خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/12 - 11:40
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بشیر خالقی خبر داد:

پیگیری کاهش سهم بیمه درمانی مردم به 30 درصد

**در برنامه چهارم بنا بود سهم مردم از پرداخت هزینه درمان 30 درصد و سهم نهادهای مربوطه 70 درصد باشد که عملاً عملیاتی نشد که این هدف مجدداً در برنامه پنجم توسعه دنبال خواهد شد.

"بشیر خالقی" عضو کمیسیون بهداشت‌ودرمان مجلس و نماینده مردم شهرستان خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هفته نامه خبر اردبیل با بیان این مطلب، در راستای بررسی برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: مفاد مربوط به کمیسیون بهداشت بررسی و برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده است و پس از تصویب در کمیسیون تلفیق به صحن می‌رود تا تبدیل به قانون شود.

وی افزود: مفاد موارد متعددی در این برنامه بررسی شد که از جمله آنها بحث تعدد بیمه‌های موجود بود بدین معنا که هر ارگان و سازمانی دارای یک بیمه خاص بوده که بنا بر بررسی‌های به عمل آمده قرار شد تا تمام ارگان‌ها از یک صندوق واحد متمرکز در راستای بیمه استفاده کنند.

به گفته خالقی بحث ایجاد شورای عالی سلامت یکی از اهداف برنامه است که در حال پیگیری است بدین معنا که رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این شورا و وزیر بهداشت به عنوان دبیر آن در کل کشور است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در راستای سایر مسائل مورد بررسی در برنامه پنجم به وظایف سایر وزارتخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این مسئله مهمی است که نه تنها وزارت بهداشت بلکه تمام وزارتخانه‌ها اعم از وزارت بازرگانی، جهاد کشاورزی و... هر یک به نحوی درگیر سلامت و بهداشت مردم هستند و اگر بنا باشد سایر نهادها و وزارتخانه‌ها در جهت حفظ سلامت مردم همکاری نکنند قطعاً نتایج مثبتی حاصل نمی‌شود.

وی در ادامه به بحث پرداخت هزینه‌ درمان توسط مردم اشاره کرد و افزود: در برنامه چهارم هم بنا بود سهم مردم از پرداخت هزینه درمان 30 درصد و سهم نهادهای مربوطه 70 درصد باشد که عملاً عملیاتی نشد که این هدف مجدداً در برنامه پنجم توسعه دنبال خواهد شد.

بنابر گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان طرح پزشک خانواده و عملیاتی شدن آن در مناطق محروم و روستایی باعث ایجاد نظم و انضباط می‌شود و وجود چنین افرادی در این مناطق سبب می‌شود تا بسیاری از بیماری‌های مزمن از ابتدا تشخیص داده شوند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در خصوص تعرفه‌های درمان نیز اظهار داشت: طبق بررسی و پیشنهادات صورت‌گرفته تعرفه‌های درمانی که تا پیش از این از سوی 2 نهاد نظارتی وزارت بهداشت و درمان و همچنین نظام پزشکی اعلام می‌شد پس از تصویب برنامه پنجم توسعه تنها از سوی وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌گردد تا از هرگونه دوگانگی در هزینه‌های درمانی جلوگیری شود.

خالقی نماینده مردم خلخال و کوثر با اشاره به اینکه هم‌اکنون پروژه خاصی در شهرستان وجود ندارد در خصوص مشکلات عمده این شهرستان اظهار داشت: مسئله راه‌های روستایی و عدم بهینه‌سازی و آسفالت آن مسئله مهمی است که هنوز رفع نشده است و در شرایطی که متوسط آسفالت‌کاری روستایی کل کشور 50درصد است اما این میزان در شهرستان خلخال حدود 30درصد است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در راستای مسئله تحریم و تأثیرات حاصل از آن نیز تصریح کرد: مسئله تحریم متعلق به امروز نیست و از ابتدای انقلاب مطرح بوده است و همین سبب شد تا در بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش‌‌های علمی، درمانی و بهداشتی به خودکفایی برسیم و تجربه نشان داده که با اشراف کامل به آن می‌توان به چشم فرصت به آن نگریست.

  • کد خبر : 20780
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار