آسیب‌ها باید چارچوب مشخصی را در نظر بگیریم.

برای مقابله با شبیخون های فرهنگی باید چارچوب مشخصی در نظر بگیریم

سید محسن موسوی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت در واکنش به سخنان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تهیه اطلس اجتماعی برای بررسی آسیب‌های اجتماعی، گفت: اطلس آسیب‌های اجتماعی باید توسط کارشناسان آموزش و پرورش با همکاری ارگان‌هایی همچون سازمان بهزیستی، کمیته امداد و وزارتخانه‌های مختلف طراحی و در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه شود، قطعا لایحه ارسالی در کمیسیون‌های مرتبط همچون اجتماعی و آموزش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. 

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی شکل گیری اطلس اجتماعی را ضرورت انکار ناپذیر دانست و افزود: آسیب‌های اجتماعی و درگیری با آنها باید احصا و راهکاری برای این آسیب‌ها در نظر گرفته شود؛ کمیسیون آموزش از تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی به واسطه وزارتخانه آموزش و پرورش استقبال می‌کند، انتظار می‌رود دولت هر چه سریع‌تر لایحه اطلس آسیب‌های اجتماعی را به مجلس ارائه کند. 

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با قدردانی از وزیر آموزش و پرورش نسبت به پیشنهاد تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی، یادآور شد: اگر اطلس آسیب‌های اجتماعی برای دانش آموزان از طرف وزارتخانه آموزش و پرورش تهیه شود، قطعا مجلس آن را بررسی خواهد کرد و سازوکار اجرایی آن مسلما نیازمند بودجه خواهد بود و قوه مقننه برای این مهم باید تصمیماتی اتخاذ کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه تهیه اطلس اجتماعی نیازمند مدیران اجرایی است، ادامه داد: رهبر انقلاب طی سال‌های گذشته از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که تهدیدی برای نسل جدید هستند به عنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند، برای مقابله با این آسیب‌ها باید چارچوب مشخصی را در نظر بگیریم و اجرای آن نیازمند مدیران کاربلد است تا شاهد هدر رفت بیت المال در این راستا نباشیم.

موسوی‌زاده در ادامه یادآور شد: نبود چارچوب مشخص برای حل آسیب‌های اجتماعی منجر به هدر رفت سرمایه می‌شود که نشات گرفته از موازی کاری دستگاه‌های مختلف است؛ ما وزارتخانه‌های مختلف همچون وزارت کشور و آموزش و پرورش در کنار سازمان بهزیستی و کمیته امداد داریم که اگر هر کدام وظایف خود را در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی به درستی انجام دهند، قطعا بسیاری از آسیب‌ها رفع خواهد شد و نیازی به  شکل گیری وزارتخانه‌ای برای رفع آنها نیست.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود وزارتخانه آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اطلس آسیب‌های اجتماعی را طراحی کند، خاطرنشان کرد: اگر وظایف هر دستگاهی در اطلس اجتماعی مشخص شود، قطعا مجلس کارگروه نظارتی برای ارزیابی این اطلس شکل خواهد داد و مانع از موازی کاری دستگاه‌ها می‌شود.

موسوی زاده در پایان با تاکید بر اینکه نقیصه‌های موجود همگی نشات گرفته از عدم هماهنگی و کمبود اعتبارات بودجه‌ای است، گفت: مجلس باید اعتبارات بودجه‌ای مشخصی برای اطلس اجتماعی طراحی کند و همچنین نظارت کافی بر هزینه کرد اعتبارات اختصاص داده شده، داشته باشد در غیر اینصورت اگر قانون هم تصویب و نظارتی بر اجرای آن نباشد قطعا همچون قوانینی که تصویب شده به نتیجه نخواهد رسید./

پایان پیام

آخرین اخبار