به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ منصور غلامی روز سه شنبه در حاشیه افتتاح کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشکلات دانشجویان بورسیه در بررسی پرونده ها حل شده و وضعیت افراد مشخص است.
وی گفت: آنچه الان باقی مانده این است که تعدادی از این افراد بورسیه بعد از فارغ التحصیلی جذب دانشگاه ها نشده اند.
وزیر علوم افزود: با توجه به زمانی که گذشته و محدودیت هایی که برای استخدام اعضای هیات علمی در دانشگاه ها به وجود آمده است، این فرآیند طول می کشد.
غلامی خاطرنشان کرد: وزارت علوم در حال پیگیری این قضیه است و اخیرا در مراجعه ای که چند تن از این افراد به وزارتخانه داشته اند، صحبت هایی با آنها صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، تعدادی از فارغ التحصیلان بورسیه که تاکنون وضعیت جایابی آنها در دانشگاهها مشخص نشده است دیروز، 26 آذرماه با حضور در وزارت علوم، خواستار رسیدگی به وضعیت خود و رفع بلاتکلیفی شدند.
این دانش آموختگان گلایه داشتند که با گذشت بیش از سه سال و با پیگیریهای نهادهای مسئول هنوز وضعیت آنها مشخص نشده و وزارت علوم در قبال جایابی این افراد در مراکز دانشگاهی اقدام اساسی صورت نداده است و دانشگاه ها از پذیرش آنها خودداری میکنند.
مقام معظم رهبری در دیدار سال 94 با استادان دانشگاه ها درباره پرونده بورسیه ها فرمودند: یکی از غلط ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، این مساله بورسیهها بود.
افزایش 13 درصدی بودجه آموزش عالی در لایحه بودجه 97 نسبت به امسال
وزیر علوم در ادامه در مورد لایحه بودجه 97 و بودجه رفاهی آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور افزود: این لایحه توسط رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و در حال بررسی و نهایی شدن است.
وی گفت: دولت هر آنچه که در توان داشته است، برای دانشگاه ها پیش بینی کرده، هر چند که نیاز مراکز علمی بیش از اینهاست.
غلامی به افزایش بودجه آموزش عالی سال 97 نسبت به سال 96 اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده در بخش آموزش عالی، حدود 13 درصد نسبت به امسال رشد داشته است.
وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده، بودجه ای نیز برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاهی در نظر گرفته شده است که تلاش می کنیم رقم آن افزایش یابد و به عنوان کمک به دانشگاه ها خارج از بودجه ای که برای آنان در نظر گرفته اند لحاظ شود.
وزیر علوم در مورد حذف جدول 14 از لایحه بودجه پژوهشی دانشگاه ها نیز اظهار کرد: وزارت علوم سال گذشته نیز هم نتوانسته بود از اعتبارات این جدول بهره مند شود.
وی گفت: مقوله بودجه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی همیشه مورد بحث بوده است و اعتقاد داریم آنچه در قانون دیده شده است محقق شده ولی تقاضا داریم نگاه مسئولان مجلس و دولت به بودجه به گونه ای باشد که یک درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) برای پژوهش محقق کند.
غلامی ابراز امیدواری کرد با نگاه مثبت دولت و مجلس، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به صورت جهشی به یک درصد برسد و در عین حال گفت: البته فکر نکنم که امسال این امر محقق شود اما امیدوارم برای سالهای آتی شاهد تحقق آن باشیم.
وزیر علوم در پاسخ به اینکه آیا هدف گذاری برای رسیدن سهم سالانه پژوهش به 4 درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال 1404 محقق خواهد شد، گفت: امیدواری همیشه خوب است و باید امیدوار باشیم و دعا کنیم.
وی افزود: باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که به این سمت حرکت کنیم و البته از طرفی نیز این را می دانیم که منابع مالی، درصدها را مشخص می کند و باید نا امید نباشیم و امیدواریم سال های آینده به این امر دست یابیم.
به گزارش ایرنا، براساس سیاستهای کلی «علم و فناوری» که شهریورماه 93 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، «افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۴ با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقای بهرهوری» مورد تاکید قرار گرفته است و این درحالیست که اکنون سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، کمتر از یک درصد است.
در ادامه تکمیل طرح جامع دانشگاه علامه طباطبایی چهار پروژه عمرانی با کاربریهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی، امروز 28 آذرماه با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.
این پروژهها شامل ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، ساختمان مرکز بهداشت و درمان، مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان و یک واحد خوابگاه دانشجویی جدید است.
ساختمان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه با مساحت 6 هزار و 400 متر مربع، یکی از بزرگترین کتابخانههای کشور محسوب میشود؛ این سازه در راستای اجرای مدیریت طرح سبز است و روی سقف ساختمانهای آن، «چمن طبیعی» اجرا شده است.
ساختمان جدید مرکز بهداشت و درمان دانشگاه نیز در مجموعه فرهنگی امام علی (ع) قرار دارد، این ساختمان با توجه به توسعه و افزایش ارائه خدمات پزشکی و حجم بالای مراجعه به منظور بهرهمندی از خدمات بخش های مختلف آن و نیز محدودیتهای مکانی آن، احداث شده است. /
پایان پیام