سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت- مریم ابوفاضلی؛ 14آبانماه 1387 "روز فرهنگ عمومی" نامگذاری شد. پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی بر اساس نظر آیتالله خامنهای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال1364 و با لحاظ ضرورت توجه به فرهنگ عمومی مردم، مطرح و سرانجام به منظور تعیین اهداف، سیاستگذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، این شورا با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال1365 آغاز به کار کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست شورای فرهنگ عمومی را به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارد و براساس آییننامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا دارای 30عضو است و هر دو هفته یک بار، به صورت مستمر تشکیل جلسه میدهد و تا پایان سال1394 حدود 657جلسه برگزار کرده است.
در هر استان نیز یک شورای فرهنگ عمومی استانی تشکیل میشود که یکی از نمایندگان مجلس از آن استان در آن عضویت دارد. اما بسیاری از نمایندگان عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استانها به جز چند استان معتقدند که جلسات شورای فرهنگ عمومی استان آنها به طور منظم برگزار نمیشود و خروجی قابل توجهی در این نشستهای محدودی که برگزار شده، دیده نمیشود.
خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره کم و کیف روند کار ناظران مجلس در شورای فرهنگ عمومی و عملکرد این شوراها با نمایندگان ناظر، معاون و قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گفتوگو کرده است.
حسین مظفر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد معاونت مجلس در حوزه فرهنگی میگوید: مجلس در 76شورا و مجمع ملی و استانی نماینده ناظر دارد و در تمام استانها در 6شورای استانی، ناظرانی وجود دارند که دستور جلسات و تصمیماتی را که در شوراها گرفته میشود را مورد نظارت قرار میدهند و اگر نقطه نظری مد نظر داشته باشند، مطرح ساخته و در فرایند تصمیمسازیها مشارکت میکنند.
معاون نظارت مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث فرهنگ عمومی توضیح داد: در استانها شورای فرهنگ عمومی وجود دارد که یک نفر از مجلس و با امضای رئیس مجلس در جلسات حضور پیدا میکند و در صورتی که نقطه نظرات خود را به معاونت نظارت ارسال کنند، آنها را لحاظ خواهیم کرد.
اما لازم به ذکر است که بسیاری از این جلسات شورای فرهنگ عمومی یا تشکیل نمیشود یا از نمایندگان ناظر دعوت نمیشود و گاهی نیز در زمانی که نمایندگان در صحن مجلس حضور دارند این جلسات برگزار میشود و نمایندگان نمیتوانند در آن حضور داشته باشند؛ به عنوان مثال نمایندگانی همچون محمدمهدی زاهدی، سید حسین نقوی حسینی، نصرالله پژمانفر، عبدالرضا عزیزی، عبدالحمید خدری، محمداسماعیل سعیدی و ... از این موضوع شکایت داشته و خواستار تشکیل منظم جلسات با حضور آنها هستند.
محمدمهدی زاهدی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان کرمان میگوید جلسات این شورا یا هرگز تشکیل نشده یا از وی به عنوان عضو ناظر مجلس در این جلسات دعوتی به عمل نیامده است. شورای فرهنگ عمومی استان تاریخهای برگزاری جلسات را با بنده به عنوان ناظر مجلس در آن شورا هماهنگ نمیکند و در زمانی که جلسات مجلس را در دستور کار داریم، جلسه میگذارد.
همچنین نصرالله پژمانفر عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، عملکرد این شورا را «غیرکارآمد» توصیف کرد و گفت: اشکال اساسی در این جلسات این بوده که زمانهایی که استاندار برای برگزاری جلسه تعیین کردند، همزمان با جلسات علنی مجلس بوده و ما امکان حضور در جلسات را نداشتیم.
عبدالرضا عزیزی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی نیز میگوید از ابتدای مجلس نهم در این شورا عضویت داشته ولی حتی یک بار هم وی را به جلسات دعوت نکردهاند. او معتقد است: زمانی که دست اندرکاران شورای فرهنگی عمومی استان خراسان شمالی ما را به جلسات خود دعوت نمیکنند، لابد ایدههای ما نیز برایشان مهم نیست.
ولیالله نانواکناری عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان مازندران در مورد نظم برگزاری جلسات شورا تصریح کرد: تداخل برنامه مجلس و جلسات شورا باعث میشود حضور نماینده مجلس در جلسات کمتر باشد اما قرار است تدابیری اندیشیده شود تا به گونهای برنامهریزی شود که همزمانی ایجاد نشود.
عبدالحمید خدری عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر نیز از اینکه تاکنون دعوتنامهای برای حضور وی در جلسات شورا ارسال نشده است، انتقاد کرد و گفت: جلسات شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر یا برگزار نمیشود یا از ناظر مجلس دعوت نمیکنند و این جلسات آن طور که انتظار داریم برقرار باشد نبوده و طبق برنامه و قاعده خاصی نیست.
محمداسماعیل سعیدی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برنامهریزی در ارتباط با مسائل فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی صورت میگیرد، از تشکیل نشدن جلسات این شورا انتقاد کرد و گفت: وظیفه شورا این است که نمایندگان ناظر را در جلسات دعوت کنند لذا این مساله که متاسفانه جلسات تشکیل نمیشود یا از اعضا دعوت نمیکنند، حاکی از این است که آقایان نسبت به فرهنگ بیتفاوت بوده و به آن اهمیت نمیدهند.
سید حسین نقوی حسینی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان تهران همچنین انتقاد کرد: من در مجلس دهم به عنوان نماینده 35 نماینده از مجمع استان تهران برای شرکت در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان تهران انتخاب شدهام اما طی یک سال گذشته، تاکنون فقط یکبار برای من دعوتنامه آمده که آن یکبار نیز من ماموریت بودم و این به آن معنی است که یا شورای فرهنگ عمومی استان تهران جلسهای نداشته یا از بنده برای حضور در جلسات دعوت نکردهاند.
احمد همتی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با بیان اینکه جلسات شورا قاعدتاً باید ماهانه یا حداقل هر سه ماه یکبار برگزار شوند، خاطر نشان کرد: بهتر است جلسات به صورت ماهانه برگزار شود اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.
حسین هاشمی تختینژاد عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان معتقد است به دلیل ناهماهنگی میان اعضا، جلسات این شورا به صورت منظم برگزار نمیشود و طبعا خروجی قابل توجهی نیز ندارد. شورای فرهنگ عمومی استان تنها یک دفعه برای حضور در جلسه شورا از من دعوت کردند که آن جلسه همزمان با صحن علنی مجلس برگزار شد و بنده نتوانستم در آن حضور یابم. از مدیر کل ارشاد استان خواهش کردم که جلسات به گونهای برنامهریزی شود تا ما نیز بتوانیم در این جلسات شرکت کنیم.
بشیر خالقی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با بیان اینکه جلسات شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل مرتب و ماهی یکبار برگزار میشود گفت: به دلیل اینکه جلسات با برنامه کاری، حضور و پیگیری برخی کارها در تهران و مجلس بنده هماهنگ نبوده، امکان حضور بنده به طور مرتب در جلسات میسر نشده است.
در این میان روحالله بابایی صالح عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان قزوین در حالی از حکم مجلس به خود برای این عضویت خبر میدهد که میگوید: من صرفا به صورت اسمی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان قزوین هستم و آنطور که خبر دارم جلسه شورا تنها یک بار برگزار شده و نماینده دیگر استان قزوین را به آن جلسه دعوت کردند.
جلسات باید در طول فاصله زمانی مشخص برگزار شود
![]() |
در حالی که حسین مظفر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی درباره انتقاد نمایندگان عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی نسبت به نحوه برگزاری جلسات این شورا و محتوای آن گفت: در مورد برخی شوراها در آییننامه تصریح شده که جلسات در طول فاصله زمانی مشخص باید برگزار شود و در مورد برخی دیگر بر حسب دستور جلسه و ریاست شورا این اتفاق صورت میگیرد و توسط شورای استان ابلاغ میشود؛ در مواردی که احساس شود که کوتاهی میشود و جلسهای برگزار نمیشود یا خلاف مصوبات آن شورا رفتار میشود، به معاونت نظارت مجلس منعکس میکنند و این معاونت در خصوص تأخیر در برگزاری جلسات یا عدم برگزاری آن تذکرات لازم را ارائه میدهد.
وی همچنین توضیح داد: البته در برخی موارد جلسات در زمانی برگزار میشود که نماینده مجلس در تهران هستند؛ اعم از آنکه در صحن علنی یا کمیسیونها یا دیگر برنامههای مرتبط با مجلس حضور دارد و امکان شرکت وی در جلسات شورا نیست لذا ما بارها در این خصوص مکاتبه داشتهایم که به نحوی نظر نمایندگان را نیز جویا شوند تا مشارکت آنها در این حوزه بیشتر شود.
همچنین در ادامه انتقاد برخی از نمایندگان ناظر شورای فرهنگ عمومی را در مورد عملکرد و نداشتن خروجی نشستهای شورای فرهنگی استان خود را میخوانید:
غلام محمد زارعی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد از عملکرد شورای استان خود راضی نیست و خروجی آن را قابل قبول و تاثیرگذار نمیداند و از وزارت فرهنگ میخواهد که جلسات شورا را فعال کند و چارچوبی برای جلسات تعریف شود؛ او میگوید شوراها نقشه راهی داشته باشند و بعد در دبیرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مباحث مربوط به استانها، به آنها کمک کنند تا استانها به آن مباحث بپردازند و سپس نتایج را از آنها جویا شوند.
همچنین احد آزادیخواه عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان همدان از رویکردهای اقتصادی و سیاسی این شورا انتقاد و تصریح کرد: این شورا نتوانسته به دستگاههای اجرایی در حوزه فرهنگ خط و ربط دهد. شورا جای ایدهعملی نیست و کار شورا بسترسازی است؛ در این حوزه تلاشهایی شده اما آنطور که انتظار داریم، نتوانسته به خوبی و در قالب مشخص به دستگاههای اجرایی خط و ربط مشخصی در حوزه فرهنگ بدهد لذا جای کار بیشتری وجود دارد.
حمدالله کریمی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان کردستان گفت: سیاستزدگی و سیاستبازی کاملاً در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان کردستان مشهود است و مسائل سیاسی در مسائل فرهنگی دخالت داده میشود. بحث فرهنگی بحث فرابخشی است و همه دستگاهها باید در آن دخالت داشته باشند و نگاه جزیرهای به آن بد است. ضعف دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان برای مردم، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر مشهود است.
همایون هاشمی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این شورا در سال گذشته یکبار تشکیل جلسه داده است و بنده به دلیل دو برنامه " قانون برنامه4ساله ششم و قانون برنامه و بودجه"، در جلسه شرکت نکردم، از طرح مباحثی همچون فرهنگسازی برای مبارزه با آسیبهای اجتماعی در آن خبر داد.
نصرالله پژمانفر عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی در مورد ایدههای عملی در شورا گفت: مشهد با توجه به اینکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و امروز به عنوان شهر الگو میتواند بسیاری از قدمها را بردارد، این ظرفیت را دارد که مدلهایی را در ارتباط با این موضوع پیاده و اجرا کند که متأسفانه شورای فرهنگ عمومی این استان یک شورای غیرکارآمد است.
کمال دهقانی فیروزآبادی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان یزد با انتقاد از غیرفعال بودن این شورا، گفت: من را به جلسات شورا دعوت نمیکنند و واقعیت اینست که هرگز نمیدانم این جلسات برگزار میشود یا خیر؛ من از شورای فرهنگ عمومی استان یزد خواستم تا فعالتر عمل کنند چراکه شورای فرهنگ عمومی عالیترین شورایی است که مسائل کلان فرهنگی یک استان یا یک شهرستان را مورد بررسی قرار میدهد؛ مسائل کلان فرهنگی و بعضی مسائل که تا حدودی ممکن است عملیاتی نیز باشد و شهرداریها، دستگاههای دولتی عضو آن هستند؛ امام جمعه به عنوان رئیس آن شورا و دبیر آن وزارت فرهنگ و ارشاد است که معضلات و چالشهای فرهنگی را میدانند و اگر آنجا اجماعی باشد، بسیاری از برنامههای فرهنگی استان و شهرستان راحت و تسهیل شده و بهتر عمل خواهد شد.
عزیز اکبریان عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی از برگزار نشدن جلسات شورای فرهنگ عمومی استان البرز به دلیل اختلافات اعضا انتقاد کرد و گفت: استان البرز، ایرانِ کوچک است و با توجه به اینکه افرادی از قومیتهای مختلف ایران در آنجا زندگی میکنند، زمینه کار فرهنگی بسیاری دارد. زمینه کار برای تمام قومیتهای متفاوت و فرهنگهای مشترکی که در البرز وجود دارد بسیار است اما به دلیل اینکه در این مدت شورای فرهنگ عمومی استان البرز تعطیل بوده، حرکت عملی که باید صورت بگیرد، انجام نشده و خروجی نداشته است.
سیدجوادحسینیکیا عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه در مورد خروجی جلسات شورای فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: جلسات در حدی است که روی کاغذ میآید و آنچه بر روی کاغذ است، در اجتماع نمود عینی ندارد. اما خروجی آن زمانی است که مجریان امر پای کار آمده و مصوبات را اجرایی کنند. شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه در حد بضاعت خود قدمهایی را برمیدارد اما با توجه به هجمههای فرهنگی باید در زمینه فرهنگ عمومی فعالتر بود اما بسیار عقب هستیم.
علی وقفچی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان زنجان ضمن تأکید بر لزوم توجه به مقتضیات جامعه در این شورا، نسبت به خروجی نداشتن جلسات شورای استان زنجان انتقاد کرد و گفت: عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان زنجان آنطور که باید نیست و تاکنون نیز مطلوب نبوده و خروجی نیز نداشته است.
وی در مورد لزوم مطرح شدن ایدههای عملی در جلسات شورا تصریح کرد: هیچ طرح، لایحه و قانونی بدون توجه به فرهنگ عمومی مردم پیش نمیرود؛ در تمام کشورهایی که شاخصهای توسعه را طی کردند و به سطوح بالایی نیز دست یافتهاند، بیشتر توجه آنها بر این بوده که ذهن مردم را با چنین مسائلی عجین کرده و در آنها حساسیت ایجاد کنند تا مسائل به نفع جامعه پیش رود؛ زیرا تا مردم نخواهند و همراهی نکنند، با وجود بهترین قوانین به موفقیت دست نخواهیم یافت.
سیدمحمدباقر عبادی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی از برگزار نشدن منظم جلسات این شورا و نداشتن خروجی ملموس و قابل قبول از آن انتقاد کرد و با بیان اینکه تنها یک بار فرصت حضور در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی را داشته است، افزود: جلسات شورا به درستی برگزار نمیشود و اگر هم جلسهای برگزار شود با ما هماهنگ نمیشود.
سلام امینی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان ایلام معتقد است جلسات شورای فرهنگ عمومی استان ایلام باید با انسجام، هماهنگی و هدفمندی بیشتری برگزار شود چراکه از هر نظر و هر جنبهای وظیفه داریم حافظ فرهنگهای کشور باشیم.
دبیرخانه شورا گزارش توجیهی در مورد چرایی برگزاری این جلسات ارائه دهد
مظفر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظار مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان به این معاونت به صورت مرتب گزارش میدهند، افزود: باید قبل از برگزاری هر جلسه، دبیرخانه شورا گزارش توجیهی در مورد چرایی برگزاری این جلسات ارائه دهد و پس از برگزاری جلسه نیز صورتجلسه آن به معاونت نظارت مجلس تقدیم میشود.
در این میان برخی از نمایندگان ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان خود از عملکرد و خروجی جلسات راضی بودهاند؛
محمد بیرانوندی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان لرستان از برنامههای این شورا درخصوص ترویج فرهنگ لری به عنوان عملکرد مثبت آن یاد کرد و گفت: معمولاً شورا در حوزه مسائل مختلف فرهنگی نشستها و مصوبات خوبی در امور هنرهای بومی و هنرهای کلان داشته و تقریبا میتوان گفت اتفاقات خوبی رخ داده است.
خدیجه ربیعیفرادنبه عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این شورا با برنامهریزی صورت گرفته، مشاهیر و مفاخر استان جهت الگوسازی شناسایی و به مردم معرفی شدند. جلسات شورای فرهنگ عمومی به طور منسجم و منظم در سال گذشته برگزار شد، بطوری که در طول یک سال، نزدیک به ده جلسه تشکیل و مسایل مختلف مربوطه مورد بحث و بررسی واقع شده است. پیرامون مساله هویت ایرانی بیان این نکته کافی است که مفاخر و مشاهیر جهت الگوسازی شناسایی و به مردم معرفی شدند.
رامین نورقلیپور عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان گلستان نیز با بیان اینکه جلسات شورای فرهنگ عمومی استان گلستان نسبتاً منظم برگزار میشود و تا جایی که بتوانم در جلسات شرکت میکنم گفت: یکی از دغدغههای اصلی شورای فرهنگ عمومی استان گلستان، ایجاد موازنه و همراهی بیشتر به لحاظ فرهنگی بین اقوام و گرایشهای مختلف مذهبی استان گلستان است؛ دستگاههای متعدد فرهنگی در رابطه با عملکرد خود در حوزههایشان گزارشهایی را به شورا ارائه میدهند که براساس این گزارشها میتوان گفت استان گلستان در مسیر تسهیل مباحث فرهنگی قرار گرفته است.
محمد ابراهیم رضایی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی با بیان اینکه جلسات شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی برگزار میشود اما زمان آن به گونهای است که تاکنون بنده عملا نتوانستم در جلسات حضور پیدا کنم معتقد است خروجی جلسات شورا این است که شهرهای استان مرکزی درخشش بالایی در تربیت و توسعه فرهنگ قرآنی داشتهاند و از شرایط خوبی که دارد، مطمئن هستم.
همچنین محمدحسین قربانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان گیلان، رسیدگی به امور مربوط به مساجد، کانونهای فرهنگی، توجه به بعد فرهنگی آموزش و پرورش و مدارس و ارائه بستههای فرهنگی به مسافران را از جمله خروجیهای این شورا برشمرد و گفت: جلسات شورای فرهنگ عمومی استان گیلان به صورت تقریباً منظم برگزار میشود؛ مگر اینکه مسائل خاصی به وجود بیاید.
علی گلمرادی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان، ارتقای کیفی و کمی کاروانهای راهیان نور را از خروجیهای این شورا توصیف کرد و گفت: در ایام عاشورا نیز در راستای جلسات فرهنگی شورا کار بسیار خوبی در شلمچه به عنوان دروازه ورود کربلا انجام شد که بنده نیز در آنجا حضور پیدا کردم و از اقدامات انجام شده استقبال خوبی شد.
وی افزود: به دلیل مرزی بودن استان خوزستان، موضوعات فرهنگی در آنجا باید با حساسیتهای ویژهای مورد بررسی قرار گیرد و از این باب باید کاری متفاوت صورت گیرد؛ همچنانکه مقام معظم رهبری بر روی مباحث فرهنگی بسیار تاکید دارند و در خوزستان نیز زمینه برای کار بسیار زیاد است و این استان نیازمند توجه، زمان و تخصیص امکانات متفاوتی در حوزه فرهنگی است.
علی کُرد عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان سیستان و بلوچستان تلاش برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان و ارتقای کتابخوانی در استان را از جمله موضوعات مطرح شده در جلسات این شورا برشمرد و با اشاره به خروجی شورای فرهنگ عمومی استان تصریح کرد: بحث دیگر این است که سعی میشود مراسماتی که در سطح استان داریم، ساده و کم هزینه باشند ضمن آنکه این مراسم باید در راستای فرهنگ دینی، شرعی و اسلامی و نیز همخوان با فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی ما در سطح منطقه سیستان و بلوچستان باشد.
احمد سالک عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان معتقد است شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان در مورد باغتالارها تصمیمات خوبی گرفته است اما ارزیابی ما از این که مصوبات این موضوع تا چه اندازه موفق بوده بحث دوم است و به نظر من آنچه که تصویب میشود، مُرّ قانون در آن اجرا و پیاده نمیشود و این اشکالی در کل کشور است.
اگر احساس شود شورایی تأثیرگذاری آنچنانی ندارد، معمولا پیشنهاد لغو آن از سوی نمایندگان استانها مطرح و از سوی معاونت نظارت پیگیری میشود
معاون نظارت مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: پیش از این در مورد شوراهایی که کاربردی و تاثیرگذار نبودند چنین تصمیمگیری شد که آن شورا با مصوبه مجلس لغو شود ولی در مورد شورای فرهنگ عمومی چنین تصمیمگیری نشده در حالی که اگر احساس شود شورایی تأثیرگذاری آنچنانی ندارد، معمولا پیشنهاد لغو آن از سوی نمایندگان استانها مطرح و از سوی معاونت نظارت پیگیری میشود.
مجتبی ذوالنوری عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان قم از تعیین سهم دستگاهها در مسائل فرهنگی و حل آسیبهای اجتماعی بهعنوان محور فعالیت این شورا نام برد و گفت: یکی از حوزههایی که نیاز به هماهنگی و همافزایی دارد، حوزه فرهنگی است؛ برخی از تلاشهای فرهنگی که توسط دستگاههای مختلف صورت میگیرد به دلیل اینکه هماهنگ نیستند و گاهی تضاد در رفتار آنها پیش میآید خنثی کننده یکدیگر هستند و گاهی بیخبر، کار تکراری و موازی انجام میدهند.
وی با بیان اینکه هماهنگی کار فرهنگی در استان قم از اهمیت ویژهای برخوردار است افزود: خروجی آن میتواند به عنوان یک الگو در استانهای دیگر نیز مطرح شود؛ چراکه مثلا هر کدام از طلبههای حاضر در قم، عضو شبکه عظیم کشوری و جهانی هستند که این مطالب را منتقل میکنند.
عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان قم افزود: مسائل مختلفی در زمینه فرهنگی، تبلیغ دین، روشهای تبلیغ و آموزش، بحث حجاب و عفاف، بحث امر به معروف و نهی از منکر، آسیبهای اجتماعی در زمینه اعتیاد، طلاق، فروپاشی خانوادهها و ... در شورای فرهنگ عمومی استان قم بحث میشوند و نقش هرکدام از دستگاهها تعیین شده و به کار خود میپردازند.
فرهنگ نظارتپذیری نهادینه شود/ برگزاری جلسات شوراهای فرهنگ عمومی با برنامه و اهداف مشخص نتایج خوبی خواهد داشت
![]() |
غلامرضا اسداللهی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که فرهنگ نظارتپذیری نهادینه شود، در مورد میزان نتیجهبخش بودن شوراهای فرهنگ عمومی معتقد است: حوزه فرهنگ بسیار گسترده، بااهمیت و پرچالش است که قطعا مسئولیت مسئولین و صاحبنظران دوچندان است تا بتوانند چارچوبهای ترسیمی را مراقبت و نظارت کنند و تاثیرگذار باشند؛ لذا مسلما برگزاری جلسات شوراهای فرهنگ عمومی با برنامه و اهداف مشخص نتایج خوبی خواهد داشت.
قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی افزود: آنجا که نمایندگان ناظر به نمایندگی از مجلس در شوراها و مجامع شرکت میکنند، میبایست مجلس را درجریان روند تصمیمگیری در شوراها و مجامع قرار دهند و معاونت نظارت نیز میبایست از گزارشات واصله برای مجلس گزارش تحلیلی تهیه و ارائه نماید./
پایان پیام