خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/12 - 11:15
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
مجید ناصری​نژاد خبر داد:

پیشرفت 30درصدی پروژه‌های شهرستان شادگان

**نماینده مردم شادگان در مجلس از پیشرفت 30 درصدی پروژه های شهرستان شادگان خبر داد و افزود: یکسری از پروژه‌های این شهرستان در سطح کلان است که از جمله آن می‌توان به طرح بنادر، راه‌اندازی کارخانه فولاد شادگان، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد بندر صیادی و توسعه جاده‌های شهرستان اشاره کرد، به طوری که متوسط میانگین پیشرفت این طرح‌ها حدود 30درصد است که البته برخی پروژه‌ها هنوز شروع نشده و برخی هم در حال اتمام هستند.

نشریه فرهنگ جنوب خوزستان با "مجید ناصری نژاد" گفتگویی را انجام داده است که با هم می خوانیم.

شما به عنوان نماینده مردم شادگان در مجلس مهمترین دغدغه مردم این شهرستان را در چه مسائلی می‌دانید و تاکنون چه اقداماتی برای رفع آن انجام داده‌اید؟

بحث اشتغال و ایجاد فرصت شغلی نه تنها مشکل مردم شادگان بلکه مشکل تمام شهرهای ایران است و ما نیز با کمک سایر دوستان در این شهرستان پیگیری‌های بسیاری برای حل مشکل اشتغال داشته‌ایم و همواره تلاش کردیم تا در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، بنادر و کشتیرانی، صنایع‌دستی و سایر زمینه‌های دارای ظرفیت، اشتغالزایی کنیم و حل این مسئله امری است که همکاری دولت را می‌طلبد.

البته ناگفته نماند که در سایر بخش‌ها از جمله آموزش، امنیت، عمران شهری و روستایی با توجه به نیاز مردم اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است اما در میان تمام این موارد بحث اعتبارات، حمایت مالی بانک‌ها از طرح‌ها و اشتغال و بنگاه‌های زودبازده مشکلات مهمی را به وجود آورده است که درصدد حل آنها هستیم.

 در حال‌حاضر چه پروژه‌هایی در سطح این شهرستان در دست عملیاتی شدن یا اجراست؟

یکسری از پروژه‌های این شهرستان در سطح کلان است که از جمله آن می‌توان به طرح بنادر، راه‌اندازی کارخانه فولاد شادگان، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد بندر صیادی و توسعه جاده‌های شهرستان اشاره کرد، به طوری که متوسط میانگین پیشرفت این طرح‌ها حدود 30درصد است که البته برخی پروژه‌ها هنوز شروع نشده و برخی هم در حال اتمام هستند.

چه پروژه‌هایی در آینده نزدیک در شادگان کلید می‌خورد؟

2 تا 3 پروژه بزرگ هنوز در این شهرستان اجرا نشده است. پروژه‌هایی مانند کارخانه پتروشیمی شادگان و تصفیه‌خانه شادگان، همچنین باند دوم شادگان به دارخوین هنوز شروع نشده که بحث اصلی در این تأخیر مسئله تأمین اعتبار و نقدینگی است که در سال‌های قبل وجود داشته و امیدواریم با مساعدت و همکاری بانک‌ها این موانع برطرف شود.

چه مسائل و مواردی از برنامه پنجم در هفته‌های گذشته در کمیسیون انرژی مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت؟

به طور کلی در بخش انرژی و حامل‌های انرژی و مسائل قانونی بخش کلان انرژی طی هفته‌های قبل جلسات متعددی برگزار شد و بندها و موارد مرتبط با انرژی در برنامه پنجم توسعه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و هم‌راستا با این امر نمایندگان جلسات متعددی را با متولیان وزارت نفت، پالایش و پخش، شرکت گاز و وزارت نیرو برگزار کردند و نظرات آنها نیز در این زمینه‌ها گرفته شد و در نهایت این نظرات در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و پس از رأی ضمن اصلاحات لازم به تصویب اعضای کمیسیون رسید و مجدداً برای بررسی در کمیسیون تلفیق به این کمیسیون ارجاع داده شد.

 این روزها صحبت‌های بسیاری در خصوص تحریم‌های اعمال شده شنیده می‌شود به نظر شما این تحریم‌ها تا چه حد مسائل مختلف کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟

خارج از تمام بحث‌ها نمی‌توان وجود برخی فشارها به واسطه تحریم‌های یاد شده را نادیده گرفت اما این بدان صورت نبود که موجب کندی و توقف در ساخت و توسعه کشور شود و قطعاً هیچ‌گاه به این صورت نخواهد بود چرا که تجربه نشان داده است به واسطه توان کارشناسان داخلی و استعدادهای موجود در صنایع و بخش‌‌های مختلف کشور هم‌اکنون بهترین بهره‌وری را می‌توان با اتکا به توان نیروهای داخلی به دست آورد.

 البته متأسفانه گاهی به توان داخلی از سوی برخی افراد مسئول توجه نمی‌شود و همین عاملی برای دغدغه‌آفرینی در تحریم‌های موجود می‌گردد اما به طور کلی تأثیرات ناشی از این تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات خیلی اساسی و اصلی را پدید آورد.

ارزیابی شما از اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از مردادماه چیست؟

در اجرایی شدن این طرح مجلس و نمایندگان چه در تصویب قوانین و چه در شرایط اجرایی شدن تمام موارد را مدنظر قرار داده‌اند و به گونه‌ای تصمیم‌گیری کردند که این طرح با یک شیب ملایم اجرایی شود، ضمن اینکه متولیان امر نیز در حال بررسی نحوه اجرای این طرح هستند تا کمترین فشار به مردم وارد شود و با بررسی به عمل آمده این امر به خوبی در حال اجراست و قطعاً متولیان به گونه‌ای عمل خواهند کرد که فشار وارد از یکسو را با اتخاذ اقدامات لازم از سوی دیگر مانند پرداخت نقدی و مستقیم یارانه‌ها تعدیل کنند و با این تفاسیر و با توجه به تمهیدات دولت و مجلس مشکلی در این مورد وجود نخواهد داشت.

 دیدگاه شما به عنوان یکی از اعضای کمیسیون انرژی در خصوص طرح‌هایی مانند بورس برق چیست و این طرح در حال‌حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

این طرح هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و تنها در حد فکر است و بنده به عنوان نماینده تاکنون نشانه‌هایی از عملیاتی شدن آن را ندیده‌ام اما در کل اجرای این طرح یک ایده خوب است و مجلس آماده است تا همکاری لازم در این زمینه را با متولیان مربوطه به منظور اجرایی شدن، انجام دهد و البته نباید فراموش کرد که این قبیل طرح‌ها یک تجربه جدید در کشور هستند و برای رسیدن به هدف با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند بود که برای هموار شدن این موانع نیازمند همکاری و هماهنگی نهادهای مختلف از جمله مجلس و دولت هستند.

  • کد خبر : 20772
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار