خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/23 - 13:32
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سلیمی درخصوص ضرورت توجه به کشاورزان:

کشاورزان حامیان اصلی نظام هستند

**علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که کشاورزان حامیان اصلی نظام هستند.

هفته نامه وقایع استان مرکزی با سلیمی درخصوص مشکلات حوزه انتخابی و مسائل روز کشور گفت‌وگویی داشته که در ذیل می‌خوانید:

 

آخرین خبری که از حوزه انتخابیتان دارید، چیست؟

در روزهای اخیر منطقه محلات و دلیجان میزبان آقای سعیدلو، رئیس سازمان تربیت‌بدنی کشور و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و رئیس شوراهای مالی سراسر کشور بود. حضور سعیدلو به مناسبت تأسیس یک استخر مجهز در دلیجان بود که این استخر از لحاظ پیشرفته بودن امکانات در سراسر استان بی‌نظیر است. این پروژه 95 درصد پیشرفت داشته است و فقط انشعابات آن
باقی مانده است. همچنین یک خانه کشتی در دلیجان افتتاح شد که در مراسم افتتاح آن نیز سعیدلو حضور داشت. از مهدی چمران نیز برای اولین بار دعوت کردیم تا برای بیان بخشی از خاطرات شهید چمران در استان حضور پیدا کنند. ایشان در این سفر پیشنهاد داد که خیابان شهید محلاتی و خیابان امام، در محلات به عنوان دو خیابان ملی معرفی شوند. لازم به ذکر است که این دو خیابان بسیار زیبا هستند و به تونل سبز معروفند. دستاورد دیگر سفر چمران به منطقه این بود که با ایشان توافق کردیم که رابطی بین شورای شهر تهران و شهرهای محلات و دلیجان ایجاد شود و هر وقت احتیاج به مشورت درخصوص مسائلی وجود داشت این هماهنگی وجود داشته باشد.

 

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل حوزه انتخابی شما چیست؟

خشکسالی‌های پی در پی آسیب‌های جدی به کشاورزان وارد کرده است. از دولت درخواست داریم که هر چه زودتر بدهی و مطالبات آنها را پرداخت کند. در بعضی مناطق نه تنها دولت کمکی نکرده بلکه اجاره‌بهای زمین آنها را افزایش داده است؛ در بخش گل و گیاه خشکسالی‌ آسیب‌های فراوانی به کشاورزان وارد کرده است به طوری‌که آنها نتوانسته‌اند بدهی‌های خود را به بانک‌ها پرداخت کنند.

متأسفانه در این خصوص وزارت جهاد کشاورزی هیچ واکنشی نشان نداده است؛ گندم‌کاران منطقه نیز محصول‌شان روی دستشان مانده بدون اینکه بتوانند آن را تبدیل به پول نقد کنند. کم‌آبی مردم این منطقه را رنج می‌دهد و من واقعاً از وزیر کشاورزی، وزیر نیرو و وزیر بازرگانی می‌خواهم که به داد این قشر برسند. درخصوص بیمه نیز اولاً بسیاری از کشاورزان با این امر آشنا نیستند و آنهایی هم که محصولاتشان را بیمه کرده‌اند، خسارت آنها از طرف بیمه به درستی پرداخت نمی‌شود.

 

مهم‌ترین کارهایی که در این بخش باید صورت بگیرد چیست؟

واگذاری زمین به کشاورزان تا مجبور به پرداخت اجاره‌بها نباشند و بهره‌برداری از چاه‌ها تا مشکل بی‌آبی آنها حل شود. امیدوارم با سرعت عمل بیشتری به یاری این قشر شتافته شود.

 

 به نظر شما نقش کشاورزان در اقتصاد چیست و چقدر باید به مشکلات آنها بها داده شود؟

کشاورزان حامیان اصلی نظام هستند؛ با توجه به تحریم‌هایی که در مورد کشاورزان ایران وجود دارد، این کشاورزان هستند که قدرت چانه‌زنی نظام را در مناسبات افزایش می‌دهند و با کمک همین قشر است که توانایی شکستن تحریم را پیدا می‌کنیم، پس باید بیشتر به مشکلات آنها توجه شود و امیدوارم این فرآیند تسریع شود.

 

 درخصوص بحث‌های مطروحه در کمیسیون، نظر شما درباره تصویب ادغام فنی‌وحرفه‌ای‌ها توسط دولت چیست؟

کاری که انجام شده حذف قانون است و اینکه هر وزارتخانه‌ای قوانین وضع شده را نقض کند به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. ما اعتراض خود را به رئیس‌مجلس نیز انتقال دادیم و درخواست دادیم که اولاً تکلیف فنی‌وحرفه‌ای‌های متقاضی را مشخص کند و ثانیاً وزیر آموزش‌وپرورش به مجلس بیاید و در مقابل مصوبه عدم پذیرش دانشجوی فنی‌وحرفه‌ای در سال جدید پاسخگو باشد.

مجلس وزارت آموزش‌وپرورش را موظف کرد برای سال تحصیلی 89-88 نسبت به پذیرش دانشجو با حداقل ظرفیت در دوره روزانه اقدام کند اما شورای عالی اداری یک ماه و نیم بعد از این مصوبه مجلس، مصوبه جدیدی پیش روی فعالان و متقاضیان فنی‌وحرفه‌ای قرارداد مبنی بر توقف پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای در سال 89.

دولت برای این کار استدلال خودش را دارد اما نقض مصوبه مجلس یا پشت گوش انداختن آن به هیچ وجه قابل‌قبول نیست. در گذشته در بحث حذف کنکور نیز شاهد این قضیه بوده‌ایم که علی‌رغم تصویب حذف کنکور در مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم عملاً در این زمینه تعلل کرده است. اگر هم قانونی ایراد داشته باشد راه‌حل آن نادیده گرفتن قانون نیست. پیرو این قضیه کمیسیون نامه درخواست حضور وزیر علوم در مجلس را تسلیم رئیس‌مجلس کرده است.

  • کد خبر : 21946
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار