خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/29 - 12:51
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نکونام در نشست خبری -2:

گزارش تاخیر ارائه اساسنامه شرکت نفت بعد از تعطیلات مجلس قرائت می‌شود

**رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی اعلام کرد: گزارش این کمیسیون در مورد تاخیر دولت در تهیه و ارائه اساسنامه‌های شرکت‌های ملی نفت و گاز و پتروشیمی بعد از تعطیلات مجلس قرائت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "محمدابراهیم نکونام" روز سه‌شنبه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه کمیسیون اصل نود گزارش خود درباره اثربخشی اقدامات دستگاههای نظارتی، کمیسیون اصل 90 و دیوان محاسبات در اصلاح جریان واگذاری زمین و سایر تسهیلات به موسسان مدارس غیرانتفاعی  را منتشر کرد، گفت: البته شاید در حین رسیدگی و بررسی ما کسی به حقش برسد که ما خوشحال می شویم اما ما تنها روند کار را بررسی می کنیم و به صورتی که یک سوءجریان و طرز کار انحرافی را در دستگاهی شناسایی کرده و وقتی اصلاح شد همه آحاد مردم از آن منتفع می شوند.

وی اضافه کرد: بد نیست بگویم که در همین مدت چهار-پنج ماه اخیر چندین گزارش از نظام حسابرسی و چگونگی نظارت بر دستگاه نظارتی توسط این کمیسیون به انجام رسیده است که شاه‌بیت آن امروز در تریبون مجلس قرائت شد.

رئیس کمیسیون اصل نود یادآور شد: در این گزارش نظارت بر مدیریت حسابداری و عملکرد مالی دستگاه ها مطرح بود که ما اشکالات زیادی را متوجه دستگاه قضائی کردیم.

نکونام به گزارشهای دیگر این کمیسیون اشاره کرد و گفت: در مورد بحث اصلاح الگوی مصرف گزارش جامعی به صحن علنی مجلس ارائه کردیم؛ اساسنامه شرکت ملی نفت، گاز و پتروشیمی را که توسط دولت تهیه نشده آماده کردیم که بعد از تعطیلات مجلس در صحن علنی قرائت می شود.

وی تصریح کرد: گفتنی است این کوتاهی متوجه کلیه دولت های سی سال اخیر است اما در بودجه سال 89 زمان معینی تعیین شده که علی رغم انقضای آن مهلت اساسنامه شرکت های ملی نفت، گاز و پتروشیمی به مجلس ارائه نشده است.

نکونام در ادامه با اشاره به قرائت گزارش این کمیسیون در جلسه علنی امروز اظهار داشت: بر اساس این گزارش افراد در مواردی زمین ها را گرفتند و طرح ها را اجرا نکردند.

وی با بیان اینکه مواردی که زمین واگذار شده به افراد برای طرح های مشخص شده استفاده نشده   فراوان است، گفت: زمین های پنج هکتار تا پنجاه هکتار وجود داردکه افراد آنها را صرفاً برای ارزش افزوده گرفتند که این زمین ها توسط دولت های قبل با مجوزهای عادی و هزینه های کم تقدیم افراد شده که بعد از بررسی این واگذاری ها، گزارشهای خود را به سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ارائه داده ایم.

نکونام یادآور شد: یکی از کارهای مهمی که کمتر به آن توجه می شود این است که زمین مالکیتی برای طرح های عمرانی به افراد داده می شود اما به مرحله اجرایی نمی رسد.

وی افزود: ازجمله کارهای مهمی که به صورت قانون تصویب شده اما به مرحله اجرایی نرسیده تحویل زمین برای طرح های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و غیره به صورت اجاره بلندمدت است به طوری که زمین به افراد واگذار نشود. البته برای تسهیل در کار تولید، اقتصاد و صنعت به بانک ها مجوز داده شده که مدارک زمین را برای اخذ تسهیلات از افراد بپذیرند.

وی ادامه داد: در مورد معوقات بانکی گزارشهای فراوانی داریم که به دولت منتقل کردیم بعد از فرمان 8 ماده ای رهبری همکاری جدی با دولت صورت گرفته و باید اعلام کنیم که دولت هم عزم جدی برای معوقات بانکی دارد به صورتی که امروزه تنها 32 میلیارد تومان معوقه بانکی داریم.

رئیس کمیسیون اصل نود گفت: در روند کاری کمیسیون اصل نود نظارت این کمیسون بر مجلس گنجانده شده که شکوایه از عملکرد کمیسیون ها، هیات رئیسه و نمایندگان بررسی شود. علی رغم اینکه معتقدیم مجلس عملکرد خوبی دارد اما گاهی اوقات مسائلی دیده می شود که باید به آنها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: روند طرز کار مجلس مورد بررسی جدی است مخصوصاً بعد از سخنان رهبری و در قالب طرح منزلت که نظارت ماهوی دارد، کمیسیون به صورت جدی در همه ابعاد کار می کند.

وی ازجمله گزارش‌هایی که در این کمیسیون رسیدگی شده ، به ساماندهی نظام برنامه ریزی کشور، نظام سلامت- بهداشت و درمان، بحث جنگ نرم و  تهاجم فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: در رسیدگی به نظام سلامت- بهدشت و درمان شکوایه های زیادی از بیمارستان ها به این کمیسیون رسیده است.

وی ادامه داد: در مورد جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بعد از موضع گیری رئیس جمهور نسبت به طرح عفاف و حجاب از مسئولین وزارت کشور دعوت کردیم که آیا صحبت های رئیس جمهور در مورد روند مقابله با مفاسد اجتماعی تاثیر داشته یا نه که خود رئیس جمهور صحبت هایشان را اصلاح کردند.

نکونام یادآور شد: بررسی نظام آموزش عالی آموزش و پرورش، دانشگاه ها در دستور کار قرار دارد از آنجایی که بنابر سیاه نمایی دستگاه ها نداریم و اصولاً روند تعاملی با دولت در برنامه کاری ما است جلسات متعددی برای تعامل با دولت داشته ایم البته با حفظ وظایف شخصی هر یک از قوا.

رئیس کمیسیون اصل نود تصریح کرد: در راستای انجام وظایف این کمیسیون سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات، وزارت کشور و کمیسیون های دیگر با ما همکاری دارند.

وی در پایان سخنان خود از آیت الله فاکر یاد کرد و گفت: آیت الله فاکر در دوره هفتم و بخشی از دوره هشتم رئیس کمیسیون اصل نود بودند و هنوز صدای رسایشان در این کمیسیون طنین انداز است که نسبت به قوه ناظر و مجری عدالت فریاد زدند که این قوه باید خانه تکانی شود.

  • کد خبر : 22613
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار