عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است نظام تعلیم و تربیت ایران کتابخوانی را به‌عنوان یک ضرورت در خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه و حتی حوزه‌های علمیه آموزش نمی‌دهد.

احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره با ابراز نگرانی از سرانه پایین مطالعه در ایران ضمن برشمردن عوامل تاثیرگذار بر این موضوع به راه‌های افزایش مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: انسان به طورطبیعی به سمت نیازهای خود می‌رود و برای رفع آن نیاز تلاش می‌کند، البته این نیازها با نوع تربیت و جهان‌بینی ایجاد شده در آن‌ها مرتبط بوده و به طور تدریجی ایجاد می‌شود لذا اگر سال‌ها به افراد تنها تامین نیازهای اولیه آموزش داده شود نمی‌توان به یکباره از آن‌ها انتظار داشت برای رشد فکری خود تلاش کنند.  

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت ایران کتابخوانی را به‌عنوان یک ضرورت در خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه و حتی حوزه‌های علمیه آموزش نمی‌دهد و فرهنگ مدرک‌گرایی و خواندن یک سری دروس فرار همچنان پابرجا است، درحالی که اگر هر  انسانی به درک لذت کتابخوانی برسد دیگر نیاز نیست کسی او را به این امر هدایت کند.

مازنی با بیان اینکه در سال‌های اخیر راه‌های مختلفی برای آشتی مردم با کتاب طی شده است اما به دلیل نبود همیت، اراده جمعی و سیاست مدون بین تمام دستگاه‌ها این برنامه‌ها به نتیجه نرسیده‌اند، افزود: آموزش باید از سنین کودکی آغاز شود چراکه تغییر منش و تربیت یک جوان 20 ساله کار مشکلی است.

این نماینده مردم جایگاه رسانه ملی و سایر رسانه‌ها را در تغییر ذائقه مردم و ایجاد فرهنگ کتابخوانی مهم دانست و افزود: نه تنها در زمینه سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی کاستی وجود ندارد بلکه مشکل اصلی عدم همخوانی این سیاست‌ها و اسناد با قوانین، شیوه نظارت و برنامه‌های اجرایی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه قوانین، شیوه نظارت و برنامه‌های اجرایی در حوزه کتابخوانی با مشکلات جدی رو به رو است، گفت: برگزاری سلسله نشست‌های پژوهشی با حضور صاحب‌نظران و استفاده از تجربه کشورهای پیشرفته به حل این مشکل در بازه زمانی مشخص کمک می‌کند./

پایان پیام  

برچسب‌ها

آخرین اخبار