رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه برگزاری کنکور آسیب‌های فراوانی در زمینه روحی و روانی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، گفت: کنکور معیاری برای سنجش مهارت تست‌زنی است نه سنگ محکی برای ارزیابی علم دانش‌آموزان.

کنکور معیاری برای سنجش مهارت تست‌زنی است؛ نه سنگ محکی برای ارزیابی علم

محمد بیرانوندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به آسیب‌ها و آفت‌های کنکور، گفت: برگزاری کنکور آسیب‌های فراوانی در زمینه روحی و روانی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و آزمونی استرس‌زا برای خانواده‌هاست؛ دانش‌آموزان از زمانی که وارد متوسطه می‌شوند تلاش کرده با شرکت در کلاس‌های تست‌زنی مهارت لازم برای موفقیت در این آزمون را کسب کنند؛ این درحالی است که برخی از آنها سرجلسه امتحان به دلیل فشارهای روحی و روانی نمی‌توانند از دانش خود به درستی استفاده کنند و در نتیجه موفق نمی‌شوند.

کنکور آزمونی برای ارزیابی مهارت تست‌زنی دانش‌آموزان

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که در کنکور دانش‌ دانش‌آموزان به صورت تستی ارزیابی می‌شود نمی‌توان باور کرد که تمامی افراد باسواد بتوانند در این آزمون موفق شوند زیرا این آزمون معیاری برای سنجش مهارت تست‌زنی است نه سنگ محکی برای ارزیابی علم دانش‌آموزان.

وی بیان کرد: اگرچه کنکور آفت و آسیب است اما صندلی‌های دانشگاه‌ها در برخی رشته‌ها متناسب با تعداد متقاضیان نیست بنابراین ناچاریم از روش و معیاری برای انتخاب افراد برای تحصیل در رشته‌های پرمتقاضی استفاده کنیم.

زیرساخت‌ها برای تاثیر قطعی معدل یا جایگزینی کنکور با سوابق تحصیلی فراهم نیست

بیرانوندی با بیان اینکه برای جایگزینی سوابق تحصیلی به جای کنکور باید در برگزاری امتحانات نهایی استانداردهای لازم لحاظ شود، اظهار کرد: زیرساخت‌ها برای تاثیر قطعی معدل یا جایگزینی کنکور با سوابق تحصیلی فراهم نیست.

پذیرش دانشجو با دانشگاه‌ها باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است اگرچه می‌توان مانند سایر کشورها شرایطی اعمال کرد که دانشگاه‌ها خود با برگزاری آزمون دانشجو جذب کنند اما در حال حاضر این شرایط وجود ندارد و نیاز است تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود.

تمامی مدارس دولتی امکانات و تسهیلات یکسان ندارند

وی با اشاره به زمزمه‌هایی حاکی از کیفیت پایین مدارس دولتی، عنوان کرد: تمامی مدارس دولتی امکانات و تسهیلات یکسان ندارند و متفاوت هستند؛ نمی‌توان ادعا کرد که مدارس دولتی کیفیت مناسبی ندارند اما بی‌شک می‌توان ادعا کرد تمامی مدارس دولتی از کیفیت لازم و استاندارد برخوردار نیستند همان‌گونه که ممکن است مدارس غیردولتی تمام ویژگی‌های موردنظر را نداشته باشند.

رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: موفقیت دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در آزمون سراسری امسال و کسب رتبه‌های برتر را نمی‌توان شاهدی بر برتر بودن کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی نسبت به مداس دولتی دانست مدارس دولتی باید با تلاش از عقب ماندگی دانش‌آموزان خود در رقابت‌های علمی جلوگیری کنند هرچند که تعداد بالای دانش‌آموزان در این مدارس و امکانات اندک آنها مانعی در این مسیر است./

پایان پیام

برچسب‌ها

آخرین اخبار