سید محمد جواد ابطحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کمبود بودجههای پژوهشی دانشگاهها گفت: ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که چقدر از بودجههای مربوط به وزارت علوم، دانشگاهها، پژوهشگاهها، تحقیقات، سفرهای مطالعاتی و آزمایشگاهها محقق شده است تا اینکه بخواهیم به آن ردیف برای تحصیلات تکمیلی یا فرا دکترا اضافه کنیم؛ بحث بر این است که بودجهریزی بر مبنای بودجهریزی عملیاتی نیست بلکه یک بودجهریزی خطی داریم که نسبت به سال گذشته اضافه شده و این دردی را دوا نمیکند، مثلا بودجه را از 100 میلیارد به 200 میلیارد میرسانیم اما در عمل از این 100میلیارد تنها 20درصد تخصیص داده شده است.
بودجهریزی بر مبنای بودجهریزی عملیاتی نیست بلکه یک بودجهریزی خطی داریم که نسبت به سال گذشته اضافه شده و این دردی را دوا نمیکند
دانشگاهها به شدت بدهکار هستند
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: معتقد هستم که وزارت علوم در بحث بودجه نتوانسته با سازمان برنامه و بودجه تعامل داشته باشد تا با اسناد و مدارکی که دارد و هزینههایی که به آنها میدهد بتواند ردیف قابل قبولی بگیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاهها به شدت بدهکار هستند تصریح کرد:حتی اگر تحقیق و توسعه نیز در آنها انجام نشود باز هم مشکل وجود دارد. مثلا دانشجویانی که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند و باید هزینه را دولت بپردازد، این را دانشگاه قبول میکند اما از کجا قرار است تامین شود؟ دانشگاه بدهکار میشود و دولت نیز پرداخت نمیکند.
در بحث ادغام دانشگاهها با مشکل رو به رو هستیم
ابطحی ادامه داد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تلاشهایی در این زمینه صورت میگیرد که از هر جا بتوانیم مبالغ درخواست شده را اضافه کنیم البته نمیتوان شقالقمر کرد، شاید در نهایت بتوانیم 5 درصد بتوانیم جابهجایی داشته باشیم اما نکته مهم این است که اولویت بودجهریزی و نیازهای این حوزه چیست.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: در تبصره 21 بحث ادغام دانشگاهها مطرح شد که اگر تصویب شود کمی هزینهها سبک میشود. به عنوان مثال واحدهای دانشگاهی هستند که دانشجو و استاد به اندازه کافی ندارد بنابراین صرفه اقتصادی نیز ندارد بنابراین باید کوچکسازی و ادغام شود اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که برخی نمایندگان به تعطیلی دانشگاه بیبازده در حوزه انتخابیه خود واکنش نشان میدهند به همین دلیل باید ملی فکر کرد.
بودجه اختصاص یافته ایدهآل وزارت علوم نیست
ابطحی تصریح کرد: ای کاش وزارت علوم میتوانست از فرصت تدوین بودجه استفاده بهتری کند و با سماجتی که به خرج میداد بودجه بهتری میگرفت، اما به نظر میرسد کسانی که در وزارت به دنبال بودجه هستند توانمندی لازم را ندارند و یا در برخی رودربایستی گیر میکنند در نتیجه به کمیسیون آموزش فشار میآید تا این بودجه جبران شود بنابراین آنطور که ایدهآل وزارت علوم است محقق نمیشود.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: زمانی که ارز اساتید برای سفرهای مطالعاتی گران شود و به آنها ندهند، اساتید نمیتوانند به سفر تحقیقاتی و مطالعاتی بروند بنابراین دچار سرخوردگی و عدم انگیزه میشوند اما اگر از کشور دیگری به آنها پیشنهاد داده شود نمیمانند و به سرعت قبول کرده و میروند.
بحران بیکاری در نتیجه سیاست های غلط ایجاد شده است
وی اظهار داشت: زمانیکه آزمایشگاهها مجهز نیست و استاد زمانی که بخواهد با دانشجو کار کند و میبیند مواد اولیه لازم را ندارد، مشکلاتی ایجاد میشود. مشکل اینجاست که از اول فکر کردیم با افزایش بیرویه رشتهها و دانشگاهها پیشرفت میکنیم البته از نظر آمار و اعداد پیشرفت کردیم و 4، 5 میلیون دانشجو داریم؛ به عنوان مثال دانشگاه فرهنگیان برای استخدام معلم آگهی داد که 400 هزار نفر ثبت نام کردند و 360 هزار نفر شرکت کردند در حالی که 37 هزار نفر میخواستند و 27 هزار نفر رتبه قبولی آوردند این یعنی در آمار تعداد دانشجو بسیار زیاد است اما مهم آن بنیه علمی دانشجو است که باید مطرح شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد: سیاستهای غلطی ایجاد شده و حالا به یک بحران بیکاری فارغالتحصیلان رسیدیم و از طرف دیگر دانشگاهها ردیف بودجه میخواهند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در بسیاری از رشتهها به حد اشباع رسیدیم و بازار کار برای آنها وجود ندارد، شبانه، غیرانتفاعیها، آزاد، پیام نور و ... را حساب کنید چقدر روانشناس میخواهیم، چقدر رشته حقوق، حسابداری، عکاسی و ... میخواهیم، همه مدرک گرفتند، بنابراین مشکلات آموزشعالی بیشتر از این حرفها است و فقط بحث بودجه مطرح نیست./
پایان پیام