خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/28 - 11:16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بهروز جعفری:

گردشگری، از سیب درآمدزا‌تر است

**"بهروز جعفری" نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در هفته نامه جام اصفهان به بیان ضرورت بهره‌گیری جدی‌ و برنامه‌ریزی شده از ظرفیت‌های گردشگری سمیرم پرداخته که متن آن چنین است:

عمده جمعیت استان اصفهان در ایام تعطیلات و تابستان به سمیرم می‌آیند چه آنکه در تعطیلات هفته‌های گذشته مسافران بسیاری در گوشه و کنار شهر دیده می‌شدند. اماکنی مانند آبشارسمیرم، چشمه‌ناز ونک، تخت سلیمان و بابازرنگ که از نقاط اصلی گردشگری شهرستان هستند، مملو از مسافر بودند.

11 منطقه نمونه گردشگری در سفر دولت به استان مصوب شده است که زیرساخت‌های بعضی هم آماده شده است. به عنوان مثال در حال حاضر آبشار سمیرم دو سرمایه‌گذار خصوصی داوطلب دارد و از همین جا اعلام می‌کنم که دیگران نیز برای سرمایه‌گذاری مراجعه کنند چراکه این محل برنامه‌های وسیعی برای ایجاد مرکز تفریحی توریستی دارد.

 پیست اسکی سمیرم در مرحله تکمیل و پایان است. سد‌های حنا و کمانه که البته این سد آب خوبی هم دارد و اردوگاه امامزاده زینعلی آمادگی این را دارند که به بخش خصوصی واگذار شوند اما مسئله این است که این صنعت در سمیرم هنوز رونقی ندارد. این صنعت بیشتر از سیب می‌تواند برای ما درآمد زا باشد اما حرکت خاصی صورت نگرفته است. شهرستان سمیرم هنوز هتل ندارد و هرچه تلاش بوده ، از سوی نمایندگان صورت گرفته تا توانسته‌ایم یکی، دو سرمایه‌گذار برای آبشار پیدا کنیم.

البته گام‌هایی برداشته شده است؛ به عنوان مثال در منطقه وردشت که محل رفت و آمد عشایر است، برای تشکیل کمپینگ عشایری که بتوان سنت‌های عشایری و محصولات آنها را نمایش داد، اقداماتی صورت گرفته است و چند شرکت در حال مطالعه برای این طرح هستند اما برای بازشدن فضای مناسب کار زیادی باید انجام داد.

ازسوی دیگر، وام‌های کشاورزی همچنان در استان تمدید نشده است. معاونت راهبردی رئیس‌جمهور باید مبلغ 32 میلیارد تومان به حساب بانک کشاورزی استان واریز می‌کرد تا بتوان وام‌های کشاورزی را تا سقف 10 میلیون برای وام‌گیرندگان، بدون در نظر گرفتن سود، استمهال کرد. البته نمایندگان هم پیگیر هستند. قبلاً نیز مبلغ 5 میلیارد تومان برای همه شهرستان‌ها واریز شده بودکه پاسخگو نیست. همچنین پیشنهاد دادیم تا 40 هکتار از اراضی جنوب این شهرستان از رودخانه تنگاب و به وسیله پمپاژ آبیاری شوند. اگر این اقدام صورت بگیرد، تمامی اراضی پایین شهرستان سمیرم زیر پوشش این طرح می‌رود و دیگر مشکلی نخواهیم داشت. این مورد را در سفر آقای استاندار مصوب کردیم و در چند جلسه‌ای هم که داشتیم، قرار شد طرح این برنامه توسط اداره جهاد یا سازمان آب انجام شود. البته خبردار شدیم که سازمان آب با طرح 20 میلیونی عهده دار آن شده است.

این طرح را امسال نمی‌توان بهره برداری کرد اما اگر امسال اجرایی شود، برای سال آینده می‌توانیم مانع خشکسالی شویم. اگر خشکسالی هم نباشد، همین آب از زیر سد دوباره به سد باز می‌گردد که در آبخیزداری منطقه تحول بزرگی را ایجاد می‌کند.

برای عبور از خشکسالی امسال، جلسات ویژه‌ای داشتیم و قرار شده اعتباراتی در اختیار بانک کشاورزی قرار بگیرد که این مورد الان اتفاق افتاده است. طبق این جلسات قرار است با در نظر گرفتن شرایط زمین و احتساب وسعت آن و همچنین این نکته که کدام مزارع توسط اداره جهاد شناسایی شده اند، مبالغی حساب شده و پرداخت شود تا باغدار هر طور که می‌داند و مایل است به زمین آب برساند.

  • کد خبر : 22436
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار