خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/14 - 13:00
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عبدالرضا ترابی:

چاره‌ای جز انتقال آب به استان سمنان نداریم

** نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی درباره سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به استان سمنان گفت: با توجه به اینکه منابع آبی ما در استان محدود است و با توجه به بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده است و مسئولان استان هم که از قبل هم این مسئله را پیگیری می‌کردند، می‌توان از استان مازندران که بیش از 50 تا 60 کیلومتر با استان سمنان فاصله دارد به سمنان آب رساند.

عبدالرضا ترابی در گفتگو با هفته نامه کویر ‌سمنان افزود: طرح اولیه‌ای آماده شده و قرار است بین 20 تا 100 متر مکعب آب را به داخل استان هدایت کنیم تا حتی شهرستان‌های دیگر استان را هم پوشش دهد؛ ضمن اینکه در آب انتقالی از آن برای مصرف شرب، صنعت و کشاورزی اما آب دریا شور است. ترابی در توضیح بیشتر این برنامه می‌گوید: برنامه ما این است که از مدخل رودخانه که آب هنوز به دریا وارد نشده آن را برداشت کنیم. البته صحبت‌هایی با قرارگاه خاتم داشتیم که امکانات حفاری و پمپاژ را دارند، چون اختلاف ارتفاع چیزی حدود 1300 متر و شاید هم بیشتر است باید راهکاری پیدا کنیم تا بخشی را توسط تونل و بخشی دیگر را با پمپاژ برسانیم تا به صورت ثقلی آب را به سمت دیگر شهرستان‌ها بفرستیم.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌افزاید: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه آب مازاد ورودی به دریای خزر را از آن سوی کوه و استان مازندران به سمنان بیاوریم. چراکه چاه‌های عمیق استان هم به مشکل برخورده‌اند چون سطح آبها کاهش پیدا کرده است و این آبها برای شرب، کشاورزی و صنعت کفایت نمی‌کنند. ما مجبوریم این پروژه را انجام دهیم و فکر می‌کنیم در بخش اعتبارات هم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بشود استفاده کرد. تونل‌هایی که باید در دو سوی کوه ایجاد شوند نیز هزینه پروژه را بسیار بالا خواهند برد  و یکی از پروژه‌های عظیم کشور خواهد بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره راهسازی نیز به مشکلات مالی و حضور سازمان حفاظت از محیط زیست برای توسعه راه‌ها اشاره کرده و می‌گوید: یکی از پروژه‌های بسیار مهمی که الان قرار است بعد از چندی شروع بشود - البته اگر تصمیم دولت قطعی باشد - بزرگراه تهران به استان خراسان است که حداقل طول این بزرگراه 1000 کیلومتر خواهد بود. با توجه به راه بد و کیفیت نامناسب آسفالت الان نیاز به ساخت آن به صورت جدی مورد توجه است و حدود 4 میلیارد دلار هزینه این بزرگراه خواهد بود. ساخت این بزرگراه صرفه‌جویی‌های جدی برای خودروها و سوخت به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس می‌گوید: اما در بحث راه‌های استانی ما چند جاده مهم برای گرمسار داشتیم که در سفر اول دولت مصوب شد اما تاکنون به دلیل مشکلاتی که داشت، اجرا نشده است. ما راه‌آهن بسیار مهم بادرود به کاشان را داریم که متأسفانه محیط زیست مانع احداث آن شده است.

ترابی در ادامه می‌افزاید: ما پروژه‌هایی که در استان و شهرستان داریم، با مشکل اصلی کمبود اعتبار مواجهند. الان پروژه مترو روباز گرمسار به تهران با طول 120 کیلومتر در کنار راه‌آهن تهران- مشهد را پیشنهاد داده بودیم در سفر اول که مصوب شد و زیر‌سازی آن تا ورامین انجام شده و آماده ریل‌گذاری است اما متأسفانه الان اعتبار ندارد و کار دو سال است که تعطیل شده است. جاده گرمسار به سیمین‌دشت هم که کلنگ آن در بهار به زمین زده شده است، هنوز شروع نشده است. گرمسار به جندق از سوی استان اصفهان که 40 کیلومتر است شروع شده است و از طرف استان سمنان به دلیل کمبود اعتبار هنوز شروع نشده است. جاده گرمسار به قصر بهرام گور هم که مسیر تردد گردشگران است تا به کاخ بهرام گور برسند ما اعتبار و بودجه لازم برای پروژه را نداریم.

ترابی در پایان می‌افزاید: یکی از مشکلات اصلی ما برای پروژه‌های ملی کمبود اعتبار است. سفر استانی معاون رئیس‌جمهور و وزیر راه نیز برای همین موارد است. پروژه مترو روباز گرمسار به تهران را که عرض کردم به صورت قطعی بودجه 200 میلیارد تومانی می‌خواهد که تأسیس و راه‌اندازی شود.

  • کد خبر : 21145
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار