عضو فراکسیون رسانه و هنر مجلس معتقد است فیلم‌هایی که جوایز هیات داوران را در جشنواره فیلم فجر از آن خود می‌کنند عموما در گیشه مقبولیت لازم را بدست نمی‌آورند، به همین دلیل داوران باید نگاه جهان شمول‌تری داشته باشند تا جشنواره‌ای جریان‌ساز را رقم بزنند.

محمد دامادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به بهانه نزدیک شدن به زمان برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با رویکردی آسیب‌شناسانه میزان جریان‌سازی جشنواره فیلم فجر را در سال‌های اخیر نسبت به دهه‌های 60 و 70 تحلیل کرد و گفت: هیات داوران جشنواره باید در هنگام انتخاب‌های خود علاوه بر در نظر گرفتن معیارهای تکنیکی و هنری، گیشه پسند بودن آن را نیز مد نظر قرار دهند چراکه مخاطب به دیدن فیلمی صرفا هنری و تکنیکی علاقه ندارد و این دست از فیلم‌ها تنها برای بخشی از جامعه جذاب است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فیلم‌هایی که جوایز هیات داوران را از آن خود می‌کنند عموما در گیشه مقبولیت لازم را ندارند، به همین دلیل داوران باید نگاه جهان شمول‌تری داشته باشند تا جشنواره ‌ای جریان ساز را رقم بزنند.

وی بیان کرد: ساخت فیلم جذاب و پر پرداکشن که بتواند نظر داوران و مخاطب عام را توامان جذب کند هزینه‌بر است به همین دلیل فیلم‌سازها عموما به ساخت فیلم‌های با فضای خاص که بودجه بالایی نمی‌خواهند و جذب نگاه تعداد محدودی از جامعه که داوران جشنواره فیلم فجر نیز را نیز شامل می‌شود بسنده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در هالیوود نیز فیلم‌های خاص مشتری چندانی ندارد به همین دلیل فیلم‌های سرگرم کننده بیشتر تولید می‌شوند، ادامه اداد: با وجود آنکه طی یک الی دو سال جاری استقبال از سینماها بیشتر شده اما این آمار نسبت به دهه‌های 60 و 70 بسیار کمتر است هر چند ظهور رسانه‌های دیگری مانند ماهواره، اینترنت و افزایش شبکه‌های تلویزیونی در وقوع مسئله تاثیر دارد اما ثابت شده فیلم‌های سینمایی در صورت دارا بودن جذابیت‌های لازم، می‌توانند گوی سبقت را از رقبای خود برباید.

دامادی افزود: فیلم‌هایی مانند «مزار شریف» یا «خداحافظی طولانی» با وجود آنکه جوایز زیادی را در دوره قبل جشنواره به خود اختصاص دادند اما نتوانستند در گیشه با اقبال رو به رو شوند.

 



وی تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر اگر بخواهد در سینمای ایران اثرگذار شود و فراتر از آثاری که تا به امروز داشته به آثاری واقعی‌تر و حقیقی‌تر دست یابد، باید به دنبال اندیشه‌هایی جریان‌ساز همچون اثرگذاری بر تولیدات سینمای ایران، اثرگذاری در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های سینمایی کشور و اثرگذاری در مدیریت سینمای کشور مشارکت داشته باشد.

عضو فراکسیون رسانه و هنر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مقایسه جشنواره فیلم فجر با معادل جهانی آن مانند جشنواره فیلم کن و برلین متوجه می‌شویم جشنواره‌های جهانی از رویکرد و اهداف خاصی پیروی می‌کنند، اضافه کرد: متاسفانه جشنواره فیلم فجر رویکرد و برنامه‌ریزی‌های خاصی ندارد و به مثابه یک جشنی که میخواهد همه را راضی و شاد نگه دارد برگزار می‌شود./

پایان پیام   

برچسب‌ها

آخرین اخبار